فرهنگی‌هنری 19:24 - 11 اسفند 1393
دکتر علی منتظری:
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه « مدیر جهادی باید در یک سازمان یا محیط علمی اجرایی در کنار سایر افراد در خدمت مردم باشد» تاکید کرد که « در مدیریت جهادی نیازمند شجاعت در عمل و تصمیم هستیم.»

مدیریت جهادی نیازمند شجاعت در عمل و تصمیم است

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر علی منتظری رییس سابق جهاد دانشگاهی که در اختتامیه نخستین گردهمایی سراسری مدیریت جهادی سخن می‌گفت، همچنین با بیان اینکه « مدیریت جهادی فرهنگی است که بنیاد آن مبتنی بر فرهنگ اسلامی قرآنی است» افزود که مبنای این مدیریت تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر در راه تحقق ارزش‌های انقلابی است .

وی تصریح کرد که « قطعا مدیریت جهادی در بستر چنین فرهنگی متولد می‌شود و رشد و نمو پیدا می‌کند و به بالندگی می‌رسد و یقینا اعمال این نوع از مدیریت بدون برخورداری از فرهنگ جهادی امکان‌پذیر نیست.»

منتظری در توصیف دیگر ویژگی‌های مدیریت جهادی، آن را فرهنگی برشمرد که در آن حضور بر سجاده و حضور در کلاس و درس و مشق ، آزمایشگاه و تلاش علمی و خدمت به خلق و دستگیری محرومان و مستضعفان، منشاء واحد دارد و این منشاء ، بندگی، ربوبیت و برپایی قسط و عدل است.

این عضو جهاد دانشگاهی در ادامه در معرفی دستاوردهای نهاد متبوعش نیز گفت: یکی از اصول اساسی و اولیه ما برای جهاد علمی خودباوری بود که با توجه به رهنمودها و فرمایشات معمار کبیر انقلاب، امام راحل و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اسلامی محقق می‌شد.

به گفته وی « مجموعه جهاد دانشگاهی تلاش می‌کرد بتواند بذر خودباوری را در مراکز علمی و تحقیقاتی بیفشاند و خود یک الگوی پیشتاز در این حرکت باشد؛ حرکتی که در دوم اردیبهشت ماه سال 1359 با نام نهضت انقلاب فرهنگی آغاز شد تا بتوان در راستای این نهضت دانشگاه مستقل و مراکز علمی مستقل داشت و با استعداد و تلاش ایرانی در راه شکوفایی و پیشرفت کشور قدم برداشت.»

این عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی بار دیگر با تاکید بر بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای جهاد علمی گفت:‌ همانند سایر نهادهای انقلاب اسلامی که از جوانان پیرو خط امام شکل گرفته بودند در جهاد علمی نیز نطفه چنین حرکتی بسته شد؛ اگرچه در روزهای اولیه تجربه کم بود اما تلاش شد با توجه به نیازهای علمی ، تحقیقاتی و فرهنگی کشور حرکت‌ها و برنامه‌هایی در این جهت شکل بگیرد.

وی اوج این حرکت‌ها را تولید، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی در موسسه رویان جهاد دانشگاهی خواند و گفت که « این دستاورد بزرگ جهاد دانشگاهی محصول ایمان و تلاش جوانانی بود که در راه انقلاب اسلامی و خدمت به مردم و استقلال مراکز علمی قدم برداشته بودند .»

منتظری تاکید کرد: افرادی که در این پروژه تلاش می‌کردند در یک ارتباط ایمانی و معنوی با هر موفقیتی مغرور نمی‌شدند و با دعا و راز و نیاز قدم بر می‌داشتند و ارتباط معنوی خود را با هیچ دستاوردی فراموش نمی‌کردند و همه را از عنایات الهی می‌دانستند.

