استانی 04:54 - 04 مرداد 1393
فارس از ساماندهی بازار روز در زنجان می‌دهد
با اجرای طرح ساماندهی بازرهای روز شهر زنجان، شهرک الهیه مقصد نهایی بازارهای محلی در شهر زنجان شد و قرار است بازارهای روز زنجان در این منطقه جانمایی شوند.

الهیه، مقصد نهایی بازارهای محلی در شهر زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در سال‌های اخیر موضوع ساماندهی بازارهای روز در شهر زنجان یکی بحث‌های همیشگی و دائمی بوده است.

بعد از تغییر دولت و تغییر مدیران این موضوع به گونه‌ای از ذهن‌ها خارج شد و سرنوشت آن نیز نامشخص بود. فعالیت جمعه بازار و دوشنبه بازار در شهر زنجان همواره با چالش‌ها و مشکلات بهداشتی و امنیتی مواجه بود. بهداشتی از این نظر که ارائه لباس‌های تاناکورا و مواد غذایی که نظارت بهداشتی بر روی آن نبود و امنیتی از آن لحاظ که سوانح رانندگی موجبات فوت افرادی شده بود.

باید پذیرفت فعالیت این بازارهای روز هم دارای نکات مثبت است و هم دارای مشکلاتی که با مدیریت مناسب قابل کاهش و کنترل است.

بازارهای روز در کسب و کارهای خورد محلی می‌تواند موثر باشد و اقتصاد محلی و خرد شهر را تقویت کند و محرکی برای چرخه اقتصادی اقشار ضعیف و متوسط باشد.

در کنار آن لذت حضور در بازار محلی و گشت و گذار در آن برای اقشار مختلف جامعه دارای پیامدهای مثبت اجتماعی است.

یکی از اهداف مهم توسعه شهری در جوامع توسعه یافته کنونی تقویت تعاملات اجتماعی است که در شهر زنجان حلقه‌ای مفقوده است.

در شکل‌گیری و فعلیت این بازارهای محلی به نوعی این تعاملات وجود داشت  و تقویت آن می‌توانست مثبت تلقی شود.

تامین نیاز شهروندان در بخش‌های مختلف و ایجاد بازار کالا برای عرضه و تقاضا موجبات بروز فضایی مناسب برای تعاملات اقتصادی را نیز در این بازارها ایجاد می‌کند و این موضوعات به وضوح با حضور در بازارهای روز قابل مشاهده است. این بازارها در شهرهای دیگر کشور نیز فعالیت دارند. شاید نمونه ملموس آن را در شمال کشور دیده باشید.

در کنار موارد مثبتی که فعالیت این بازارها دارند مشکلاتی نیز در صورت عدم توجه به فعالیت آن ها بروز می‌کند.مشکلاتی که در سال‌های اخیر همواره چالشی مهم در فعالیت این بازارها در شهر زنجان بوده با محوریت موضوعات بهداشتی بوده است. این موضوع محور اصلی موضوعاتی بوده که برای ساماندهی و یا حتی جمع آوری این بازارها در شهر زنجان مطرح بوده است.

در بخش بهداشتی نمونه بارز، عرضه البسه کارکرده و وارداتی بود که بیشتر با اسم تاناکورا در بین مردم شناخته می‌شود. در کنار آن عرضه نامناسب برخی مواد غذایی و عدم نظارت لازم در بهداشتی بودن آن مشکلاتی دیگری بود که در این بخش مطرح بود.

جانمایی نامناسب دوشنبه بازار در کنار مصلی زنجان و مجاورت آن با بزرگراه 22 بهمن چالشی دیگری بود که انتقال آن را در دستور کار مسئولان قرار داد. بروز تصادف و فوت برخی شهروندان بر تاکید مسئولان برای جابه‌جایی شدت بخشید و مکان‌یابی و انتقال آن در دستور کار قرار گرفت.

حضور شهروندان دیگر استان‌های کشور نیز موردی بود که در بازارهای محلی وجود داشت هر چند حساسیتی برای حضور آن‌ها وجود نداشته است.

عباس راشاد، فرماندار سابق زنجان و عضو فعلی شورای شهر زنجان که در زمان تصدی‌گیری پست دولتی و فعلی خود در جریان امور ساماندهی بازارهای روز در شهر زنجان قرار داشته است در این مورد به فارس، اظهار داشت: فعالیت بازارهای روز در تمام نقاط دنیا امری پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: خرید و فروش اجناس دسته دوم در سایت‌های اینترنتی همچون آمازون و به صورت بازارچه‌ای وجود دارد و موجبات تسهیل امور خرید و فروش شهروندان را در سطح دنیا فراهم کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه فعالیت بازار روز در شهر زنجان همچون دیگر شهرهای کشور مثبت است، افزود:  فعالیت این بازارها با مدیریت مناسب می‌تواند ادامه داشته باشد. قیمت پایین اجناس و عرضه به صورت مستقیم و بدون واسطه از مزایای این بازارها برای مراجعه کنندگان است و تامین نیازهای مردم به راحتی صورت می‌گیرد.

وی از ساماندهی بازار روز توسط شورای اسلامی و شهرداری زنجان خبر داد و تاکید کرد: مراجعه کنندگان زیادی از بازارهای روز دیدن می‌کنند. باید وضعیت بازارهای روز در زنجان را مدیریت کرد و اقتصاد محلی را به دید امنیتی نگاه نکرد.

این مسئول با بیان اینکه مشکلات موجود در فعالیت بازارهای روز در مکان‌های فعلی موجب شد که انتقال و ساماندهی مناسب آن در دستور کار باشد، افزود: در حال حاضر قطعه زمینی در شهرک الهیه و مابین این شهرک و کوی فرهنگ برای فعالیت بازار روز در زنجان در نظر گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: این مکان توسط کارشناسان شهرداری مورد طراحی قرار گرفته است و مقرر شده که بازار روزی با طراحی غرفه‌ها و فضاهای مورد نیاز شهروندان همچون سرویس بهداشتی ایجاد شود.

راشاد به اعتراض قطعی ساکنان الهیه اشاره کرد و گفت: اهالی ساکن منطقه اعتراض‌هایی برای ساخت آن داشتند چرا که ذهنیت آن‌ها بازارهای روز موجود در شهر زنجان بود که با توجیهی که صورت گرفت این مشکلات برطرف شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان در پاسخ به این سوال که اعتبارات در نظر گرفته شده برای ایجاد این بازار چیست و در سال جاری اقدامی صورت می‌گیرد، افزود: در سال گذشته اعتباری معادل 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و امسال نیز معادل این مبلغ اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: مقرر بود در سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شود که متاسفانه شهرداری آن را محقق نکرده است.

راشاد با بیان اینکه این پروژه محدودیت اعتباری نخواهد داشت، افزود: محدودیت اعتباری برای آن اعلام نکرده و شهرداری زنجان با اراده لازم می‌تواند از اعتبارات مورد نیاز برای ساخت آن استفاده کند. با توجه به این عدم محدودیت‌های اعتباری امید است شتاب مناسبی جهت اجرای آن وجود داشته باشد.


4325703
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است