اقتصادی 15:33 - 08 آذر 1394
دبیر علمی اولین سمپوزیوم بین المللی تصفیه آب:
دبیر علمی نخستین سمپوزیوم بین المللی سیستم های تصفیه آب و بازیافت پساب های صنعتی و بهداشتی ایران گفت:استفاده مجدد از پساب در کشورهای خشک و نیمه خشک همانند ایران یک امر اجتناب ناپذیر برای تامین قسمتی از نیازهای آبی است بنابراین اگر جدی نگیریم ایران به بیابان تبدیل می شود.

بازیافت پساب جدی گرفته نشود ایران به بیابان تبدیل می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدیه مصطفوی با بیان اینکه امروز آب به عنوان عنصری مشابه با نفت در نظر گرفته و روز به روز بر تقاضای آن در سطح جهان افزوده می شود گفت: با توجه به کمبود منابع آب شیرین در جهان، بشر ناچار است جهت حفظ منابع آب شیرین و توسعه پایدار منابع، قسمتی از احتیاجات آبی خود را از سایر منابع همانند دریاها، رودخانه ها و حتی پسابها تامین کند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: پساب های تولیدی شامل پساب های شهری، صنعتی و غیره است که استفاده مجدد از آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم بسیاری از جوامع بشری در نقاط مختلف جهان هم اکنون به محدودیت تامین آب خود مواجه شده و یا به زودی مواجه خواهند شد.

دبیر علمی نخستین گردهمایی سیستم های تصفیه آب و بازیافت پساب های صنعتی و بهداشتی ایران تصریح کرد: استفاده مجدد از پساب بخصوص در کشورهای خشک و نیمه خشک همانند ایران به صورت یک امر اجتناب ناپذیر برای تامین قسمتی از نیازهای آبی در آمده است.

وی تاکید کرد: اهمیت این موضوع تا آنجاست که سازمان بهداشت جهانی استفاده مجدد از پساب برای مصارف غیرشرب را در زمره دستورالعمل های مهم خود قرار داده است.

مصطفوی ادامه داد: تولید پساب های صنعتی در کشورهای صنعتی حجم قابل ملاحظه ای را شامل می شود و در کشورهای در حال رشد با توسعه صنایع در آنها، حجم تولیدی این گونه پساب ها روز به روز افزایش می یابد؛ به همین دلیل تصفیه و استفاده مجدد از پساب های صنعتی برای تامین بخشی از نیازهای آبی روزمره بسیار مهم است.

سید محمد محسنی فعال بخش خصوصی صنعت آب و فاضلاب نیز گفت: امروز بحران آب تبدیل به معضلی بزرگ برای صنایع کشور شده است و یک راه مقرون به صرفه برای تامین آب مورد نیاز صنعت، تصفیه و بازیافت پساب صنعتی است.

وی افزود: معمولا بخشی از آب در تصفیه خانه ها نیز به هدر می روند اما با به کارگیری فناوری های نوین موفق به بازگرداندن 100 درصد پساب شده ایم؛ در عین حال خوشبختانه تصفیه آب از نظر مقررات بین المللی زیرمجموعه مواد غذایی قرار می گیرد و در نتیجه از آسیب تحریم ها به دور بود.

محسنی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از نیروگاه ها، مجتمع های پتروشیمی و صنایع از آبهای زیرزمینی استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: اگر بازیافت پساب جدی گرفته نشود، حتی به فرض بارش های سنگین، کشور به بیابان تبدیل خواهد شد چراکه برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی سبب تضعیف آنها و در نهایت فرونشست زمین می شود.

در این گردهمایی دو روزه، 10 پژوهش از سوی شرکت های ایرانی و خارجی ارائه می شود و آخرین دستاوردهای این عرصه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

شرکت هایی از کشورهای آمریکا، آلمان، ژاپن، هندوستان، سوئیس، اسپانیا، ایتالیا و اتریش در این گردهمایی شرکت دارند.

http://fna.ir/9VAT96

7445161
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی گفت: کاهش مدت زمان ساخت و هزینه مسکن از طریق واگذاری اراضی به مردم امکان پذیر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت ­گفت: با الکترونیکی شدن خدمات صدور کارت‌های سوخت تا پایان اردیبهشت، ­ زمان تحویل این کارت‌ها از یک ماه به یک هفته کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکائو برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین المللی اخذ شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده امسال به طور قطع از طریق مشارکت‌های مردمی محقق خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موفق به اخذ تاییدیه اتحادیه اروپا و ایکایو (سازمان بین المللی هوانوردی) برای مدیریت سوخت در پرواز‌های بین‌المللی شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استفاده از سپرده‌های مردم در تولید به جای مسیر‌های غیرمولد و تورم‌زا امسال در اولویت‌های وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه شاهد کاهش دما و وزش باد شدید در نواحی شرقی کشور هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باتوجه به این که شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردمی است بر این اساس برای اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است