گوناگون 12:34 - 03 آذر 1394
منابع رسانه‌ای ترکیه از سرنگونی یک جنگنده در نزدیکی مرز با سوریه توسط نیروی هوایی ترکیه خبر دادند.

وزارت دفاع روسیه تایید کرد که یک جنگنده این کشور در نزدیکی مرز سوریه هدف قرار گرفته و خلبان‌های آن موفق به بیرون پریدن از هواپیما شده‌اند.

جنگنده ساقط شده در منطقه ترکمان نشین سوریه که به "جبل ترکمان" مشهور است به زمین افتاده است و شبه نظامیان ترکمان که علیه دولت سوریه می‌جنگند و از آنکارا دستور می‌گیرند اعلام کرده‌اند که یکی از خلبان‌ها را دستگیر کرده‌اند و به دنبال یافتن دومی هستند.

یک مقام نظامی ترکیه گفته است که جنگنده‌های ترکیه یک هواپیما که "وارد حریم هوایی این کشور در نزدیکی مرزهای سوریه شده بود" را هدف قرار داده و سرنگون کردند.

وی گفت: پیش از شلیک به سوی هواپیمای مذکور چند بار به آن تذکر و اخطار داده شد اما "جنگنده متجاوز" پاسخی به هشدار‌ها نداد.

شبکه‌های تلوزیونی ترکیه تصاویری از بیرون پریدن دو خلبان هواپیما و نیز در آتش سوختن آن منتشر کردند.

یک مقام در دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که هواپیمای سرنگون شده یک جنگنده سوخوی 24 بوده و بر اساس قوانین بین المللی پس از هشدار سرنگون شده است.

در همین حال دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرد که احمد داوود اوغلو، نخست وزیر این کشور به وزیر خارجه دستور داده تا با ناتو، سازمان ملل و کشورهای ذی‌ربط، در رابطه با تحولات جاری در مرز سوریه با ترکیه مشورت کند.

شبکه العربیه نیز مدعی شده که هواپیمای مذکور یک جنگنده روسی بوده که سرنگون شده است. هنوز اظهارنظر رسمی درباره این مساله نشده است.

منابع سوری نیز به الجزیره گفته‌اند که یکی از خلبان‌های این جنگنده به دست مخالفان افتاده است و صدای تیراندازی شدید در منطقه سقوط هواپیما شنیده می‌شود.

پیشتر جنگنده‌های روسیه دو بار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بودند و آنکارا در اعتراض به این مساله سفیر روسیه در ترکیه را احضار کرده بود. ترکیه همچنین به آنچه که "هدف قرار گرفتن ترکمان‌های سوریه توسط روسیه" می‌خواند معترض است.


7421125
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است