وبگردی 21:26 - 03 مهر 1396
من فکر میکردم ما دقیقه نودی هستم! گویا جامعه بین المللی هم دقیقه نود متوجه شد که کردهای عراقی در برگزاری همه پرسی جدی هستند و ظرف روزهای اخیر فشارش برای عقب انداختن همه پرسی را زیاد کرد، اما نتیجه نداد. شاید هم عمدا" اینگونه برخورد کرد تا همه چیز استخوان لای زخم باشد. شاهد مثالم بیانیه نیم بند شورای امنیت است که هیچ خاصیتی هم بر آن مترتب نشد. یعنی اگر آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت واقعا می خواستند به تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی کشور عراق و اقتدار دولت این کشور برای مبارزه با تروریسم کمک کنند با صدور یک قطعنامه شورای امنیت شناسایی دولت کردی را توسط جامعه بین المللی و سایر کشورها منع میکردند. این نشان میدهد که حداقل اعضای شورای امنیت در آینده همین احتمالا" بیانیه نیم بند را هم صادر نخواهند کرد و چه بسا بر عکس هم عمل کنند! و دولت اقلیم هم همین کمکها برای مذاکره از موضع بالا با عراق نیاز دارد

معادله پیچیده!

گروه سیاسی: کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات پیشین نوشت: به دلیل دخالت و اهداف غیرشفاف آمریکا، وضعیت ژئوپلیتیکی موجود در منطقه برهم خورده و شکنندگی اوضاع سیاسی اجتماعی ناشی از آن، شرایطی را به وجود آورده که هم کُردهای عراقی موقعیت را طلایی پنداشته و مجدداً به این سمت وسو تمایل پیدا کرده اند و هم نمی‌شود تمامی این لایه را کنار زد و به لایه های زیرین و مهم و تأثیرگذار آن دست پیدا کرد تا راه حل معقول و همه‌جانبه‌ای ارائه نمود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، «نصرت‌الله تاجیک» کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق ایران در اردن، به بهانه نزدیک شدن به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق و به همراه داشتن پیامدهای منفی آن در سطح منطقه در یادداشت اختصاصی برای ایکنا به بررسی و تحلیل ابعاد و پیامدهای مختلف این همه‌پرسی پرداخته است که این یادداشت برای مطالعه تقدیم نگاه مخاطبان می‌گردد.

بحث همه‌پرسی و استقلال اقلیم کردستان عراق از جمله مسائل چند جانبه با ابعاد مختلف است و در سطح منطقه نیز از پیچیده‌ترین مسائل به شمار می‌رود که بعد از جنگ جهانی دوم بدون حصول نتیجه به کرات مطرح و جنگ هایی به راه افتاده است، اما این‌ بار اوضاع داخل و خارج منطقه عوض شده و وزن بازیگران به نفع موافقین آن در برابر مخالفین نیز تغییر کرده و از این جهت پیچیده است که هر بعدی نیز لایه های مختلف دارد و بعید است بشود در یک مصاحبه، مقاله و یاداشت به همه این لایه ها دست پیدا کرد.

در حال حاضر نیز به دلیل دخالت و اهداف غیرشفاف آمریکا، وضعیت ژئوپلیتیکی موجود در منطقه برهم خورده و شکنندگی اوضاع سیاسی اجتماعی ناشی از آن، شرایطی را به وجود آورده است که هم کردهای عراقی موقعیت را طلایی پنداشته و مجدداً به این سمت وسو تمایل پیدا کرده اند و هم نمی‌شود تمامی این لایه را کنار زد و به لایه های زیرین و مهم و تأثیرگذار آن دست پیدا کرد تا راه حل معقول و همه‌جانبه‌ای ارائه نمود.

این همه‌پرسی دارای اغراض و اهداف متفاوت از جهت بازیگران درگیر و همچنین ابعاد منطقه‌ای، بین المللی، حقوقی، امنیتی، ژئوپلیتیکی و سیاسی از جهت گستردگی و بعد کشورهای درگیر در این مسئله است و در آینده همه این ابعاد می‌توانند به صورت ضربدری در هم منعکس شوند و خروجی آن، یک معادله پیچیده با درجه چندم است که حل کردن آن بسیار مشکل خواهد بود.

اگر چه بعضی از افراد دخیل و آشنا به مسئله کردها اظهار می‌دارند که همه‌پرسی الزام آور نیست اما بحث غیرالزام آور بودن همه پرسی فقط به بعد حقوقی آن مربوط است که هدف از طرح آن شکستن جو و گرفتن زهر مخالفین این اقدام است و بقیه ابعاد را پاسخ نمی دهد. مشکل اولیه این است که اکثر افرادی که به مسئله همه پرسی ایراد وارد نموده، در ابتدا توجهشان به نتیجه این فرآیند و مهم‌تر از آن اثراتش بر سایر کشورها است و از آنجایی‌که با نتیجه مخالفند، با اصل قضیه و یا فرآیند همه‌پرسی و یا استقلال جدای از اینکه همه پرسی لزوما" مساوی با استقلال هست یا نیست و جدا کردن لایه‌ها به منظور شفاف نمودن موضوع نیز مخالفت می‌کنند. زیرا در این برهه، شرایط منطقه ای، اهداف آمریکا در منطقه و اختلاف بین قدرت‌های فرامنطقه ای و منطقه ای در همه‌پرسی کردهای عراقی یا اقلیم خودگردان کُردی منعکس می‌شود و شرایط پیچیده‏ تری را بازتولید می‏کند که حتی ممکن است مقوله حقوقی حق تعیین سرنوشت توسط مردم را تحت شعاع قرار دهد و آن را از مسیر منحرف سازد و یا حتی به خشونت نیز بی‌انجامد.

