استانی 01:30 - 12 شهریور 1393
با توجه به افزایش استفاده از مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر و نگرانی حاصل از تبعات مصرف این مواد، چند سالی است که کاشت و تولید محصولات سالم و ارگانیک و ترویج این روش در دستور کار مسئولان دولتی و جهاد کشاورزی قرار گرفته و طرح‌هایی نیز برای افزایش این نوع محصولات ارائه، تدوین و اجرایی شده است.

گسترش تولید محصولات ارگانیک در کشور

برای نمونه در سراسر استان آذربایجان شرقی 64 واحد کلینیک گیاه پزشکی به منظور نظارت بر تولید محصول ارگانیک و سالم ایجاد شده و کشاورزانی که محصولات خود را به این روش تولید می کنند، نیز مورد حمایت مالی قرار می گیرند.

در همین زمینه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این که در تولید محصولات ارگانیک، به هیچ وجه از کود و سم شیمیایی که به حال انسان، محیط زیست و خاک مضر است، استفاده نمی شود، می گوید: اکنون در این استان به منظور حمایت از کشاورزانی که محصولات خود را به روش ارگانیک و نیز گواهی شده تولید می کنند، بستری فراهم شده و علاوه بر ایجاد 64 کلینیک گیاه پزشکی که کار نظارت بر تولید این محصولات را در نقاط مختلف استان به عهده دارند، قراردادهایی با کشاورزان منعقد شده که در صورت تولید محصولات ارگانیک، مورد مساعدت های مالی قرار می گیرند.

ایوب ایرانی فام در گفت وگو با خبرنگار جام جم می افزاید: سازمان جهاد کشاورزی استان اخیرا طرحی را به استانداری ارائه کرده است که براساس آن شورای سلامت و امنیت غذایی فقط به محصولاتی اجازه عرضه در بازار را بدهد که از سوی کلینیک های گیاه پزشکی و شرکت های فنی و مشاوره ای زیرنظر سازمان گواهی سلامت اخذ کرده باشند، به این معنا که از این پس فقط محصولی در بازار عرضه شود که دارای شناسنامه بوده و زمان و نوع کاشت، آبیاری، سمپاشی و برداشت آن مشخص باشد.

به گفته وی، اکنون در مناطق حاشیه ای رودخانه ارس، از جلفا تا خداآفرین، در سطحی به وسعت 1500 هکتار، محصولاتی همچون انار، انجیر، زردآلو، انگور، آلبالو و سیب به صورت ارگانیک تولید می شود.

ایرانی فام از تولید حبوباتی همچون نخود و عدس به شکل ارگانیک در برخی نقاط استان خبر می دهد و تاکید می کند: با توجه به افزایش نگرانی ها بابت استفاده از محصولات آمیخته به مواد و سموم شیمیایی در جهان از یک سو و طعم و کیفیت خوب محصولات ارگانیک از دیگرسو، این محصولات از بازار صادراتی مناسبی بویژه در کشورهای اروپایی برخوردار است، بنابراین می توان با رعایت استانداردهای لازم شرایط خوبی را برای صادرات آن و افزایش ارزآوری از این بخش فراهم کرد.مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به این که بیشتر اراضی که زیرنظر سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد، به روش کشت های گواهی شده و سالم(استفاده از سم و کود در حد استاندارد) محصول ارائه می کنند، می گوید: متاسفانه کشاورزی به روش ارگانیک چندان که باید در استان ما پیشرفت نکرده است و در واقع فقط کشاورزانی که به صورت سنتی و بومی در برخی مناطق از جمله حاشیه رود ارس، جنگل های ارسباران، منطقه کلیبر، هوراند و جلفا به کشاورزی مشغولند، با روش ارگانیک و بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی می کنند.

محمود کیا می افزاید: سیاست سازمان در وهله اول تولید محصولات سالم است و در این زمینه سعی کردیم مصرف سموم در باغ های و اراضی زراعی متعادل تر شود که این نگرش باعث شده در تولید محصولات کشاورزی و باغی سالم جزو استان های برتر کشور باشیم.