وی همچنین با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با افرادی که این دستاورد علمی را رقم زده بودند گفت:‌ عده‌ای در بیرون ما را مورد تمسخر قرار می‌دادند و می‌گفتند اینها نمایش و تبلیغ است و دستیابی به چنین فناوری‌ای امکان‌پذیر نیست اما جهادگران علمی ما تلاش کردند و قدم های بعدی را نیز برداشتند. آنها ثابت کردند با ایمان قوی و توکل به خداوند می‌توان به قله‌های دانش دست پیدا کرد؛ البته فراموش نمی‌کنیم که در همان ایام رهبری معظم انقلاب یکی از مشوقان و حامیان اصلی این حرکت بزرگ علمی بودند و در راستای همین حمایت‌ها جهادگران علمی ما توانستند راه را ادامه دهند و ادامه خواهند داد.

منتظری همچنین با بیان اینکه « در مدیریت جهادی هنگامی که چنین پیروزی‌هایی حاصل می‌شود قطعا نگاه به مدیریتی است که در این حوزه اعمال شده» گفت که « در مدیریت جهادی عناوین، پست‌ها و مقام‌ها اعتباری هستند نه جوهری و ذاتی؛ در حقیقت عنوان ریاست و معاونت نوعی تقسیم وظیفه است. در فرهنگ جهادی عناوین بالذات ارزشی ندارند بلکه ارزش و مقام این عناوین وابسته به این است که فرد مسئولیت و تلاش بیشتری از خود نشان دهد و یقینا عناوین باعث برتری یک فردی بر دیگری نخواهد بود.»

وی تاکید کرد: در چنین فضایی است که می‌توان اندیشه‌ها را شکوفا کرد و جوانان را امیدوار و بذر ناامیدی را از محیط علمی دور کرد.

منتظری بار دیگر با تاکید بر شیوه صحیح مدیریت جهادی افزود: در این نوع از مدیریت مدیر باید مظهر ایثار و تلاش بیشتر باشد. اگر بخواهیم مدیریت و فرهنگ جهادی را گسترش دهیم باید این نکته را مورد توجه ویژه قرار دهیم که خدای نکرده این تصور وجود نداشته باشد که مدیران کسانی هستند دیرتر از همه می‌آیند و زودتر از همه می‌روند؛ مدیران در مدیریت جهادی مظهر خستگی ناپذیری و تلاش بیشتر هستند.

رییس سابق جهاد دانشگاهی مدیریت جهادی را مدیریتی مردم‌گرا هم معرفی کرد و افزود:‌در چنین رویکردی مدیران در پستوی اتاق‌های دربسته خود را محصور نمی‌کنند. این بلایی است که متاسفانه امروز به آن دچار شده‌ایم. اگر امروز بخواهیم مدیری را حتی ده‌ها مرتبه پایین‌تر از مدیر اصلی ببینیم مشکلات زیادی وجود دارد ؛ در حالیکه در مدیریت جهادی این مسائل قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد که « اگر امروز فاصله‌ای میان جوانان و نخبگان ما به وجود آمده بی‌شک نتیجه برخوردها و مدیریت غیرجهادی است؛ زیرا قطعا در مدیریت جهادی درها باز است.»

منتظری همچنین با بیان اینکه « مدیریت جهادی نیاز دارد افراد و مدیران در موقعیت لازم تصمیم لازم را اتخاذ کنند و بخشی از ضایعاتی که امروز در حوزه مدیریت و جامعه نخبگان داریم به دلیل برخی دفع‌الوقت‌ها است» گفت: جلسات بی‌حاصلی وجود دارد که هر کدام از ما درگیر آن هستیم؛ غافل از این که بیرون از درها و در کوچه‌ها و مراکز علمی چه می‌گذرد.

وی در پایان سخنانش مدیریت جهادی را مدیریتی اهل مشورت هم توصیف کرد و افزود: مدیریت جهادی نقدپذیر است و بر دلها مدیریت می‌کند ؛ قطعا مدیریت جهادی با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی‌شود. مدیریت جهادی مدیریتی است که قلب‌ها را فتح می‌کند.

انتهای پیام


5960578
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است