فرهنگی‌هنری 02:18 - 30 شهریور 1393
تهران-ایرنا- پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک شنبه شب به کار خود پایان داد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه گفت که عروسک ها نماد روشنی از واقعیت ها و نماد مردمان این جهان اند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا، پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک شنبه شب با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و جمعی از هنرمندان عروسکی در تالار وحدت به کار خود پایان داد.



علی جنتی در مراسم پایانی یادآور شد: عروسک ها نماد مردمان این جهان اند و ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک هایی است که همواره در زندگی ما حضور داشته اند. آنهایی را که بیشتر دوستشان داشتیم یاران وفاداری بودند که در دوران کودکی اسرار و رازهایمان را در بازی هایمان به آن ها می گفتیم. زنده بودن،شادابی و تحرک، همواره آرزوی ما برای عروسک هایمان بوده است.



وی در ادامه یادآور شد:توصیف خوشحالی بچه ها از آدم شدن پینوکیو همان وصف رویاهایمان است که در دنیای خویشتن از عروسک های زنده خود ساخته بودیم.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: صمد بهرنگی در کتاب داستان '24 ساعت خواب و بیداری' دنیای غریبی از زندگی با عروسک ها را ترسیم می کند به نحوی که جریان زندگی را در رگ عروسک های پشت ویترین خیابان به جریان می اندازد و تنهایی رغبت بار قهرمان داستان را در مهمانی باشکوه عروسک های زنده به یک شادمانی شگرف از دوستی ها و مهربانی ها بدل می سازد و دوباره همان رویای بیداری را برای عروسک هایی که دوست نداریم در خواب باشند زنده می کند.



جنتی اظهار کرد: عروسک ها نماد روشنی از واقعیت ها هستند و چون جان می گیرند بیانگر مصادیق واقعی زندگی می شوند و سخنان آنان برای مردم دلپذیر می کند.



وی گفت: ماسک های تئاتر که خنده و گریه را در کنار هم در معرض دیدار مخاطب می گذارند ابراز واقعیت ها است که زندگی با سختی و آسانی و خنده و گریه کماکان در جریان است و پیش می رود و درسی که از این نمادها می آموزیم تلاش برای سلامت زیستن، همزیستی و درک متقابل از یکدیگر، خستگی ناپذیری از ناملایمات، مغرور نبودن از پیروزی ها و شادمانی لحظه ها و در نهایت انسان شدن و انسان زیستن است.







* ارزش فرهنگ و هنر شاید بیشتر از برنامه هسته ای



دبیر پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی با اشاره به اهمیت مساله فرهنگ در کشور اظهار کرد:اهمیت فرهنگ و هنر بسیار زیاد است و شاید ارزش آن در کشور از دستاوردهای هسته ای هم بیشتر باشد.



مرضیه برومند در این مراسم با اشاره به انتقادهایی که از ارائه آب زرشک در ضیافت شام اهالی جشنواره در کاخ گلستان شده بود،گفت: رسانه ای گفته بود هزینه زیادی برای آب زرشک شده و من می گویم اگر آب زرشک توانسته دل های هنرمندان عروسکی را به هم نزدیک کند، پس زنده باد آب زرشک.







**مدیریت بر دل ها



در این مراسم از علی منتظری مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی و دبیر اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.



وی لوح تقدیر و تندیس خود را که از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفت، به همسرش تقدیم کرد.



منتظری با حضور روی سن با بیان این که جشنواره نمایش عروسکی سال 68 با همت هنرمندان این عرصه جان گرفت، گفت: برای من جای بسی افتخار است که ربع قرن به هنرمندان تئاتر کشور خدمت کرده ام و امروز به همت شیرزنی به نام مرضیه برومند جشنواره نمایش عروسکی به خوبی برگزار شد.



این مدیر هنری کشور افزود: من فقط وظیفه سازمانی ام را انجام داده ام و همیشه باید یادمان باشد که مدیریت فرهنگ و هنر مدیریت بر دلهاست.



در تنها بخش رقابتی جشنواره پانزدهم عروسکی حمید جبلی، علیرضا نادری، فرهاد توحیدی و اسدی لوح تقدیر و تندیس جشنواره را به برندگان بخش نمایشنامه نویسی اهدا کردند.



نمایشنامه های کاش پام به ماه می رسید، گل های شمعدانی، تقی در موقعیت حوری، گاوچران های مغربی و ماهی پیر و کنسرو هلو به ترتیب شایسته تقدیر و دریافت تندیس جشنواره شناخته شدند.



جشنواره پانزدهم نمایش عروسکی با عنوان جشنواره سبز شناخته شد چرا که همه تلاش کردند که در این جشنواره از اسراف کاغذ و استفاده از ظروفی که به محیط زیست آسیب می رساند، پرهیز شود.



در مراسم اختتامیه جشنواره پانزدهم موسیقی ویژه جشن پانزدهم اجرا شد.



فراهنگ*3054*1983 ** 1917

انتهای پیام /*


4755879
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است