بین‌الملل 09:32 - 28 آذر 1393
کوالالامپور – ایرنا – دولت نظامی تایلند که از اول خرداد درپی کودتا سکان هدایت این کشور جنوب شرق آسیا را در دست گرفت، برای تعقیب مخالفان و محدود کردن آن ها از کشورهای دیگر یاری طلبید.

به گزارش ایرنا، 'پرایوت چان اوچا' نظامی 60 ساله که خرداد ماه امسال پس از چند ماه تنش در تایلند، 'یینگلوک شیناواترا' نخست وزیر این کشور را در یک کودتای نظامی از کار برکنار کرد، در پایان مرداد ماه بدون یک رای مخالف در مجلسی که نظامیان تشکیل دادند پست نخست وزیری این کشور را در اختیار گرفت.



وی پس از کودتا سه مرحله آشتی ملی، تشکیل دولت و برگزاری انتخابات را در برنامه داشت و مرحله آشتی ملی با دستگیری تمام رهبران احزاب، مقامات و دانشگاهیان و تسلط بر رسانه ها انجام شد.



'ناوی پیلای' کمیسر حقوق بشر سازمان ملل پیش از این با ابراز نگرانی عمیق از کودتای نظامی در تایلند از مقام های نظامی تایلندی خواسته بود با پایان دادن به سرکوب مخالفان به حقوق بشر احترام گذاشته و برای برقراری قانونمداری تلاش کنند.



وی از دستگیری مخالفان و مقام های سیاسی پیشین توسط کودتاگران ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری آن ها و احترام به حقوق شهروندی مخالفان شده بود.



نظامیان تایلند پس از کودتا برای ممانعت از شکل گیری گروه های مخالف، انتقاد از نظامیان و نوشتن مطالبی که از نظر نظامیان این کشور تحریک مردم به خشونت است را در شبکه های اجتماعی و رسانه ها ممنوع کردند.



پس از تجمعات مختلف در مالزی و ایتالیا همزمان با سفر نخست وزیر نظامی تایلند به این کشورها و محدود کردن سفر 'یینگلوک شیناواترا'، سخنگوی وزارت امور خارجه تایلند روز جمعه اعلام کرد مقامات این کشور از کشورهای مختلف برای همکاری به منظور محدودکردن فعالیت های ضد دولت کمک می گیرد.



به نوشته روز جمعه روزنامه 'ملت'، 'کرون وانامدا' سخنگوی وزارت امور خارجه تایلند، گفت که بانکوک تلاش می کند کشورهای دیگر را متقاعد کند اجازه ندهند مخالفان در فعالیت های ضد دولتی شرکت کنند.



این موضع پس از آن اتخاذ شد که 'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر تایلند خواستار ورود فوری سازمان های دولتی برای انتقال قانون پادشاهی شد که مانع توهین به افراد بلندپایه می شود و همچنین بر ممانعت از فعالیت سیاسیونی که بعد از کودتا از این کشور گریخته اند، تاکید کرد.



'سومساک جیمتیراساکول' استاد تاریخ و در تبعید دانشگاه 'تاماسات' اخیرا در صفحه فیسبوک خود مطالب انتقادی از حکومت پادشاهی در تایلند مطرح کرده است که 130 هزار نفر آن را پسندند.



وی به دلیل انتقادهای تند علیه دولت پادشاهی و قوانین این کشور معروف شده است.



دولت کودتا در تایلند دانشجویان را از شرکت در حرکت های سیاسی منع کرده است و گفته می شود پس از کودتا بسیاری از اساتید دانشگاه ها، این کشور را ترک کرده اند.



سخنگوی وزارت خارجه تایلند گفت که مطمئن است کامبوج و لائوس اجازه نخواهند داد این کشورها به پایگاهی برای حملات سیاسی بر ضد دولت تایلند تبدیل شوند.



وی با تاکید براین که برخی از مخالفان تحت تعقیب دولت تایلند ممکن است در خارج از رسانه های اجتماعی برای حمله به دولت استفاده کنند، گفت که امیدوار است کشورهای غربی نیز با توجه به مناسبات بلندمدت با تایلند به این بحث توجه کنند.



نخست وزیر نظامی تایلند اخیرا بدنبال مصاحبه 'یینگلاک شیناواترا' نخست وزیر برکنار شده این کشور وی را نیز تهدید به ممنوع الخروج شدن کرده بود.



خروج یینگلوگ و صدها سیاستمدار، فعال سیاسی، دانشگاهی و روزنامه نگار تایلندی پس از کودتا بدون مجوز حکومت نظامی ممنوع شده است.



آساق**1611

انتهای پیام /*


5447101
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از حمله تروریستی روز جمعه در یک سالن کنسرت در روسیه، ۹۵ نفر مفقود هستند. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات فرانسه روز چهارشنبه اعلام کردند بیش از پنجاه مؤسسه آموزشی در پاریس، عمدتاً کالج ها، روز چهارشنبه از طریق ENT (فضا‌های کاری دیجیتال) هدف تهدید حملات جدید قرار گرفتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمار‌ها حاکی از افزایش شمار مهاجران غیرقانونی است که در سه ماهه نخست سال جاری به طور غیر قانونی و از طریق کانال مانش وارد خاک انگلیس شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه می‌گویند ارتش اشغالگر حمله زمینی به رفح را برای اواسط آوریل یا نهایتا اوایل ماه مه برنامه‌ریزی کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از شهادت چهار رزمنده خود در حملات رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آرژانتین در ادامه حمایت بی قید و شرط خود از رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل حتی یک اقدام افراطی هم در غزه مرتکب نمی‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد: اکثر بیمارستان‌های غزه از کار افتاده و بقیه نیز با حملات ارتش اشغالگر و کمبود منابع مواجه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آلمان پاسخ دادن به سوالات در مورد زندگی یهودیان و رژیم صهیونیستی را به آزمون شهروندی خود اضافه می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به ادامه حمایت دولت جو بایدن از جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه از سمتش کناره‌گیری کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است