فرهنگی‌هنری 19:07 - 10 اسفند 1395
احمدرضا درویش گفت: رسول ملاقلی پور انسانی معترض دغدغه مند و متعهد بود که اعتراض‌ش به مولفه‌هایی وارد می‌شود که شخصیت ش با آن‌ها شکل گرفته بود.

احمدرضا درویش: رسول ملاقلی‌پور انسانی معترض و متعهد بود

به گزارش ایسنا، کارگردان فیلم‌های رستاخیز و کیمیا عصر دهم اسفندماه در مراسم گرامی داشتی که برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به همت سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج برگزار شده بود، بیان کرد: برخی‌ آدم‌ها هستند که فقط صحنه شان تغییر می‌کند و حذف نمی‌شوند در حدی که حتی شماره تماس آنها پاک نمی‌شود. مثل من که حتی به ذهنم نرسیده شماره موبایل آقارسول عزیز را از گوشی همراهم پاک کنم و این یک تلقی درونی است که حتما دلیلی دارد.

درویش با اشاره به اینکه رسول ملاقلی پور آیینه تمام نمای "النجاة فی الصدق" است ادامه داد: ظاهر و باطن این هنرمند یکی بود و با خود صداقت داشت. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که فردی با مسائلی همچون شهرت و محبوبیت هم درگیر باشد.

وی اضافه کرد: جایگاه رسول ملاقلی پور در پیشتازی هم است و قاطعانه می‌شود گفت که او در عرصه سینمای دفاع مقدس جزو نفرات اولی است که بزرگترین حادثه معاصر را که همان دفاع جانانه هشت ساله است، در قالب تصویر توصیف کرده است.

کارگردان فیلم دوئل با بیان اینکه هرچقدر سینمای جنگ می توانست به ارتقای سینمای ملی کمک کند، آثار رسول ملاقلی پور در آن نقش اصلی را داشته است، اظهار کرد: آثار این هنرمند این مسئله را اقابت می‌کند گرچه شروع کارش با دفاع مقدس بوده اما دغدغه رسول ملاقلی پور بسیار وسیع است. البته من نمی‌توانم توصیف کنم اما اگر بخواهم آقای ملاقلی پور را اجرا کنم باید بگویم که او انسان معترض، دغدغه مند و متعهد بود اما اعتراض او به مولفه‌هایی بود که شخصیتش در ارتباط با آن‌ها شکل می گرفت و هرجا آن مولفه‌ها دچار خدشه می‌شد، او معترض می‌شد.

درویش گفت: فیلم‌های رسول ملاقلی پور پر از اعتراض است اما اگرچه اعتراض‌ش را فریاد می‌زند با این حال در انتها و نتیجه گیری چراغ را روشن می گذارد و افق را نشان می‌دهد که همان تعهد است.

این فیلمساز در پایان سخنان خود آرزو کرد که سینمای ایران با نگاه جدی به الگوهای اصیل و نه جعلی به چشم‌انداز آرمانی خود نزدیک شود.

در این مراسم، منوچهر محمدی هم با اشاره به اینکه افتخار همکاری با رسول ملاقلی پور را در اخرین ساخته‌اش داشته است، گفت: قرار بود فیلم عصر روز دهم را با هم بسازیم که با وجود آماده شدن مقدمات آن عمرش کفاف نداد.

این تهیه کننده سینما افزود: در سفری که با هم به کربلا و نجف داشتیم، وجوه دیگری از شخصیت رسول ملاقلی پور برای آشکار شد و یقین داشتم اگر عصر روز دهم را می‌ساخت، صحنه‌هایی در آن رقم می خورد که یادگاری‌هایی مهمی برای سینمای ایران می بود.

محمدی با اشاره به فیلم میم مثل مادر که اثری عاشقانه نسبت به مقام مادر محسوب می‌شود، گفت: تاثیر این فیلم روی رسول انچنان جدی بود که نتیجه‌اش این شد هنگام فوت در قطعه هنرمندان به خاک سپرده نشود بلکه در کنار مادرش دفن شود.

او خاطرنشان کرد: ما رسول ملاقلی پور را در بلوغ و پختگی‌اش در سینما از دست دادیم و امیدوارم دست‌اندرکارانی به یاد داشته باشند که بخشی از عمر او برای پیگیری مسائل فیلم‌سازی اش هدر رفت. در حالی که اگر دو فیلم بیشتر ساخته بود ما صاحب غنای بیشتری بودیم.

وی در پایان با اشاره به علی ملاقلی پور فرزند هنرمند فقید که درعرصه فیلمسازی هم فعال است، گفت: شاهدم که او هنوز نتوانسته است فیلم دومش بسازد در حالی که فیلمساز خوبی است و در این عرصه میراث گرانقدری را از پدر به ارث برده است اما امیدوارم علی ملاقلی پور مثل پدرش نشود که برای هر فیلم مجبور شود زمان زیادی را هدر دهد.

در ادامه این مراسم فیلم مستند کوتاهی از رسول ملاقلی پور به کارگردانی پوریا آذربایجانی نمایش داده شد و پس از آن هادی حجازی‌فر (بازیگر مزرعه پدری) جمال شورجه و جمشید هاشم پور در سخنانی کوتاه درباره زنده‌یاد رسول ملاقلی پور صحبت و به بیان خاطره پرداختند.

جمشید هاشم‌پور که معمولا در محافل سینمای کمتر حضور دارد و اصلا هم اهل گفت‌وگو نیست و انتظار می‌رفت در این مراسم صحبت‌های مفصل و جالبی از همکاری‌اش با رسول ملاقلی‌پور شنیده شود، متن کوتاهی را قرائت کرد که در آن ضمن تسلیت دوباره برای فقدان این فیلم ساز اشاره شده بود که این بازیگر با رسول ملاقلی پور در پنج پروژه‌ سینمایی همکاری داشته که در جشنواره‌های مختلفی مورد تقدیر قرار گرفته است.

در بخش پایان این مراسم یادبود هم علی ملاقلی پور به نیابت از خانواده خود گفت: ۱۰ سال از درگذشت پدرم می‌گذرد و در این سال‌ها کسانی او را یاد می‌کنند که یا رسول ملاقلی پور را دوست داشتند یا برایش خیلی احترام قائل هستند.

او گفت: در این مراسم کسانی که صحبت کردند هر آن‌چه را که از پدر دیده بودند، روایت کردند اما بحث من این است که رسول ملاقلی‌پور نباید فقط تقدیر شود بلکه در این سال ها تلاش کردم جلسات نقد و بررسی هم برای آثار پدرم برگزار کنم چون از یک فیلمساز نباید یک قدیس ساخته شود.

کارگردان فیلم قندان جهیزیه در اخر از شکایت برخی رسانه‌ها و برنامه‌ها تلویزیونی نسبت به استفاده سلیقه‌ای از اظهارات پدرش به ویژه نسبت به فیلم رستاخیز احمدرضا درویش انتقاد کرد.

در این مراسم که علی شاه‌حاتمی، دانش اقباشاوی، پوریا آذربایجانی و جواد طوسی هم حضور داشتند، هدیه‌ای توسط همسر رسول ملاقلی پور به جمشید هاشم پور برای پاسداشت همکاری‌های این دو هنرمند داده شد. همچنین هدیه ای هم به خانواده ملاقلی پور اهدا شد.

انتهای پیام


8871251
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است