ورزشی 00:43 - 03 فروردین 1397
ورزش ایران در سالی که گذشت
باتوجه به برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، در سال ۹۶ شاهد روزهای پرحاشیه ای برای این نهاد بودیم.

کمیته ملی المپیک در پیله حواشی انتخابات

به گزارش ایسنا، سال ۹۶ برای کمیته ملی المپیک سال و پر افت خیز و سرنوشت سازی بود به طوری که ابتدا با ندادن بودجه توسط دولت و مشکل در اعزام به بازی های کشورهای اسلامی و داخل سالن آسیا شروع شد و در ماه های پایانی هم بحث انتخابات حواشی مختلفی را برای این نهاد به وجود آورد. با وجود اینکه کمیته ملی المپیک تلاش کرد زیاد درگیر حواشی نشود اما هر چه به ماه های پایانی سال و برگزاری انتخابات نزدیک تر می شدیم، حواشی هم به نسبت بیشتر می شد در نهایت هم شاهد سال پرافت و خیزی  برای این نهاد بودیم.

 در ادامه نگاهی به مهمترین اتفاقات کمیته ملی المپیک در سال ۹۶ می اندازیم:

آغاز سال ۹۶ با مشکل بودجه

کمیته ملی المپیک سال ۹۶ را با مشکلات بودجه ای آغاز کرد به طوری که برای بازی های کشورهای اسلامی و پس از آن بازی های داخل سالن آسیا از لحاظ بودجه مشکل داشت، از طرفی فدراسیون ها هم سهم خود را از بودجه می خواستند. در این میان بارها عنوان شد دولت، بودجه کمیته ملی المپیک را پرداخت نکرده است. یکی از شایعاتی که در مورد دیر پرداخت کردن بودجه مطرح شد، موضع گیری کیومرث هاشمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری و قرار گرفتن در جبهه رقیب دولت فعلی بود که البته این موضوع به صورت رسمی تایید نشد. در آن زمان عکسی از هاشمی منتشر شد که او را در ستاد انتخاباتی رئیسی نشان می‌داد. در کل دیرپرداخت کردن بودجه مشکلاتی را آن زمان برای کمیته ملی المپیک در بحث اعزام  به بازی ها به وجود آورد.  

اردیبهشت، سومی در بازیهای کشورهای اسلامی

کمیته ملی المپیک با وجود داشتن مشکلات مالی اما بالاخره در بازی های کشوهاری اسلامی شرکت کرد. چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی از ۲۲ اردیبهشت تا یکم خرداد به میزبانی باکو آذربایجان برگزار شد. نمایندگان ۵۴ کشور مسلمان در این رقابت‌ها حضور داشتند. در پایان این بازی‌ها کاروان ایران نیز با کسب ۳۹ مدال طلا، ۲۶ نقره و ۳۳ برنز مکان سوم جدول مدالی را تصاحب کرد.

مهر، سومی در بازی های داخل سالن آسیا

مشکل بودجه کمیته ملی المپیک تا بازی های داخل سالن آسیا هم وجود داشت و حتی کمیته ملی المپیک اعلام کرد پول نرسد اعزام کاروان با چالش روبرو است اما در نهایت کاروان ایران عازم ترکمنستان شد ودر پایان بازی های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا، ایران با کسب  ۳۶ مدال طلا، ۲۳ نقره و  ۵۹ برنز در رده سوم جدول مدالی قرار گرفت.

برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران برای اولین مرتبه

برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران برای نخستین مرتبه یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در سال ۹۶ رخ داد. پیش از این به صورت انتصابی بود اما با تصویب آیین نامه آن توسط کمیته بین المللی المپیک انتخابات این کمیسیون برای نخستین بار در ایران برگزار شد. در این انتخابات که ۵۰ نفر نامزد شده بودند، ۱۲۵ نفر از مجموع ۴۳۲ نفر، رای دادند. ۱۵ نفر نیز توانستند وارد کمیسیون ورزشکاران شوند. هادی ساعی به عنوان نماینده کمیسیون ورزشکاران وارد هیات اجرایی شد.

همچنین  حمید سوریان رییس این کمیسیون شد و کمیل  قاسمی، آرش میراسماعیلی، کیانوش رستمی، زهرا نعمتی، کیمیا علیزاده، الهه احمدی، قاسم رضایی،  مجتبی عابدینی، سعید حسنی پور، یوسف کرمی، حمیدرضا قلی پور، مهدی کامرانی و علیداد ساوه شمشکی به عنوان دیگر اعضای  این کمیسیون انتخاب شدند.

پس از انتخاب کمیسیون ورزشکاران فصل جدیدی در برنامه های کمیته ملی المپیک باز شد که مربوط به انتخابات می شد که این  فصل هم با حاشیه های زیادی همراه بود.

