بین‌الملل 11:51 - 01 اسفند 1397
سایت روزنامه ایندیپندنت عربی بخش چهارم گفت‌وگوی مفصل خود با بندر بن سلطان، رئیس سابق دستگاه اطلاعات مرکزی عربستان را منتشر کرد. بن سلطان در این گفت‌وگو به شرح روابط خود با قطر پرداخت.

اظهارات بندر بن سلطان درباره نحوه تاثیرگذاری اخوان المسلمین بر قطر

به گزارش ایسنا، بخش چهارم گفت‌وگوی ایندیپندنت با بن سلطان دراتباط با قطر است. بن سلطان در این گفت‌وگو فاش کرد، قطر دهه‌هاست می‌خواهد نقش سیاسی بزرگی ایفا کند، همچنین او از روابط سرد عربستان و مصر در دوره پادشاهی ملک فیصل و جمال عبدالناصر و چگونگی تاثیرپذیری قطر از اخوان المسلمین سخن گفت.

رئیس سابق دستگاه اطلاعات مرکزی عربستان اظهار کرد: قطری‌ها گمان داشتند که می‌توانند نقش میانجی ایفا کنند و این البته عجیب است... حمد بن خلیفه (امیر سابق قطر) آن زمان به مصر سفر کرد و دوره‌ای که اطلاعی از آن ندارم را گذارند... او در آنجا با مصری‌های عضو اخوان المسلمین دیدار می‌کرد، حمد بن جاسم (وزیر خارجه سابق قطر) دوست این گروه بود... این موضوع داستانی حاشیه‌ای بود اما این جرقه احتمالا قطری‌ها را به اخوان المسلمین مرتبط کرد.

بندر بن سلطان پیش‌بینی کرد قطر هر لحظه حمایت خود را از گروه‌های مذهبی مانند اخوان و دیگر گروه‌ها افزایش دهد.

او درباره اشتباه قدیمی عربستان که قطر از آن استفاده نکرد، ادعا کرد: زمانی که ۱۱ سپتامبر رخ داد، زمان بازنگری جدی سر رسید، ما کتاب‌ها و شیوه‌های خود را بررسی کردیم و از برخی افراط‌های آورد شده در این سبک‌ها که ارتباطی با اسلام ندارند، متعجب شدیم.

بندر بن سلطان درباره قطر افزود: قطری‌ها بر این باورند که سه چیز این کشور را صاحب جایگاه بزرگ می‌کند، اولین و مهم‌ترین آنها حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان، دوم حمایت و استفاده از منافع متقابل با گروه‌های اخوانی در جهان و سومی ابزار رسانه است.

بندر بن سلطان در ادامه گفت: ارتباط من و قطر در دهه ۶۰ قرن گذشته آغاز شد، اتفاق اینگونه رقم خورد که من زبان انگلیسی را با شیخ حمد بن خلیفه (امیر سابق قطر) بخوانم، این ارتباط کم کم بیشتر شد و با وجود اتفاقات مختلف ادامه یافت تا به دیدار من با تمیم بن حمد، امیر فعلی قطر در سال ۲۰۱۲ رسید.

وی افزود: حمد بن خلیفه، امیر سابق قطر و حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و من به همراه شاهزاده خالد بن سلطان و فهد بن سلطان در انگلیس همکلاس بودیم، ما با هم سینما و گردش می‌رفتیم.

رئیس سابق اطلاعات کل عربستان دوستی خود با حمد بن خلیفه که از کلاس آموزش زبان انگلیسی در لندن آغاز شد را خوب توصیف کرد تا اینکه مساله حکومت حمد بن خلیفه را به خود مشغول کرد.

او ادامه داد: یک وجه مبهم در تمامی اینها وجود داشت و آن حمد بن جاسم بود، خلیفه بن حمد آل ثانی، امیر پیشین قطر با خواهر حمد بن جاسم ازدواج کرد و او را به عنوان مدیر اداره گمرک منصوب کردند و کم کم وزیر دارایی شد، در این دوره که خلیفه بن حمد نیمی از سال را در سوئیس و جنوب فرانسه می‌گذراند او پسرش عبدالعزیز را به صورت فرمالیته به عنوان وزیر انرژی منصوب کرد، زمانی که حمد بن جاسم به عنوان وزیر دارایی و حمد بن خلیفه به عنوان وزیر دفاع منصوب شدند، راهی برای رهایی از عبدالله آل عطیه به دلیل شخصیت قدرتمندش و جذبه و احترامی که از آن برخوردار بود یافتند. او پدر خالد العطیه، وزیر دفاع فعلی قطر است.

وی فاش کرد که وزیر دفاع فعلی قطر و پدرش عبدالله العطیه اختلاف داشتند و این باعث شد پدر بر پسر خشم گرفته و او را طرد کند  به طوریکه او به عربستان رفت و در پناه سلطان بن عبدالعزیز زندگی کرد و در دانشکده هوا فضای ملک فیصل درس خواند.

انتهای پیام


10059593
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قضات دیوان بین المللی دادگستری امروز به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی به غزه انجام دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت دفاع چین برگزاری رزمایش مشترک دریایی با ایران و روسیه را از حیث امنیتی مهم دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های صهیونیستی از شنیده شدن صدای انفجاری مهیب در بندر حیفا خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنا به اعلام منابع محلی، یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه سقوط کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی، میل شهروندان آمریکا را به زندگی در کشور دیگری افزایش داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته تحقیقات فدرال روسیه از دستیابی به شواهدی از نقش داشتن اوکراین در حمله مرگبار اخیر در مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه مصر در دیدار با وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا از لندن خواست تا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون سوریه از حملات موشکی رژیم صهیونیستی به اطراف شهر دمشق پایتخت این کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با اشاره به شرایط وخیم نوار غزه تأکید کرد که خوابیدن در این منطقه مانند دراز کشیدن در تابوت است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است