اقتصادی 21:19 - 05 اسفند 1396
اشکان خسروپو ر- خبرنگار:توجه به اقتصاد دیجیتال و باز کردن هرچه بیشتر راه فعالیت برای استارتاپ‌ها (کسب و کارهای نوپا) از برنامه‌هایی است که دولت دوازدهم به‌طور جدی روی آن تمرکز کرده است.

در تازه‌ترین واکنش، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه گفته و تأکید کرده: «می‌خواهیم در پایان برنامه چهارساله 3 تا 4 تک‌شاخ (یونیکورن) یا استارتاپ‌های سطح کلان داشته باشیم.» اصطلاح یونیکورن که وزیر بر زبان آورده، به شرکت‌هایی با پایه استارتاپی اشاره دارد که ارزش‌شان از یک میلیارد دلار بیشتر باشد و توانایی عرضه سهام در بورس را داشته باشند. ایران تا به حال هیچ یونیکورنی نداشته اما در این سال‌ها، تخمین‌هایی درباره ارزش حدودی برندهای ایرانی بازگو شده است.

  • ایران؛ کمتر از 6‌ماه تا نخستین تک‌شاخ

واقعیت این است که فضای استارتاپی ایران در حال دگرگونی است. نگاه سنتی‌ها نسبت به این فضا هم رو به تغییر است. ارزشگذاری‌ها با ظهور شرکت‌هایی که حجم سرمایه‌گذاری‌ها را در بازار نوپای ایران رصد می‌کنند، به مرور و با تغییر رویکردها، بررسی وضعیت بازار و تخمین ارزش برندها کار ساده‌تری خواهد شد. در فضای شفاف‌تر اطلاعاتی و اقتصادی آینده، استارتاپ‌ها شرایط بروز و ظهور بهتری خواهند داشت.

طبق گفته برخی کارشناسان، در آینده‌ای که چندان هم دور نیست، چند یونیکورن در ایران ظهور خواهند کرد. عموم استارتاپ‌های ایرانی بیشتر در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت کرده‌اند. به همین دلیل، کارشناسان تخمین می‌زنند، نخستین یونیکورن‌های کشور در همین حوزه ظهور کنند. کاوه یزدی‌فر، مربی استارتاپ به همشهری می‌گوید: «اگر خوش‌بین باشیم، می‌توان گفت تا تابستان سال آینده دو یونیکورن در ایران خواهیم داشت که در فضای تجاری آنلاین کار می‌کنند.»

  • ققنوس به جای یونیکورن

یونیکورن یا تک‌شاخ یک ایده جهانی است. استارتاپی که به این مرحله رسیده باشد، می‌تواند سهامش را در بورس عرضه کند. کاوه یزدی‌فر، با اشاره به اینکه هر پدیده‌ خوبی که در جهان وجود داشته باشد، ‌لزوما به‌کار ایران نمی‌آید، به همشهری می‌گوید: «اقتصاد و شیوه کارکردمان به آنچه در جهان می‌گذرد، شباهت زیادی ندارد.

ارزش پول‌ و شیوه برخوردمان با مسائل اقتصادی بسیار متفاوت است. در چنین فضایی یونیکورن شدن عملا شاید تعریف درستی از غول بودن برند نباشد. ایده‌ای که به‌تازگی در جهان راه افتاده، تعریف ارزش برندها براساس شاخص‌های بومی است. با این طرز فکر جدید ما به جای یونیکورن، ققنوس داریم. ارزش ققنوس بنا به ویژگی‌های محلی بازتعریف شده است.»

  • بحرانی به نام ارزشگذاری

ارزش واقعی برندها وقتی مشخص می‌شود که کسی برای خریدشان پولی پرداخت کند. کارشناسان می‌گویند، ارزشگذاری یک برند به‌خصوص در حوزه کسب و کارهای نوپا که دارایی بنا به تعداد مشتری‌ها یا ارزش ایده تعیین می‌شود، کار دشواری است. ناصر غانم‌زاده، کارشناس حوزه استارتاپ در این‌باره می‌گوید: «ارزش واقعی یک کسب و کار زمانی معلوم می‌شود که یک شرکت بزرگتر، 100درصد سهام شرکتی را خریده یا آن کسب و کار رسما وارد بورس شود.‌»

با این حال، روشی که مدت‌هاست در دنیا برای قبولاندن میزان ارزش برندها اجرا می‌شود، استناد به خرید بخشی از سهام شرکت‌هاست. کاوه یزدی‌فر در این‌باره به همشهری می‌گوید: «روابط عمومی‌ها در تلقین ارزشمند بودن یک برند نقش مهمی را ایفا می‌کند. آنها با انتشار اخبار مربوط به برند ارزشمندشان و اینکه یک شرکت بزرگ حاضر شده بابت خرید بخشی از سهم‌شان پول پرداخت کند، ارزش خودشان را خیلی بالا می‌برند.

درصورتی که ارزش واقعی برندها را با این روش‌های رسانه‌ای‌محور نمی‌توان مشخص کرد.» غانم‌زاده در این‌باره می‌گوید: «استارتاپ سوق در آخرین دور سرمایه‌گذاری، طبق ادعای تک‌کرانچ به ارزش یک میلیارد دلار رسید. اما فقط یک سال بعد، آمازون تمام سهام آن را به ارزش 580میلیون دلار معامله کرد. پس ارزش واقعی شرکت سوق تقریبا 40درصد کمتر از چیزی بوده که زمانی ادعا می‌کرده است.» روال کلی ارزشگذاری برندها در ایران نیز براساس تخمین‌ است و چون هنوز کسی تمام سهام‌شان را نخریده، به‌نظر ارزشگذاری آنها چندان واقعی به‌نظر نمی‌رسد.

  • تک‌شاخ‌های خاورمیانه

مهم‌ترین یونیکورن‌هایی که در خاورمیانه فعال هستند، در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند.

  • کریم: شرکت تاکسی آنلاین Careem که از سال 2012در دبی آغاز به‌کار کرد، حالا در 14 کشور دیگر در خاورمیانه مشغول فعالیت است.
  • سوق: مشهور به آمازون خاورمیانه، به عقیده برخی کارشناسان، یک یونیکورن یک‌میلیارد دلاری است که به جز امارات در مصر و عربستان سعودی هم شعبه دارد. فروش حدود یک میلیون محصول در 31بخش‌ و ارسال آنها با پست سفارشی از ویژگی‌های مهم سوق است.
  • یاملی: یک موتور جست‌وجوی ویژه‌ عرب‌زبان‌ها که خدمات تایپ آنلاین به زبان عربی برای کسانی که به صفحه کلید عربی دسترسی نداشته باشند را فراهم کرده است. این استارتاپ تک‌شاخ در لبنان تاسیس شده است.

9690255
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است