استانی 02:16 - 20 آذر 1397
شهری که رنگ سرخ چای ترش آن فضای مزرعه‌ها را زیباتر از همیشه کرده و بوی خوش حنا، مراسم زیبای حنابندان را برایتان مجسم می‌کند، آنقدر جذاب است که دوری راه هم جزو شیرینی‌های سفر می‌شود.

با شهر چای ترش و حنا بیشتر آشنا شوید

شهری که 700 هکتار از اراضی آن زیر کشت چای ترش است و 1200 هکتارش زیر کشت حنا. چای ترشی که درمان فشار خون و چربی و قند است و برای خودش یک پا دکتر است.

شهری با حدود 85 هزار نفر جمعیت و 13 هزار کیلومتر وسعت که تقریبا 4 برابر البرز می شود.

خرمای پیارم آن هم معروف است و در بازار برای خودش تا کیلویی 70 هزارتومان هم مشتری دارد. مرکباتش بوی عطری دارد که بی‌نظیر است.

در اطراف جاده منتهی به شهر و دشت‌های آن به خاطر شترهای رها به حال خود که البته با نشانه‌گذاری‌هایی برای صاحبان آنها قابل شناسایی هستند، به وفور تابلوی احتیاط و احتمال تصادف با شتر به چشم می‌خورد، چرا که در این شهر از 18 هزار نفر شتر نگهداری می‌شود. یکی از مشاغل مهم در آن ساربانی است.

از نخلستان‌هایش نمی‌توان گذشت که به شهر نمای بسیار زیبایی داده. شهری که اواسط آذرماه آنقدر گرم است که رنگی از پاییز در آن دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، شهر زیبای دلگان در سیستان و بلوچستان که چند روز قبل نخستین جشنواره بومی محلی جازموریان در جلگه هاشم آن برگزار شد یک شهرستان در حاشیه تالاب جازموریان در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان است که با هر یک از شهرهای زاهدان، کرمان، چابهار و بندرعباس 4.5 ساعت فاصله دارد و یکی از قطب‌های کشاورزی استان است.

مجتبی شجاعی فرماندار دلگان که تا قبل از بخشداری زرآباد و فرمانداری خاش و حالا هم فرمانداری دلگان تا چند سال قبل خبرنگار ایسنا بود با تعلق خاطری مثال زدنی دلگان را چنین توصیف می‌کند: دلگان 1+4 ویژگی دارد. یکی از ویژگی‌های منحصر بفردی که قابل جمع بستن با سایر ویژگی‌ها نیست مردم این منطقه هستند. در استانی که پلی‌ژنیک و موزاییکی است و تنوع اقوام و مذاهب در آن وجود دارد در دلگان باز هم این غلظت بیشتر است. یعنی دلگان با داشتن یک تمدن کهن، خاستگاه بخشی از طوایف ریشه‌دار استان است. مردم بلوچ منطقه به لحاظ مذهبی عمدتا شیعه هستند اما خانواده‌ها عمدتا تشییع و تسنن هستند و بسیار راحت زندگی می‌کنند و به طور کلی دلگان از این زاویه هرگز دچار مشکل نبود.

شجاعی در تشریح وضعیت دلگان به خبرنگار ایسنا می‌گوید: دلگان با داشتن 38 درصد نخیلات استان قطب کشاورزی سیستان و بلوچستان است. کشت زراعی و باغی پررونقی دارد و عمده محصول آن خرماست. رقم "پیارم" که عمدتا خرمای گران قیمتی در بازار است و حدود 60 تا 70 هزارتومان قیمت دارد محصول این منطقه است، و خرمای معروف دیگر منطقه هم "ماژول" است. امسال که خرما خوب بود با برنامه‌ریزی انجام شده بسته‌بندی خرما با همکاری یک کشت و صنعت با نام منطقه انجام شد و کشاورزان خیلی خوشحال بودند.

فرماندار دلگان بااشاره به دیگر محصولات منطقه از چای ترش و حنا یاد می‌کند و می‌گوید: در دلگان در 700 هکتار چای ترش کشت می‌کنیم و از این لحاظ دلگان قطب تولید چای ترش کشور است. در تولید حنا 1200 هکتار زیر کشت داریم که رقم خوبی است و البته در کشت محصولات جالیزی نیز تاکنون رونق خوبی داشتیم که امسال به خاطر کمبود آب، این کشت‌ها را محدود کردیم. دلگان از قطب‌های تولید گندم و مرکبات هم به شمار می‌رود.

