فرهنگی‌هنری 03:39 - 05 بهمن 1395
"Forward Keys" از صنعت توریسم ایران نوشت
یک کمپانی پیشگام در عرصه تحلیل بازار گردشگری جهان در گزارشی ویژه به افزایش محبوبیت ایران به عنوان یک مقصد گردشگری در سراسر جهان و رشد دو رقمی این صنعت درآمدزا طی سه سال اخیر پرداخته است.

موتور گردشگری ایران خاموش‌شدنی نیست

به گزارش ایسنا، کمپانی معتبر "Forward Keys" در گزارشی درباره رشد صنعت گردشگری در ایران آورده است: برای گردشگرانی که ازطریق هواپیما به سفر می‌روند، ایران در حال اثبات خود به عنوان یک مقصد محبوب است و تعداد رو به افزایش گردشگران از سراسر جهان را تجربه می‌کند. مجموع تعداد گردشگران بین‌المللیِ ایران در سال گذشته میلادی ۱۸.۳ درصد رشد داشته، این در حالیست که این رقم در سال ۲۰۱۲ تک رقمی (۲.۷ درصد) بوده و در سال ۲۰۱۵ (۱۲.۷ درصد) و در سال ۲۰۱۴ (۲۴.۸ درصد) بوده است.

همچنین تعداد صندلی‌های خطوط هوایی خارجی برای گردشگران به مقصد ایران نیز در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب ۱۰.۵ درصد، ۱۸.۳ درصد و ۱۷.۳ درصد افزایش یافته است.

روند رو به افزایش سفرهای بین‌المللی به ایران طی پنج سال اخیر

نتایج این بررسی در حالی اخیرا منتشر شده که به زودی در ۷ و ۸ فوریه (۱۹ و ۲۰ بهمن) کنفرانس بین‌المللی سرمایه‌گذاری در هتل و گردشگری ایران (IHTIC) برای اولین‌بار در تهران برگزار خواهد شد که با حضور سرمایه‌گذاران بین‌المللی و متخصصان صنعت هتلداری و گردشگری در ایران همراه خواهد بود.

کمپانی "فورواردکیز" که الگوهای مسافرتی آینده را با نظارت و تحلیل روزانه ۱۶ میلیون رزرو هواپیما در سراسر جهان پیش‌بینی می‌کند، همچنین در گزارش خود از رشد ماهانه گردشگری بین‌المللی ایران در سال ۲۰۱۶ (به استثنای ژوئن که مصادف با ماه رمضان بود) خبر داده و متوسط رشد گردشگری ایران ۱۷.۳ درصد اعلام شده است.

در سال ۲۰۱۶ بیشترین رشد حضور گردشگران خارجی در ایران در ماه فوریه (بهمن و اسفند) با ۲۸.۲ درصد و پس از آن ماه‌های آوریل (فروردین/اوایل اردیبهشت) و اوت (مرداد/اوایل شهریور) رقم خورده و کمترین آن نیز با منفی ۷.۵ درصد در ماه ژوئن (خرداد و تیر) به ثبت رسیده که البته این امر به سبب همزمانی با ماه رمضان در ایران است.

آمار ماهانه ورود گردشگر به ایران در سال ۲۰۱۶

در این گزارش آمده است: مهمترین منابع تامین گردشگر خارجی در ایران از آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه هستند که در مجموع ۸۳.۷ درصد از مجموع گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص دادند.

آلمانی‌ها که ۱۴.۳ درصد از سهم گردشگران خارجی ایران را در اختیار دارند در سال گذشته ۸.۳ درصد بیشتر به ایران سفر کردند و گردشگران آمریکایی نیز که ۱۰.۷ درصد از بازار گردشگری خارجی ایران را تامین می‌کنند، در سال گذشته رشد ۹.۳ درصد را در سفر به ایران به ثبت رساندند؛ اما بیشترین رشد مربوط به کشورهای پاکستان، فرانسه و ایتالیا است که در سال گذشته به ترتیب رشد ۶۲.۵ درصد، ۵۷.۵  درصد و ۳۶.۱ درصد را در اعزام گردشگر خارجی به ایران داشته‌اند.

میزان رشد و سهم کشورهای صادرکننده گردشگر به ایران

گردشگران بحرین، کانادا و بریتانیا نیز که هر کدام سهم قابل ملاحظه‌ای در بازار گردشگری ایران دارند همگی رشد مثبتی در سفر و بازدید از ایران داشته‌اند.

غیر از چین و پاکستان، تمامی ۱۲ منبع اصلی تامین گردشگر خارجیِ ایران در مناطق آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه قرار دارند و منطقه غرب اروپا با ۲۳ درصد بیشترین سهم را در بازار گردشگری ایران دارد و پس از آن آمریکای شمالی (۱۹.۳ درصد)، خاورمیانه (۱۷.۲ درصد)، شمال اروپا (۱۴.۸ درصد)، جنوب اروپا (۹.۳ درصد) و سایر مناطق (۱۶.۳ درصد) از سهم گردشگری ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

یافته‌های کمپانی "فوروارد کیز" (Forward keys) همچنین حاکی از آن است که ۴۰ درصد گردشگران چینی‌ که به ایران سفر کردند، هدف‌شان تجاری بوده است.

همچنین تحلیل و بررسی رزرو مسافران خارجی به مقصد ایران در آغاز سال جدید میلادی پیش‌بینی کرده است، شمار گردشگران بین‌المللی در ایران در نیمه نخست ۲۰۱۷ به طور متوسط ۱۴.۷ درصد رشد خواهد داشت.

مقایسه میزان سفر گردشگران به ایران در نیمه اول ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷

میزان سفرهای خارجی در سال ۲۰۱۷ به ایران تحت تاثیر مثبت افزایش ارتباط خطوط هوایی ایران و چند ایرلاین خارجی است. در این میان، ایتالیا با رشد ۱۲۵ درصدی پرواز به ایران، بیشترین رشد را در سال ۲۰۱۷ خواهد داشت که این امر به علت سه برابر شدن ظرفیت خطوط هوایی برای جابجایی مسافران میان ایران و ایتالیا نسبت به سال گذشته است.

خطوط هوایی KLM هلند نیز از اکتبر ۲۰۱۶ با اضافه کردن یک پرواز، مسافران بیشتری را از آمستردام به تهران منتقل می‌کند، همچنین گردشگران بلژیکی بیشتری از طریق فرودگاه آمستردام برای سفر به ایران اقدام می‌کنند. این در حالی است که گردشگران سوئیسی برای سفر به ایران از فرودگاه وین استفاده می‌کنند که تعداد صندلی‌ها پروازهای خود به ایران را از ابتدای سال ۲۰۱۷ دو برابر کرده است.



«الیویر جَگر»، مدیرعامل کمپانی "فوروارد کیز" در این‌باره گفت: یافته‌های ما مُهر تاییدی بر این واقعیت است که تغییرات سیاسی در ایران موجب شده این کشور در دسترس‌تر از گذشته به عنوان مقصدی جذاب برای بازدید و همچنین کسب و کار تجاری باشد. تصویر ایران در سراسر جهان در حال تغییر است و جاذبه‌های گردشگری تاریخی و  مذهبی متعدد و فوق‌العاده‌ی آن دوباره در کانون توجه قرار گرفته است. انتظار دارم شمار گردشگران در ایران تا جایی که ظرفیت فرودگاهی ایران توانایی داشته باشد افزایش یابد.

ترجمه گزارش از: حسین شایسته

انتهای پیام


8705852
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است