اجتماعی 15:03 - 06 خرداد 1397
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات:
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: میزان استفاده از قلیان در دختران ۱۰ برابر سیگار است. ما می‌دانیم که سیگار و قلیان آغاز حرکت به سمت اعتیاد است.

میزان استفاده از قلیان در دختران ۱۰ برابر سیگار است

به گزارش ایسنا، محمدرضا مسجدی در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات که در وزارت بهداشت برگزار شد با تاکید بر اینکه دخانیات دغدغه جدی حاکمیت نیست، اظهار کرد: وزارت صنعت در نشست امروز وزارت بهداشت شرکت نکرد. وزارت بهداشت متولی گرفتاری‌های این حوزه است. طبق قانون اتومبیل شخصی وسیله‌ای عمومی است اما چگونه می‌توان توجیه کرد که قهوه‌خانه‌ها جزو اماکن عمومی محسوب نمی‌شوند. با توجه به اینکه مسئله دخانیات دغدغه‌ای جدی نیست هنوز هم استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی در مجلس طرح می‌شود.

وی افزود: هنرمندان و ورزشکاران جزو گروه‌های تاثیرگذار جامعه هستند. وقتی محبوب‌ترین سریال خانگی پر از صحنه‌های استفاده از سیگار است چگونه می‌توان به نوجوان آموخت که سیگار مصرف نکند. در یکی از فیلم‌های سینمایی ۱۴ صحنه مصرف دخانیات وجود دارد، این بر خلاف قانون است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات تصریح کرد: امروز یکی از درس‌های مهم جامعه ما برجام است. از زمانی که تحریم‌ها بر ایران اعمال شد کدام یک از برنامه‌ها و صنایع در ایران به جز دخانیات مصون از تحریم بودند؟ خزانه داری آمریکا که بسیاری از افراد، گروه‌ها و صنایع را تحریم کرده است چرا شرکت «بریتیش امریکن توباکو» را تحریم نمی‌کند چون نگاهی سیاسی پشت این مسئله وجود دارد. صنعت دخانیات بیش از سه میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است که ۳۰ درصد آن دست متولی داخلی و ۷۰ درصد آن در دست متولی خارجی قرار دارد.

مسجدی با انتقاد از صدور مجوز فعالیت در ایران برای شرکت‌های دخانیات خارجی اظهار کرد: ژاپن در ایران کارخانه سیگار راه انداخته است. ما ژاپن را با سیگار می‌شناسیم یا تویوتا و صنایع پیشرفته؟ میزان استفاده از قلیان در دختران ۱۰ برابر سیگار است. ما می‌دانیم که سیگار و قلیان آغاز حرکت به سمت اعتیاد است. بیش از دو میلیون معتاد در کشور وجود دارد. نمی‌شود تنها عدد و رقم اعلام کرد بلکه باید کاری برای آن انجام داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست رنجبر - عضو کمیته مبارزه با دخانیات دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران - اظهار کرد: با وضعیت فعلی کنترل دخانیات در ایران این کشور به هیچ عنوان نمی‌تواند به هدف خود برای کاهش ۳۰ درصدی دخانیات برسد. در بدبینانه‌ترین شرایط می‌توان پیش بینی کرد که مصرف دخانیات در ایران افزایش پیدا می‌کند. صنعت دخانیات ایران دو بازار بالقوه نوجوانان و جوانان را هدف خود قرار داده است. مصرف دخانیات در زنان کمتر از چهار درصد پیش بینی شده است و این یعنی ۹۶ درصد این گروه بازار بالقوه این صنایع هستند علاوه بر آن با توجه به اینکه گروه همسالان در نوجوانان بر یکدیگر اثرگذار هستند  همچنین جزو اهداف صنایع دخانی قرار گرفته‌اند پیش بینی می‌کنیم که با روند فعلی به هدف خود نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی یکی از اعضای کنوانسیون جامع مبارزه با دخانیات است. دبیرخانه این ستاد اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ ایران نسبت به سال ۲۰۱۶ نمره پایین‌تری در زمینه کنترل مصرف دخانیات داشته است این در حالیست که همه کشورها در این مورد پیشرفت کردند. همچنین اعلام شده است که قیمت محصولات دخانی در سال ۲۰۱۸ برابر با سال ۲۰۰۸ در ایران بدون در نظر گرفتن تورم بوده است و قدرت خرید آن یکسان بوده است. کدام کالا در ایران این شرایط را دارد. اگر استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی به نتیجه برسد از نظر بین‌المللی با مشکل روبرو می‌شویم و پسرفت شدیدی خواهیم داشت.

این عضو کمیته مبارزه با دخانیات دفتر سازمان جهانی بهداشت در پایان اظهارکرد: صنعت دخانیات برای کشت توتون در ایران تشویق می‌کند این در حالیست که مصرف کود، آب و عوارض محیط زیستی آن زیاد است. این صنایع در قشر کارگر و کشاورز برای خود یارگیری می‌کنند. شواهد رسمی نشان می‌دهد که افزایش کشت توتون و تولید دخانیات افزایش داشته است و اگر این استفساریه تصویب شود عرضه آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام


9792248
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد تا در راستای افزایش بازدارندگی مجازات مجرمان، دوره‌های آموزش و چک لیست‌هایی را برای ماموران میدانی خود پیش‌بینی کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است