سیاسی 22:53 - 09 آبان 1393
«دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بخشی از سخنان خود را به دفاع از حکم اعدام "ریحانه جباری" اختصاص داد که اخیرا به اجرا در آمد. وی گفت که مقامات قضائی موفق نشدند رضایت خانواده فرد مقتول را به دست آورند.»

جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران/ توضیحات لاریجانی

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد جلسه‌ای را برای بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار کرد. در این جلسه که امروز جمعه ٩ مهر (٣١ اکتبر) برگزار شد، آقای "محمدجواد لاریجانی" دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به تشریح وضعیت حقوق بشر در کشورمان پرداخت و از اقدامات نظام در حفاظت از حقوق بشر دفاع کرد.

 

بی بی سی فارسی (BBCPersian) در این باره گزارش داد: «جلسه روز جمعه چندروز پس از انتشار گزارش "احمد شهید" گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران برگزار شده است. آقای شهید در گزارش خود در عین قدردانی از همکاری بیشتر مقامات جمهوری اسلامی با شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت که شرایط حقوق بشر در ایران بهبود نیافته و وضعیت ایران با ضوابط جهانی حفظ حقوق بشر فاصله بسیار دارد.»

 

رسانه دولتی انگلیس افزود: «در جلسه روز جمعه، آقای لاریجانی بخشی از سخنان خود را به دفاع از حکم اعدام "ریحانه جباری" اختصاص داد که اخیرا به اجرا در آمد. وی گفت که مقامات قضائی موفق نشدند رضایت خانواده فرد مقتول را به دست آورند و در نتیجه چاره‌ای جز اجرای حکم باقی نماند... دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت که قانون اساسی جمهوری اسلامی رعایت موازین قضائی را تضمین کرده است و این موازین در محاکمات رعایت می‌شود. آقای لاریجانی همچنین بر استقلال قوه قضائیه جمهوری اسلامی از دولت تأکید کرد.»

 

بر پایه این گزارش، آقای محمدجواد لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «در جمهوری اسلامی هیچگونه تبعیضی بر اساس نژاد، رنگ، جنسیت و مذهب وجود ندارد و تمامی گروه‌ها از آزادی عمل برخودارند.»

 

 

بی بی سی ادامه داد: «لاریجانی وضع تحریم‌ علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی را اقدامی ظالمانه علیه شهروندان ایران دانست و گفت که این تحریم‌ها مانع برخورداری مردم ایران از حقوق اقتصادی و اجتماعی شان شده است.»

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران در حاشیه اجلاس در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی، کثرت مجازات های اعدام، از جمله اعدام قاچاقچیان موادمخدر در ایران را رد کرد و گفت: «ایران در خط مقدم مبارزه با موادمخدر است. ما این کار را به خاطر امنیت کشورهای دیگر انجام می دهیم، ولی به جای اینکه از ما قدردانی شود، تنبیه می شویم.»

 

آقای لاریجانی انتقاد از نحوه دادرسی در ایران را نیز رد کرد و گفت: «روند دادرسی ما شفاف است و کسانی که ایران را به خاطر کارهایی که انجام نداده است، محکوم می‌کنند و رسانه‌هایشان به ایران حمله می‌کنند، مسئول آسیب رساندن به وضعیت حقوق بشر در دنیا هستند.»



 

رسانه دولتی انگلیس در گزارش خود خاطرنشان کرد: «برنامه رسیدگی ادواری، بخشی از وظایف شورای حقوق بشر سازمان ملل است که در مورد هریک از کشورهای عضو سازمان هر چهار سال یکبار انجام می‌شود. برگزاری این جلسات فرصتی را در اختیار کشورهای عضو قرار می‌دهد تا فعالیت خود در راستای بهبود شرایط حقوق بشر را تشریح کنند.

در جلسه رسیدگی به وضعیت ایران، نماینده سوریه از اقدامات جمهوری اسلامی برای ارتقای رسیدگی قضائی در این کشور ستایش کرد و از جمهوری اسلامی خواست تا به تلاش‌های خود برای افشای عواقب منفی تروریسم و اقدامات ظالمانه یکسویه ادامه دهد.

در همین جلسه، نماینده آمریکا گفت که گزارش‌های متعددی از ادامه ارعاب و آزار اقلیت‌های دینی در ایران منتشر می‌شود، روزنامه نگاران بازداشت و زندانی می‌شوند یا از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل می‌آید. وی همچنین خواستار آزادی "جیسون رضائیان" (خبرنگار روزنامه واشنگتن پست) شد که از ماه ژوئیه در ایران در بازداشت بوده است تا، به گفته او، مشخص شود که آیا حکومت ایران به تعهد خود نسبت به آزادی بیان پایبند است یا نه؟»

 

 

بنا به گزارش بی بی سی فارسی، [مطابق انتظار] نمایندگان انگلیس، کانادا، استرالیا و فرانسه نیز از دیگر کشورهایی بودند که در این جلسه به انتقاد از حقوق بشر در جمهوری اسلامی پرداختند و خواستار بهبود وضعیت حقوق بشر شهروندان ایران شدند!

 

 


5085136
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق درباره رخداد‌های مربوط به افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» احمد وحیدی وزیر کشور درباره قانون مقابله با تحریم کالاهای صهیونیستی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است