بین‌الملل 11:57 - 07 مرداد 1394
وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه حامل دعوت رسمی روحانی به پاریس در ماه نوامبر هستم‌، گفت: وزرای کشاورزی و بازرگانی فرانسه ماه سپتامبر (شهریور) به ایران سفر می‌کنند.

فابیوس:حامل دعوت رسمی روحانی به پاریس هستم

به گزارش فرهنگ نیوز، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در نشست مطبوعاتی با وزیر خارجه کشورمان که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه 17 سال می‌گذرد به یک وزیر خارجه فرانسوی به طور رسمی به ایران نیامده بود بابت این حضور تشکر و قدردانی کرد.

وی به دیدارش با رئیس‌جمهور کشورمان و ناهاری که با وی خواهد داشت اشاره کرد و افزود: پس از آن به دیدار معاون رئیس‌جمهور در حوزه محیط زیست، وزیر انرژی و وزیر حمل و نقل خواهم رفت. سفر من کوتاه اما پربار خواهد بود.

وزیر خارجه فرانسه احترام و از سرگیری روابط را دلیل سفر خود به ایران خواند و یادآور شد:‌ ما دو کشور بزرگ هستیم. فرانسه به فرهنگ و نقش ایران احترام می‌گذارد و همچنین کیفیت دانشجویان، شهرهای ایران و نیز دردهایی که مردم ایران در زمان جنگ با عراق داشتند.

فابیوس با ذکر این نکته که ما با هم درباره مسئله هسته‌ای گفت‌وگوهای زیادی داشتیم و ایران نیز به فرانسه احترام می‌گذارد،‌ افزود: فرانسه کشور آزادی‌هاست و استقلال و تکنولوژی ما مورد احترام است.

وی ادامه داد: ما برای تعهدات‌مان احترام قائلیم و درباره از سرگیری روابط نیز باید بگویم که این توافق امکان می‌دهد که روابط را در سطوح دیگر دنبال کنیم.

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه حامل دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان از آقای روحانی هستم که در ماه نوامبر انجام گیرد،‌ یادآور شد: از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی را با ایران دنبال می‌کنیم. فرانسه با وضعیت جدید به وجود آمده قصد این کار را دارد و اگر ایران مایل باشد ما حاضریم شرکت‌هایمان که در عالی‌ترین سطح در دنیا فعال هستند در ایران کار کنند.

وی اتومبیل‌سازی، محیط زیست و کشاورزی را از جمله زمینه‌های همکاری خواند و افزود: در ماه سپتامبر دو وزیر کشاورزی و شیلات و بازرگانی در قالب هیأتی به ایران خواهند آمد.

فابیوس همکاری موزه «لوور» پاریس با ایران را نیز از دیگر زمینه‌ها خواند و افزود: توریست‌های فرانسوی مایل هستند که از شهرهای زیبای شما دیدار کنند. این از سرگیری روابط باید همچنین به منطقه و بین‌الملل نیز سرایت کند که به آقای روحانی و‌ آقای ظریف در زمان ناهار در این خصوص صحبت خواهم کرد.

وی ایران را یک کشور بانفوذ در منطقه خواند و گفت: فرانسه نیز همینطور است و ما در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری دارای علایق مشترکی هستیم. ما علاقمند به صلح و ثبات در منطقه می‌باشیم.

فابیوس معنای توافق هسته‌ای را صلح و ثبات در منطقه و محیط بین‌الملل خواند و یادآور شد: این فقط یک توافق فنی نیست بلکه برای ثبات است.

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی در خصوص ذهنیت ایرانیان نسبت به نقش فرانسه در زمان مذاکرات هسته‌ای گفت: شنیده‌ام که یک ذهنیت از فرانسه در افکار عمومی ایران به وجود آمده است. در جایگاهی نیستم که نسبت به این ذهنیت اظهار نظر کنم. ایرانیان از تاریخ فرانسه برداشتی عالی دارند و ما روابط خوبی در گذشته داشتیم و دو کشور تمدن بزرگی هستند.

فابیوس با اشاره به استقلال فرانسه که یکی از 5 عضو دائم شورای امنیت است، خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها این احساس را در قلب‌شان دارند و می‌دانند که ما میراث‌دار انقلاب کبیر فرانسه هستیم و اصول ما نظیر آزادی، برابری و برادری تمام دنیا را چرخیده و نقشی نیز در یکسری وقایع تاریخی در ایران داشته است.

وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: درباره توافق هسته‌ای باید بگویم که ما ساعت‌ها و ده‌ها روز با یکدیگر مذاکره کردیم. گفته شده که فرانسه در گروه 1+5 موضع سختی داشته اما فرانسه در مسیر و مواضع خود استمرار داشته و یک موضع محکم و سازنده داشتیم.

فابیوس با بیان اینکه موضوع هسته‌ای موضوعی ساده و شوخی نیست، یادآور شد: ما از آغاز، فرمول آقای روحانی را مدنظر داشتیم و آن را امضا کردیم که فناوری هسته‌ای آری اما بمب هسته‌ای نه و باید دقیقاً و به صورت فنی به آن می‌پرداختیم.

وی از صالحی و هیأت کارشناسان فنی فرانسوی نیز قدردانی و تشکر کرد.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: دلیل دیگر موضع سخت ما این بود که ما بر علیه اشاعه مبارزه می‌کنیم. ایده ما این بود که نه تنها به یک توافق برسیم که برای دنیا و مردم ایران مفید باشد بلکه مانع اشاعه نیز بشویم زیرا خطر این موضوع برای کشورهای همسایه نیز هست و برای این خطر باید یک توافق محکم می‌داشتیم تا هیچکس به فکر ساخت بمب هسته‌ای نباشد.

فابیوس یادآور شد: یک توافق نه چندان محکم می‌توانست کشورهای دیگر را تشویق به ساخت بمب هسته‌ای کند و روش فرانسه یک توافق محکم و استوار بود.

وی با ذکر این نکته که اگر توافق با موافقت همه همراه نبود حاصل نمی‌شد،‌ گفت: فرانسه، ایران، آمریکا و سایر کشورها هر یک می‌خواستند مواردی را به توافق اضافه کنند ولی همه قصد داشتند که به توافق برسند.

وزیر خارجه فرانسه افزود: اگر این تفکر ایجاد شده که فرانسه یک روش محدودکننده برای توافق داشته، اینطور نیست. این یک توافق تاریخی است زیرا 13 سال است که مذاکره می‌کنیم و امروز می‌خواهیم آن را به مرحله اجرا برسانیم.

 


6829567
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است