وی دلگان را در حوزه کشاورزی صاحب تمدن دانسته و در عین حال به مشکلات این حوزه اشاره می‌کند و می‌گوید: در حاشیه تالاب جازموریان که از بافت و راور شروع می‌شود و تا اینجا ادامه دارد یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها چاه‌های غیرمجازی است که حفر شده است. در حال حاضر 10 هزار حلقه چاه در استان کرمان و سیستان و بلوچستان وجود دارد.

شجاعی با بیان این مطلب که تالاب جازموریان تقریبا به صورت مساوی در کرمان و سیستان و بلوچستان تقسیم شده است، یکی از تهدیدات جدی آینده را چاه‌های غیرمجاز و عدم پیش‌بینی حقابه تالاب برای استان سیستان و بلوچستان می‌داند و با گریزی به اقدامات انجام شده در 5 ماهه استقرار در فرمانداری دلگان می‌گوید: رفع این مشکلات را به تازگی شروع کردیم. متاسفانه احداث سدهای گوناگون و متعدد اجازه نمی‌دهد که آب سد جیرفت بعد از آبیاری قلعه گنج و ... به دلگان برسد. این از موضوعاتی است که نیازمند تشکیل کارگروه و مطالعه است. لذا برای اولین بار با کرمان شورای اداری مشترک برگزار کردیم.

شجاعی تاکید می‌کند: اینجا شرایط چند سال قبل تالاب هامون را دارد که خشک شده است. اگر رسیدگی کنیم شاید بتوانیم جلوی یک فاجعه زیست محیطی و اجتماعی و ... را بگیریم. این اتفاق در حال رخ دادن است و از طرفی اولویت اول ما موضوعیت دادن به کارهای مطالعاتی است. تالاب جازموریان منشا 20 تا 25 درصد آلودگی زیست محیطی و گرد و غبار در کشور است. از سویی دیگر با توجه به مزیت‌ تالاب جازموریان - که منشا آن همه داخلی است – نسبت به هامون - که بخشی از آن به افغانستان وابسته است – با یک مدیریت مشترک می‌توان آن را حل کرد.

فرماندار دلگان با تاکید بر ضرورت تخصیص حقابه تالاب جازموریان می‌گوید: این حقابه باید از سوی کرمان داده شود اما به خاطر سدهای احداثی این امر انجام نمی‌شود. به گونه‌ای که 700 میلیمتر بارندگی سال گذشته ظرف یک هفته جذب زمین شد و نمکزار حاصل آن است.

وی برگزاری جشنواره‌های بومی محلی را راهی برای ایجاد حساسیت و جلب توجه به منطقه می‌داند و می‌گوید: امسال پروژه‌های زیادی در منطقه کلنگ‌زنی، احداث یا افتتاح خواهد شد. ضمن آن که در 5 ماهه اخیر بیش از 900 هکتار رفع تصرف اراضی داشتیم و حدود 27 چاه را مسلوب‌المنفعه کردیم که رتبه اول کشور از این لحاظ است. هم‌چنین پیگیری ایجاد فضاهای مورد نیاز برای ورزش بانوان از برنامه‌هایی است که پیگیری می‌کنیم.  ضمن آن که برای اولین بار جشنواره شترسواری بانوان را در دلگان برگزار خواهیم کرد. ضمن آن که در دلگان بزرگ‌ترین طرح پرورش شتر شیری در استان را برای حل مشکل بخشی از بیکاری به زودی کلنگ‌زنی می‌کنیم.

شجاعی ادامه می‌دهد: از طرفی امسال سال توسعه دلگان از طرف بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و علوی و آستان قدس رضوی است.

رییس شورای تامین دلگان به این مطلب که در منطقه گاهی درگیری‌های طایفه‌ای موجب آزار مردم می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: ایجاد صلح بین طوایف را در دستور کار قرار داده‌ایم. اما معتقدم دلگان آینده امیدبخشی دارد، و درصددیم آسیب‌هایی که از مسیر ترانزیت مواد مخدر و قاچاق سوخت جوانان را تهدید می‌کند به حداقل کاهش دهیم.

شجاعی که می‌خواست به همه مزیت‌های دلگان در این مصاحبه بپردازد در پایان به هنر صنایع دستی بسیار معروف منطقه که همان سوزن‌دوزی است اشاره کرده و می‌گوید: بناست امسال بیش از پیش این هنر مورد توجه قرار ‌گیرد و تسهیلات لازم به آن پرداخت ‌شود زیرا این هنر به کارگاه هم نیاز ندارد و بانوان با اشتغال خانگی این هنر را ارائه می‌دهند.

انتهای پیام


9996330
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است