استانی 16:07 - 01 دی 1393
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: مردم در استفاده از منابع خدادادی دقت کنند.

احیای کوهستان‏‌ها بدون مشارکت مردم امکان‏پذیر نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، حسین میررجبی، در همایش استانی کوهستان و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست که امروز(یک دی)، در شهرستان طالقان برگزار شد، اظهار کرد: متولی اصلی عوارض طبیعی در کشور سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است و مدیریت جامع کلیه عوارض از قبیل کوه، کوهستان، جنگل، مرتع و ... به عهده این سازمان می‏‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: کوهها یکی از عوارض بزرگ کره زمین هستند و با توجه به نقشی که در تعدیل دما دارند و شرایط اقلیمی متفاوتی که بر روی کره زمین به وجود آورده‏ اند، زندگی را برای بشر بر روی این کره خاکی امکان پذیر ساخته‏ اند.

میررجبی در ادامه به اهمیت کوه‌ها به عنوان سرمایه‏‌هایی که خداوند در اختیار ما قرارداده، اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌ها در تصمیم گیری در خصوص این موهبت خدادادی باید آگاهانه عمل کنند تا آیندگان نیز از این نعمت برخوردار باشند.

این مسوول تصریح کرد: کوهها منابع آب شیرین هستند و محل زیستی برای بسیاری از گیاهان منحصر محسوب می‏‌شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: پوشش گیاهی موجود در کوهستان، علاوه بر اینکه خاک را در مقابل فرسایش حفظ می کند، به جذب آب در خاک نیز کمک نموده و از بروز سیل جلوگیری می‏‌کند. میررجبی تاکید کرد: متاسفانه در طول دهه‏‌های اخیر مردم در اثر چرای بی‏ رویه دام، تخریب جنگلها و مراتع، با از بین بردن پوشش گیاهی و تغییر کاربری کوهستان‏‌ها موجب تخریب این منابع خدادادی شده‏ اند.

در ادامه این همایش مهندس عبدا.. اشتری به اهمیت کوهستان اشاره کرد و گفت: داشتن آب شیرین، آب و هوای خوش، وجود منابع غذایی و معدنی تنها بخشی از پتانسیل‌های کوهستان ها است.

رئیس انجمن حفظ محیط کوهستان افزود: حمایت از کوهستان و محافظت از این منابع نیازمند مشارکت و احساس مسئولیت همه دستگاه‌ها و گروه‌های مختلف مردمی است.

در بخش دیگری از این همایش پروفسور ملاصالحی نیز ضمن اشاره به اهمیت منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی میراثی برای همه نسل‌ها است و تنها متعلق به ساکنان امروز کره زمین نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش مردم در حفاظت از منابع طبیعی تصریح کرد: مردم به عنوان پر قوت ترین بازوان کشور باید در احیای جنگل ها و مراتع تلاش کنند.

وی اظهار کرد: جنگل، گیاه و انسان همگی به ریشه زنده هستند و همه باید از ریشه های خود محافظت نماییم.

وی پایان گفت: فرسایش و تخریب منابع طبیعی در کشور روند خطرناکی را درپیش گرفته بنابراین باید فکری به حال این وضعیت کنیم.

خبرگزاری ایسنا

خبرنگار: 58002

انتهای پیام


5466629
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است