در همین حال یکی از تولیدکنندگان صیفی جات به روش ارگانیک عمده مشکل خود و دیگر کشاورزان را قیمت بالا و تقاضای پایین محصولات ارگانیک عنوان می کند و می گوید: چون در تولید این محصولات از هیچ سمی استفاده نمی شود، بنابراین میزان محصول تولیدی بمراتب کمتر از روش های دیگر است که این امر افزایش قیمت این نوع محصولات را به همراه دارد و از سویی تقاضا برای خرید آن را کاهش می دهد.

صمد دهقان پور فرهنگ سازی و آگاه کردن شهروندان به تفاوت بین محصولات ارگانیک و دیگر محصولات را راهکاری مناسب برای تشویق مردم برای خرید و حمایت از تولیدکنندگان می داند و می افزاید: علاوه بر مشکل بازار فروش، به دلیل پیشرفته نبودن امکانات و تجهیزات و سنتی بودن روش کشاورزی، برای جایگزینی کودها و سموم غیرشیمیایی با کودهای شیمیایی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که مسئولان باید برای رفع آن تدابیری بیندیشند تا ورود به این عرصه با استقبال کشاورزان مواجه شود.

طرح تولید زرشک ارگانیک در مزارع قاین

در استان های دیگر نیز گام هایی برای توسعه کشاورزی ارگانیک برداشته شده است. به طور مثال از امسال طرح استانداردسازی مزارع زرشک با تولید محصول ارگانیک برای نخستین بار در کشور آزمایش و در قاین اجرا می شود.

محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد: هدف از اجرای آن برقراری ارتباط بین زرشک کاران با محققان، پژوهشگران، دانشگاهیان و تجار و ایجاد بستری مناسب برای تولید محصول باکیفیت و کمیت بالاست. از این پس نیز در زمان برداشت زرشک به کشاورزانی که در اجرای این طرح همکاری کنند، سبد برداشت رایگان تحویل داده می شود.وی می افزاید: نهادهای مربوط استان آماده برگزاری کلاس های آموزشی، ترویجی و بازاریابی برای زرشک کاران حتی در کنار باغ های زرشک و روستاها هستند.

علیرضا نوروزیان، دبیر کمیته محصولات ارگانیک قزوین نیز به اقدامات انجام گرفته در سطح این استان در زمینه تولید محصولات ارگانیک اشاره می کند و می گوید: از پنج سال گذشته در شش روستای بوئین زهرا با آموزش زنان سرپرست خانوار و بیکار، کاشت سبزی ارگانیک را آغاز کرده و اکنون در حال توسعه این طرح در شهر قزوین و دیگر نقاط استان هستیم.وی به کشت انگور بدون کود و سم شیمیایی در شهر شال اشاره می کند و می افزاید: در سطح 800 هکتار از باغ های انگور شهر شال نیز کشت ارگانیک پرورش یافته و کشمش آن به طور متوسط 400 تا 700 تن به کشور هلند صادر می شود.

محمدرضا اردکانی، عضو انجمن ارگانیک ایران نیز با بیان این که انار، زعفران، پسته، انجیر و گیاهان دارویی محصولاتی است که اکنون در 12 استان کشور به شیوه ارگانیک تولید می شود، به ایرنا می گوید: فرآیند تولید محصولات ارگانیک هزینه بوده و نیاز است ضمن اعمال نظارت و بازرسی از سوی نهادهای دولتی، از فعالان این بخش حمایت شود.

وی با اشاره به این که باید به نحوه فروش این محصولات در بازار توجه ویژه ای شود، می افزاید: اکنون محصولات ارگانیک به دو صورت سنتی و غیرسنتی به فروش می رسد. به این ترتیب که در بازارهای سنتی خریدار با اعتماد به فروشنده این محصولات را می خرد، اما در بازارهای غیرسنتی محصولات با برچسب استاندارد و قیمتی بالاتر به فروش می رسد که گاه به دلیل همین افزایش قیمت کمتر مورد استقبال مردم قرار می گیرد.


4632619
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است