به دلیل اتفاقاتی که بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، عموم کُردهای منطقه به ویژه ترکیه، سوریه ، عراق قبلا" نشان داده‌اند علاقه‌مند به استفاده از حق تعیین سرنوشت و کسب استقلال هستند، اما باید دید خواست کُردهای مختلف این سرزمین وسیع مخصوصا"در ظرف زمانی کنونی و تحولاتی که در شش سال اخیر اتفاق افتاده عملی هست یا خیر؟! زیرا صرف نظر از این‌ که آیا این همه پرسی مستقیماً منجر به استقلال می‏شود یا خیر؟ باید تاکید کرد که "کسب استقلال نیز ابعاد و آثار حقوقی، سیاسی، امنیتی و تشدید تضادها و بهم ریختگی منطقه‌ای و در نهایت ژئوپلیتیکی جداگانه‌ای دارد".

تعداد زیاد و متنوع آثار تبعی باعث می‌شود هر کشوری با اتخاذ موضع منفی به این مسئله نگاه کند. مخصوصاً که این خواسته کردهای عراقی باید از جانب تعدادی از کشورها خصوصاً همسایگان به رسمیت شناخته شود. در حالی‌که یکی از نقاط ضعف استقلال منطقه کردی در عراق، محصور بودن در کشورهایی است که نه تنها استقلال که نتیجه محتوم همه‌پرسی و خود همه پرسی فی نفسه در آن‌ها دارای تبعات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و ژئوپلیتیکی است. و نکته منفی دیگر در کنار نکته مذکور عدم دسترسی به راه‌های آبی و زمینی بین المللی است و مخالفت همسایگان تأثیر به‌سزایی در شکل‌گیری و قوام این خواسته خواهد داشت، به گونه‌ای که مخالفت هر یک از این همسایگان می‌تواند آینده کردهای این سرزمین را با مشکلاتی روبرو گرداند.

اگرچه این همه پرسی اهدافی فراتر از آن‌چه که در ظاهر مشاهده می‌شود دارد؛ اما با توجه به مشکلات فوق دولت اقلیم به دنبال این است که ابتدا از دولت عراق و مجامع بین المللی و کشورهای مؤثر امتیاز بگیرد و جایگاهش را تثبیت کند و موضوع استقلال را در مراحل بعدی پیگیری کند. باید توجه داشت که نگاه و مواضع مثبت و منفی داخلی در عراق و همچنین از سوی دولت‌های منطقه ای و فرامنطقه ای نسبت به برگزاری همه‌پرسی و استقلال در نتایج آن تاثیرگذار است.

در این میان به دلیل مشغله دولت سوریه و مشکلاتی که دولت عراق با آن روبرو است، ایران و ترکیه به عنوان عناصری تعیین کننده و بسیاری از نیروهای داخلی عراق، دولت مرکزی و برخی از کردها با این همه‌پرسی به دلایل دومینویی آن و تاثیری که بر سایر واحدهای جغرافیائی می‌گذارد، مخالفند. از طرف دیگر دولت های فرامنطقه‏ ای از جمله ایالات متحده آمریکا موضع دوگان ه‏ای را در این خصوص اتخاذ کرده‌اند. کاخ سفید با اصل همه‌پرسی مخالفتی ندارد اما معتقد است کردهای اقلیم زمان مناسبی را برای این اقدام انتخاب نکرده‌اند. لذا اگر اقلیم بتواند افکار عمومی را با خود همراه کند و وزنه فعالیت‌های بین‌المللی و جذب سایر بازیگران بین المللی را به سمت خودش سنگین‌تر کند ممکن است همه‌پرسی را با موفقیت پشت سر بگذارد اما در غیر این صورت اگر پنجاه تا شصت درصد اهدافش را به واسطه تضمین‌هایش از دولت های بزرگ و بازیگران منطقه‏ ای در عدم انجام همه‌پرسی به دست آورد احتمال دارد که در دقایق پایانی از برگزاری همه‌پرسی عقب نشینی کند.

خطرناک‌ترین سناریو، اصرار بدون زمینه اقلیم کردستان بر همه‌پرسی در کرکوک است که منجر به بروز درگیری و خشونت شده که دور تازه‌ای از آتش افروزی‌ها در این منطقه را باید شاهد بود!


9438370
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بهترین کاری که والدین می‌توانند در جستجوی پتانسیل‌های پنهان انجام دهند آن است که فرزندشان را با معلم یا مربی مرتبط سازند که به پتانسیل‌های آنان ایمان دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ماه رمضان، ماه مغفرت و برآورده شدن آرزوها و دعاهای انسان است؛ اینکه در این ماه که مهمان خداوند باری تعالی هستیم، از خدا چه بخواهیم، پرسشی است که در این نوشتار با استفاده از آیات و روایات به آن پرداخته شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید و‌سر هر مسئله‌ای سریع خشمگین می‌شوید خواندن مطلب زیر را برایتان توصیه می‌کنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با تضعیف شدن قدرت آمریکا در کنترل و دیکته کردن امور جهانی، جهان جدیدی در حال ظهور است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به نام و ترتیب سوره‌های قرآن پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تغییر عادات غذایی، کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزه‌داری ممکن است روی خلق و خوی ما اثر بگذارد و زود عصبانی شویم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۸ آبان‌ماه سال گذشته طیف جدیدی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حل معما‌های ریاضی در کنار گذراندن وقت از جمله بهترین گزینه‌ها برای به چالش کشیدن مغز و تقویت آن محسوب می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شب‌قدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرای‌اطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است