اقتصادی 20:48 - 27 اسفند 1396
وزیر نفت با اشاره به تشکیل شرکت‌های E&P و نقد برخی افراد نسبت به تشکیل این شرکت‌ها، گفت، در ایران این‌طور است که عده‌ای در مورد یک موضوع صحبت و نقد می‌کنند اما بعد از چند سال طوری رفتار می‌کنند که انگار دستاورد آنها بوده است.

وزیر نفت: برای ما تجربه مهم است، نه رنگ مو و چشم

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میادین نفتی سپهر و جفیر بین شرکت‌های ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به سالگرد ملی شدن صنعت نفت، گفت: خوشحال هستم که در آستانه سال نو و سالگرد ملی شدن صنعت نفت شاهد امضای این قرارداد و به ثمر رسیدن ماه‌های طولانی مباحثات بین دو شرکت هستم.

وی با بیان اینکه قرارداد مذکور نخستین قرارداد در قالب IPC با یک شرکت E&P ایرانی است، گفت: شرکت‌های E&P همزاد قراردادهای IPC هستند. به عبارت دیگر یکی دیگر از رکن‌های قرارداد IPC تشکیل شرکت‌های E&P بود.

وزیر نفت ادامه داد: هنگامی که شرکت‌های E&P را تشکیل دادیم، عده‌ای گفتند شرکت‌های خارجی گرگ هستند و شرکت‌های E&P گرگ‌زاده و بعد از مدتی گرگ می‌شوند. در ایران این‌طور است که عده‌ای در مورد یک موضوع صحبت می‌کنند و بعد از چند سال طوری رفتار می‌کنند که انگار موضوع یکی از دستاوردهای آنها بوده است؛ مانند شرکت پتروپارس.

زنگنه با تاکید بر اینکه اصل بر این است که شرکت‌های E&P در کنار شرکت‌های بزرگ خارجی باشند تا کار یاد بگیرند، افزود: امیدواریم شرکت پاسارگاد از تجربه شرکت‌های خارجی استفاده کند. برای ما تجربه مهم است، نه رنگ مو و چشم. ما در اجرای طرح‌ها، طراحی و نظارت بر اجرا به تجربه نیاز داریم.

وی با اشاره به نیاز سه میلیارد دلاری طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر، گفت: برای انتخاب شرکت پاسارگاد دو ملاک داشتیم. ملاک نخست تجربه قبلی این شرکت بود. این شرکت در طول دو سال گذشته یک قرارداد ۱.۸ میلیارد دلاری در خط ششم گاز اجرا کرده است. از سوی دیگر، شرکت انرژی پاسارگاد بهتر از سایر شرکت‌ها می‌تواند تأمین مالی کند. البته تیم جوانی هم دارند که در ارزیابی مورد توجه قرار گرفت.

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه طرح مذکور باید به تولید روزانه ۱۱۰ هزار بشکه برسد، گفت: قرار است در طول ۲۰ سال از این میادین ۵۰۰ میلیون بشکه نفت برداشت شود. این طرح توسعه هم IOR و هم BOR دارد و ضریب بازیافت آن بالا می‌رود.

زنگنه با اشاره به امضای قرارداد با شرکت زاروبژنفت روسیه، گفت: در مورد این قرارداد که هفته گذشته امضا شد، برخی از رسانه‌های خارجی شیطنت کردند و گفتند قرار است ۸۰ درصد از منافع این قرارداد به شرکت زاروبژنفت و ۲۰ درصد به شرکت ایرانی برسد. این اشتباه است. به طور کلی در طول ۱۰ سال ۵ درصد از عواید این میدان به این شرکت‌ها داده می‌شود که ۸۰ درصد آن متعلق به شرکت روسی است.

وی با بیان اینکه سه درصد از درآمد میدان‌های سپهر و جفیر در طول ۲۰ سال سهم پاسارگاد می‌شود، گفت: این پروژه بیش از ۲.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم دارد و قرار است بعد از ۳۰ سال به اولین تولید برسد.

وزیر نفت با بیان اینکه انقلاب، نفت را ملی کرد، افزود: قبل از انقلاب تصمیم‌گیری در مورد نفت ایران در لندن صورت می‌گرفت اما بعد از انقلاب تصمیم‌گیری به تهران آمد.

زنگنه با بیان اینکه حدود ۱۵ سال از تشکیل شرکت‌های E&P می‌گذرد، گفت: برای همه این شرکت‌ها کار وجود دارد و این شرکت‌ها نباید نگران باشند. بیش از ۱۰۰ میدان داریم که می‌توانیم توسعه دهیم؛ به شرطی که شرکت‌های ایرانی توان سنگین داشته باشند و بتوانند منابع مالی را تأمین کنند. نباید نگران باشند یا رقابت مضر کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این که از شرکت‌های داخلی در کنار شرکت‌های خارجی استفاده می‌شود، از آنها در پروژه‌های EPC و EPD با تأمین مالی از سوی شرکت نفت استفاده می‌شود. قرار است در سال آینده شش میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های ایرانی امضا شود.

انتهای پیام


9719678
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر آمار‌های اعلامی سالانه ۲۰ درصد خروج ارز مربوط به واردات کالا‌های اساسی است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم کشت قراردادی و خودکفایی محصولات اساسی، میزان واردات کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: صدور پروانه های ساختمانی در متوسط مدت زمان ۶ماه صادر می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است