علمی فناوری 15:46 - 28 آبان 1397

کتاب «ارزیابی وضعیت صنعت کشور» به چاپ رسید

به گزارش  خبرگزاری مهر به نقل از موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر قدیر رجب زاده  بیان کرد: کتاب «ارزیابی وضعیت صنعت کشور با تأکید بر صنعت غذا و بررسی شاخص های امنیت غذایی» منتشر شده است.

وی با تاکید بر اینکه این کتاب در اختیار پژوهشگران و فعالان بخش صنعت به ویژه صنایع غذایی قرار می گیرد در خصوص اهداف تدوین این کتاب گفت: ارزیابی وضعیت بخش های مختلف صنعتی کشور به لحاظ شاخص های کلیدی عملکرد آنها، مقایسه وضعیت صنایع غذایی با سایر بخش های صنعتی و بررسی شمای کلی از وضعیت شاخص های اصلی امنیت غذایی در کشور از جمله مهمترین اهداف تدوین این کتاب به شمار می روند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت توسعه دانش‌محور بخش صنعت، به‌ویژه صنایع غذایی و آشامیدنی، و همچنین ارتقای شاخص‌های امنیت غذایی در کشور، مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در تدوین این کتاب سه موضوع اصلی توسعه‌ی مرزهای دانش، ارتقای بهره‌وری در صنعت غذا و همچنین نقش‌آفرینی بیشتر در جهت ارتقای شاخص‌های امنیت غذایی کشور را همواره مد نظر قرار داده است.

رجب زاده در مورد ضرورت تدوین کتاب ذکر شده بیان کرد: به منظور انجام بهتر مأموریت‌های اصلی این مؤسسه پژوهشی، نیاز به شناسایی وضعیت صنایع غذایی و آشامیدنی و همچنین یافتن تصویر دقیقی از وضعیت شاخص‌های امنیت غذایی کشور ضروری بوده و با توجه به این مهم اقدامات لازم برای تدوین این کتاب انجام شد.

در ادامه «دکتر عادل بیگ بابایی» نویسنده کتاب ارزیابی وضعیت صنعت کشور با تاکید بر صنعت غذا و بررسی شاخص های امنیت غذایی در خصوص عمده ترین موضوعات پرداخته شده در این کتاب بیان کرد: کتاب مذکور از سه فصل کلی تشکیل شده که در فصل نخست به جایگاه بخش صنعت، صنایع غذایی و مقوله مهم امنیت غذایی در اسناد کلان بالادستی کشور از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست های کلی نظام در بخش های مختلف، برنامه های توسعه کشور، نقشه جامع علمی و ... پرداخته شده است که تلاش شده است اهمیت دستیابی به شناخت کلی از وضعیت کشور در حوزه های مورد اشاره در اسناد کلان بالادستی تبیین گردد. 

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: در فصل دوم بر اساس آمار های منتشر شده از منابع رسمی کشور تحلیلی از وضعیت صنعت کشور و به طور خاص صنایع غذایی ارائه شده و چالش ها و ظرفیت های موجود در این بخش ها تبیین شده است. 

وی افزود: بررسی جایگاه کشور در حوزه امنیت غذایی، وضعیت ضریب خودکفایی در محصولات اساسی، وضعیت عرضه مواد غذایی مهم و استراتژیک، بررسی وضعیت عرضه مواد غذایی مهم در ایران در مقایسه با سایر کشورها و متوسط جهانی، مقایسه وضعیت مصرف مواد غذایی در کشور و در مناطق شهری و روستایی و سایر موارد از جمله مباحثی است که در فصل سوم این کتاب مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.

بیگ بابایی  با تاکید بر اینکه کتاب مذکور با همکاری «مهندس سروش بشروئی شرق» تهیه و تدوین شده خاطرنشان کرد: موضوع مورد بحث در کتاب و نتایج ارایه شده در آن می تواند از یک سو نقش کلیدی در تدوین سیاست های کلان کشور در حوزه های ذی ربط داشته باشد و از سوی دیگر کمک شایانی به مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در تدوین سیاست های اصلی در راستای انجام بهتر مأموریت ها نماید. 

وی با بیان اینکه سازمان های مختلف از جمله مرکز آمار ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، سازمان بورس اوراق بهادار، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ... در ارایه اطلاعات با مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی همکاری داشته اند گفت: این مؤسسه پژوهشی برای همکاری با نهاد ها و سازمان های تصمیم گیر و تصمیم ساز به منظور توسعه بخش صنعت (به ویژه صنایع غذایی) و ارتقای شاخص های امنیت غذایی کشور اعلام آمادگی می کند.


9977767
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تخصیص اعتبار به دانشجویان، با در نظر گرفتن دولتی یا غیردولتی بودن مراکز آموزشی، از مواردی است که درباره آن اختلاف نظر‌هایی وجود دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری آزمون مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۳۱ فروردین خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران بر اهمیت برنامه پروفیلاکسی و ضرورت تامین مستمر دارو‌های بیماران هموفیلی تاکید کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: تاکنون ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا شرکت کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۲ میلیون دانش آموز حافظ کل قرآن هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از شناسایی ۴۰۰ فرآورده غیرمجاز و تقلبی موجود در بازار در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات درباره قطعی پیام‌رسان‌های داخلی نکاتی را بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نشست شورای سیاستگذاری رویداد ملی صنایع خلاق مانوین به همت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهلت ثبت نام داوطلبان در آزمون پذیرش در دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال ۱۴۰۳ تا ۳۱ فروردین ماه تمدید شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیئت مدیره سندیکای دارویی ایران گفت: تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل ضروری است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است