آذر، انتخاب خبرگان ورزشی و حاشیه های پس از آن

مهمترین موضوعی که  برای انتخابات وجود داشت ، انتخاب خبرگان ورزشی بود چرا که برخی افراد داعیه حضور در انتخابات را داشتند و تنها راه ورودشان قرار گرفتن در جمع خبرگان ورزشی بازی های المپیک بود. هیات اجرایی در یکی از نشست های خود پنج نفر را به عنوان خبرگان ورزشی بازی های المپیک معرفی کرد که از همان موقع موج اعتراض ها شکل گرفت و حتی شائبه مهندسی شدن انتخابات هم مطرح شد. رضا صالحی امیری، محمود مشحون، علی کفاشیان، طاهره طاهریان و عاطفه اسلامیان نفراتی بودند که انتخاب شدند. البته یک روز بعد اسلامیان انصراف داد و میترا نوری جایگزین آن شد.

نکته جالب اینکه از این پنج نفر، محمود مشحون و علی کفاشیان در انتخابات کاندیدا نشدند (مشحون در ابتدا برای نایب رییسی کاندیدا شد و سپس انصراف داد) و همین موضوع باعث وارد شدن انتقاداتی به هیات اجرایی شد چرا که آنها می توانستند این فرصت را در اختیار دیگر نفراتی قرار دهند که برای حضور در انتخابات تمایل داشتند. حتی مشحون در مجمع نیز غایب بود تا یک حق رای خبرگان ورزشی نیز باطل شود.

مدت ها پیش از انتخابات بحث حضور صالحی امیری در انتخابات کمیته ملی المپیک مطرح شد و پس از انتخاب او به عنوان خبره ورزشی این ماجرا رنگ واقعیت به خود گرفت. البته این انتخاب خالی از انتقاد نبود و منتقدان معتقد بودند او آشنایی با ورزش ندارد. در این میان صالحی امیری ترجیح داد نسبت به انتقادات سکوت کند و تا بعد از انتخابات صحبتی دراین مورد نداشته باشد.

دی ۹۶، ماجرای فدراسیون تیراندازی و ارسال دو نامه متناقض

انتخابات فدراسیون تیراندازی از آن دسته انتخابات پرحاشیه بود. زمانی که قرار بود انتخابات برگزار شود کمیته ملی المپیک نماینده ای  به انتخابات نفرستاد و زمانی هم که فدراسیون جهانی تیراندازی خواستار تعیین تکلیف شد، کمیته اعلام کرد که مهدی هاشمی رییس است. اما زمانی که هاشمی خواستار ثبت نام برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک بود، پروسه ثبت نام او کامل نشد و سپس نامه ای از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون جهانی تیراندازی ارسال شد مبنی بر اینکه دادگر رییس فدراسیون است. کمیته دلیل این تناقض در دو نامه را اینطور عنوان کرد که چون مجمع اعلام رسمی کرده که دادگر رئیس است آنها نیز به فدراسیون جهانی نامه ارسال کردند.

۲۵ دی، از قیام برای انتخاب رییس تا جدال نزدیک دوکاندیدا در پست دبیرکلی

انتخابات کمیته ملی المپیک ۲۵ دی با حضور ۲۸ کاندیدا  برگزار شد. البته کمیته ملی المپیک از قبل شمشیرش را از رو بست و از کاندیداهای پست های ریاست، نواب رییس و خزانه داری تعهد گرفت که پس از رای آوردن از شغل قبلی خود انصراف دهند تا درگیر ماجرای دوشغله بودن نشوند.

پست ریاست تنها دو کاندیدا داشت که محمود خسروی وفا کناره گیری کرد و رضا صالحی امیری تنها نامزد باقی مانده برای پست ریاست شد .پس از انصراف خسروی‌وفا، برای انتخاب رئیس رای گیری کتبی انجام نشد و فقط اعضای مجمع قیام کردند.

در مهمترین پست دیگر کمیته ملی المپیک شاهرخ شهنازی و مهدی علی نژاد برای دبیرکلی رقابت داشتند و در حالی که دردور اول تعداد آرا آنها برابر بود، در دوم شهنازی توانست با پیروزی بر علی نژاد باردیگر دبیرکل کمیته ملی المپیک شود.

