علمی فناوری 11:42 - 13 خرداد 1394
آژانس فضایی امریکا به دنبال آزمایش بزرگ‌ترین چتر فراصوتی است که تاکنون باز شده است.

بزرگترین چتر فراصوت ناسا امروز باز می‌شود

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، چتر فراصوت ناسا امروز، چهارشنبه (13 خرداد) در صورت مناسب‌بودن شرایط آب‌وهوایی، در طول اوج‌گیری یک فضاپیما باز خواهد شد.

پرواز آزمایشی فضاپیمای موسوم به «سرعت‌گیر فراصوت با تراکم پایین» (LDSD) از پایگاه Pacific Missile Range متعلق به ارتش امریکا در هاوایی، امروز ساعت 17:30 به وقت گرینویچ (22:00 به وقت تهران) به طور زنده از وب‌سایت ناسا قابل‌مشاهده است.

چون جو مریخ بیش از اندازه نازک است، هر نوع چتری که به فرودآمدن یک فضاپیمای سریع و سنگین کمک کند، نیاز به استحکام بالایی دارد.

چتر پیشرفته و فناورانه جدید، «چتر فراصوت Ringsail» نام دارد و می‌تواند حتی فضاپیمای سنگینی که انسان‌ها و تجهیزات غذایی به مریخ را حمل می‌کند، به آرامی فرود آورد.

مقامات آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا به دنبال بررسی این نکته هستند که آیا این چتر قادر است در پرواز فراصوت با موفقیت باز شود و سرعت سامانه فضایی آزمایشی را کاهش دهد یا خیر.

فضاپیمای آزمایشی که مجهز به این چتر است، 3088 کیلوگرم وزن دارد و وزن آن دو برابر وزن کاوشگری است که ناسا هم‌اکنون می‌تواند در حال حاضر بر روی مریخ فرود آورد. قطر چتر فراصوت، 30 متر اعلام شده و بزرگ‌ترین چتری است که تاکنون باز شده است.

این آزمایش شامل ارسال سامانه آزمایشی، یک سرعت‌گیر ویژه و چتر مزبور به ارتفاع 37 کیلومتر و بر فراز اقیانوس آرام با کمک یک بالن عظیم است.

بالن، فضاپیما را رها خواهد کرد و موشک‌های فضاپیما، آن را حتی به ارتفاع بالاتر و تا 55 کیلومتری بالا خواهند برد تا این که به سرعت فراصوت برسد.

فضاپیما با سه برابر سرعت صوت حرکت خواهد کرد تا این که سرعت‌گیر، سرعت آن را کاهش داده و سپس چتر با سرعت 2.35 برابر سرعت صوت باز می‌شود تا فضاپیما را بر سطح اقیانوس فرود آورد.

چتر دیگری موسوم به «Disksail فراصوت» در سال 2014 آزمایش شد اما آن طور که امید می‌رفت عمل نکرد و در سرعت و ارتفاع بالا تکه‌ پاره شد.

ناسا اعلام کرده از آن زمان به بعد محققان دیدگاه‌های جدیدی درباره فیزیک بنیادی تورم چتر به دست آورده‌اند.

انتهای پیام


6496465
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: طرح مدرسه مجازی بزرگسالان در راستای کاهش تنوع مدارس در حال تدوین است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کمیسیون اروپا اعلام کرد که به پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک ۲۴ ساعت فرصت داد تا ارزیابی مخاطرات برنامه جدید خود، تیک‌تاک لایت را ارائه دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در پی تصادف شدید دو خودرو در اتوبان تهران-قم، کارشناسان اورژانس استان تهران فقط در ۱۴ دقیقه خود را با بالگرد به محل حادثه رساندند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است