علمی فناوری 11:42 - 06 مرداد 1394
یکی از دردهای شایعی که افراد مختلف به ویژه کهنسالان و افراد دارای اضافه وزن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، درد زانو است. خیلی از انواع زانو درد کم و معمولی با درمان خانگی و مراقبت، بهبود می‌یابد. ورزش درمانی و زانوبند نیز می‌توانند به بهبود درد زانو کمک کنند.

چه تمرینات ورزشی به بهبود درد زانو کمک می‌کند؟

یکی از اعضای هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان این که تمرینات متفاوتی در باب این موضوع وجود دارد، گفت: از آن جا که برخی از این تمرینات بعد از عمل جراحی یا بعد از ضرباتی انجام می​شوند که مفصل بعد از آن‌ها باید حالت ثبات داشته باشد، بنابراین این تمرینات ​باید به صورت انقباضات ایزومتریک باشد.

مهدی صیفوریان در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، عنوان کرد: اصولا دردهایی که در ناحیه زانو یا به طور کل مفصل​ها اتفاق می​افتد، در پاره‌ای اوقات به صورت حاد و در پاره‌ای به صورت مزمن هستند.

وی ادامه داد: دردهایی که به صورت حاد هستند یا بر اثر ضربه یا بر اثر کشش عضلانی رخ می​دهند که این ضربه یا کشش متعاقبا ممکن است به رباط​های اعصاب نیز صدمه بزند. از طرفی دردهایی که به صورت مزمن هستند، طولانی مدت بوده و بر اثر نقص بیومکانیکی در یکسری حرکات، ایجاد می​شوند.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: اضافه وزن و مشکلات کهولت سن که ممکن است کل ساختار مفاصل را در مواردی به هم بزند نیز از دیگر عواملی هستند که در دردهای مزمن مفصل و به خصوص زانو می​توانند نقش داشته باشند چرا که خیلی از بار بدن روی مفصل زانو می​باشد که مفصل بی​ثباتی هم محسوب می​شود.

وی اضافه کرد: بعد از آن که فرد مبتلا به درد زانو به پزشک مراجعه کرد و مشکل دقیق او مشخص شد که از چه ناحیه​ای است، کارهایی که جهت بازتوانی انجام خواهد داد شامل فیزیوتراپی عضلات هست که می​بایست در مراکز فیزیوتراپی انجام گیرد. علاوه بر این، کارهای ایزومتریک، آب درمانی و تمرینات تعادلی، مواردی هستند که به ثبات دور مفصل کمک شایانی می​کنند.

صیفوریان با اشاره به تمرینات تعادلی، افزود: برخی تمرینات هستند که به صورت تک پا انجام می​شوند؛ یعنی اینکه فرد به صورت تک پا می​ایستد تا کنترل عضلانی دور مفصل را به دست بیاورد.

وی اضافه کرد: بعد از آن که بازتوانی فرد بهتر شد و پیشرفت کرد، می​تواند روی صفحات متحرک با سرعت کم قرار گیرد که این تمرین زمانی باید انجام شود که طول درمان طی شده باشد و فرد در مراحل آخر بازتوانی قرار داشته باشد. بنابراین فرد با توجه به این‌که باید بتواند تعادلش را روی این صفحات حفظ کند، روی کنترل عضلات اطراف مفصل هم کار کند.

این مدرس تربیت‌بدنی بیان کرد: به طور کلی هر مفصلی که آسیب می​بیند، توصیه​هایی که پزشک جهت آن انجام می​دهد در راستای این است که عضلات اطراف آن مفصل که مفصل را حفظ کرده​اند، تقویت شود و ثبات مفصلی به وجود آید.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمریناتی را برای افراد مبتلا به درد زانو توصیه می​کند که در منزل انجام دهند؟ گفت: تمرینات متفاوتی در باب این موضوع وجود دارد؛ از آن جا که برخی از این تمرینات بعد از عمل جراحی یا بعد از ضرباتی انجام می​شود که مفصل بعد از آن‌ها باید حالت ثبات داشته باشد، بنابراین این تمرینات ​باید به صورت انقباضات ایزومتریک باشد؛ یعنی این که خود مفصل نباید تکان بخورد.

صیفوریان ادامه داد: از جمله این تمرینات این است که فرد می​تواند به دیوار تکیه دهد پاهایش را بکشد و عضله چهارسر زانو را منقبض کند و به مدت 10 ثانیه نگه دارد و سپس استراحتی چند ثانیه​ای و دوباره تکرار عمل. این کار می​بایست به مدت دو دقیقه تکرار شود.

وی افزود: یکی دیگر از تمریناتی که فرد می​تواند انجام دهد این است که یک توپ کوچک و نرم را زیر زانوی خود قرار دهد و آن را با زانو به سمت زمین فشار دهد.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: تمرین دیگر این است که پس از مدتی که عضله مقداری حالت تقویت شده به خود گرفت، فرد می‌تواند یک کش را به میله​ای در روبه‌روی خود ببندد و سر دیگر کش را دور پنجه پای خود بیاندازد و کش را به سمت خود بکشد که این تمرین ناحیه پایین زانوها را تقویت می​کند.

وی با اشاره به نوع دیگری از تمرینات انقباضی ایزومتریک افزود: فرد می​تواند به مدت 10 ثانیه روی پنجه پا قرار گیرد و سپس روی پاشنه پا به حالت معمولی بازگردد. البته با توجه به این‌که توانایی​های افراد مختلف است، این تمرین نباید به گونه​ای باشد که فرد خسته شود و عضلاتش دچار ضعف شود ولی توصیه می​شود این تمرین نیز بیشتر از دو دقیقه طول نکشد. حتی فرد می​تواند این کار را دو وعده در صبح و عصر نیز انجام دهد. این تمرین در نهایت با تقویت عضله دوقلوی پا به بهبود درد زانو کمک می​کند.

انتهای پیام


6822520
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرآیند برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از امروز صبح آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا شنبه هشتم اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری شرکت می‌کنند و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون امسال ۵۰ درصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی گفت: رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد دارای بیماری سلیاک توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و پنج دهک درآمدی به صورت سیستمی به مدت یک سال تمدید می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان به منظور حمایت از کودکان و مادران غزه، نمایشگاهی از آثار هنری خود را با مضمون مقاومت و فلسطین در دانشگاه الزهرا برپا کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است