ترکیب هیات رییسه و هیات اجرایی کمیته ملی المپیک:

رییس: رضا صالحی امیری

دبیرکل: شاهرخ شهنازی

نواب رییس:  طاهره طاهریان و فضل الله باقرزاده

 خزانه دار: کیکاووس سعیدی

 هیات اجرایی: هادی ساعی، علیرضا رحیمی، مجید کیهانی، محمد علیپور، عبدی افتخاری، علی دادگر، مجید شایسته

۳۰ دی، استعفا از شورای شهر و آغاز به کار رسمی صالحی امیری

پس از انتخابات بحث دوشغله بودن صالحی امیری مطرح شد که  شهردار اعلام کرد، صالحی امیری از معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران استعفا داده و استعفای او پذیرفته می شود. پس از استعفای سیدرضا صالحی امیری از سمت‌ خود در شهرداری تهران، مراسم تودیع کیومرث هاشمی و معارفه صالحی امیری با حضور وزیر ورزش و جوانان و کارکنان کمیته ملی المپیک و آکادمی ملی المپیک برگزارشد.

بهمن، انتخاب سرپرستان کاروان ایران در جاکارتا  و آرژانتین

اصغر رحیمی به دلیل انتخاب نشدن در خبرگان ورزشی از سرپرستی کاروان هم انصراف داد و تعیین تکلیف سرپرست کاروان به بعد از انخابات کمیته ملی المپیک موکول شد.  در نهایت هم صالحی امیری با صدور حکمی، سید نصرالله سجادی را به عنوان سرپرست کاروان ورزشی اعزامی ایران در بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ جاکارتا منصوب کرد. البته اصغر رحیمی رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی هم بدون پست نماند و به عنوان سرپرست کاروان ورزشی اعزامی ایران برای المپیک نوجوانان ۲۰۱۸ بوینس آیرس انتخاب شد.

ماجرای سامسونگ و عذرخواهی از ایران

یکی از اولین مسائل چالشی که صالحی امیری در ابتدای دوران کاری خود با آن مواجه شد ماجرای سامسونگ و رفتار تبعیض آمیز با ورزشکاران ایران در المپیک زمستانی پیونگ چانگ بود. کمپانی سامسونگ ( اسپانسر بازیهای المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ) با توجیه تحریمهای سازمان ملل از اعطای گوشی های هدیه این شرکت به ورزشکاران ایرانی و کره شمالی امتناع کرد. صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک پس از مطلع شدن از این ماجرا دستور خرید گوشی برای ملی پوشان و دلجویی از آنان را به سرپرست کاروان اعزامی ایران ابلاغ کرد.

اما کمیته ملی المپیک در این رابطه با وزارت امور خارجه و وزارت صنعت و ارتباطات مذاکره کرد تا نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. با بازتاب جهانی که این اتفاقات پیدا کرد، در نهایت کمیته برگزاری بازی ها اعلام کرد گوشی های هدیه را به ایرانی ها می دهد اما رییس کمیته ملی المپیک تاکید کرد، تا زمانی که از ورزشکاران ایرانی عذرخواهی نشود، آنها گوشی های همراه هدیه شرکت سامسونگ را قبول نمی‌کنند. در نهایت هم این عذرخواهی انجام شد. کمیته بین‌المللی المپیک و مسئول کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در نامه های جداگانه ای به صورت رسمی از ایران عذرخواهی کردند.

گرفتن باقی مانده بودجه از دولت

 از آنجا که کمیته ملی المپیک با مشکل بودجه مواجه بود ، اهالی ورزش امیدوار بودند با توجه به ارتباط خوب صالحی امیری با دولت بتواند پول بیاورد و او تلاش کرد باقی مانده بودجه سال ۹۶ را از دولت بگیرد.  فدراسیون‌ها ۳۸ درصد بودجه خود را دریافت کرده‌ بودند که ۴۲ درصد دیگر را نیز برای آنها واریز کرد و تمام فدراسیون‌ها تا سقف ۸۰ درصد سهمیه بودجه خود را تا پایان سال دریافت کردند.

سال ۹۷، سالی پرکار و سرنوشت ساز

 سال ۹۷ قطعا سال مهم و پرکاری برای کمیته ملی المپیک خواهد بود چرا که مشخص می شود از بازی های آسیایی۲۰۱۴ چه چیز در ورزش ایران کاشته ایم و در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ چه چیزی برداشت می کنیم. از این رو عملکرد ورزش ایران زیر ذره بین قرار دارد و کمیته ملی المپیک باید در این چندماه باقی مانده تلاش خود را برای هرچه بهتر آماده شدن تیم ها داشته باشد تا کاروان ایران با رضایت جاکارتا را ترک کند.

 انتهای پیام


9723054
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دو بوکسور کشورمان با غلبه بر حریفان خود به فینال تورنمنت جاده ابریشم راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کشیده شدن پای برخی از مربیان سازنده به چرخه انتخابی تیم ملی دعوای زرگری است که شاید برخی در سال المپیک به بهانه‌ای مختلف آن را راه‌اندازی کردند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ذوب آهن اصفهان یکی از برترین باشگاه‌های ورزش و فوتبال کشور در سال ۱۴۰۲ درگیر حاشیه‌های عجیبی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است