فرهنگی‌هنری 17:33 - 02 اسفند 1396
روایتی ۹۰ دقیقه‌ای از کشتار سال ۲۰۱۱ نروژ که در یک برداشت و زمان واقعی فیلمبرداری شده، فیلم محبوب تماشاگران و منتقدان جشنواره برلین است و چهار ستاره از منتقد ارشد گاردین دریافت کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، «اوتایا: 22 ژوییه» به کارگردانی اریک پوپه در نخستین نمایش جهانی خود در بخش مسابقه شصت و هشتمین دوره جشنواره برلین روی پرده رفت و از سوی بازماندگان قربانیان کشتار سال 2011 نروژ، تماشاگران، منتقدان و تمام حاضران در برلیناله 2018 به یک اندازه تحسین شد. بسیاری از حاضران معتقد بودند با وجود دردناک بودن صحنه‌ها، ثبت تصاویر بازسازی‌شده آن جنایت هولناک جزو ضروری‌ترین کارها در تاریخ نروژ بوده است.

پوپه برای ساختن «اوتایا: 22 ژوییه» از برخی از بازماندگان آن واقعه مشاوره گرفته که اینگرید اندردرو 24 ساله از آن جمله است. اینگرید که آن زمان 17 ساله بود، در گفتگو با خبرنگاران درباره پیامی که فیلم می‌دهد گفت: «این پروژه از آن رو بسیار اهمیت دارد که نفرت را در زلال‌ترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد و به همه ما یادآور می‌شود افراطی‌گرایی می‌تواند همه افراد یک جامعه را به کجاها بکشاند.»

فیلم 90 دقیقه‌ای «اوتایا» ماجرای حمله روز 22 ژوییه 2011 را از زاویه نگاه جوانانی روایت می‌کند که برای حضور در یک اردوی تابستانی به جزیره اوتایا در دریاچه تایری رفته‌اند. 72 دقیقه از فیلم به زمان دقیق حمله فردی به نام آندرس برینگ بریویک اختصاص دارد؛ حمله‌ای که از آغاز تا پایان آن به مرگ 69 نفر و زخمی شدن 200 نفر دیگر انجامید. تعداد دقیق گلوله‌هایی که بریویک شلیک کرد، بازسازی و تمام آن در یک برداشت در فیلم ضبط شده است.

پوپه پس از نمایش «اوتایا» در برلین درباره صدای واقعی شلیک گلوله‌ها در جزیره گفت: «ساکنان اوتایا هنوز هم در وحشت آن اتفاق سال 2011 هستند. به همین دلیل مراقب بودیم صداها خیلی بلند نباشد و آنها را آزرده نکند. نمی‌خواستم زخمی تازه به مردم وارد کنم و هدفم کمک به بهتر طی شدن فرایند درمان بود. پیش و پس از گرفتن صحنه‌های تیراندازی گروهی از روانشناسان حضور داشتند تا به بازیگران کمک کنند.»

پس از آماده شدن فیلم، نمایش‌های خصوصی با حضور بازماندگان، خانواده‌ها و دوستان قربانیان در گوشه و کنار نروژ برگزار شد تا کارگردان تایید آنها را پیش از اکران عمومی بگیرد. با این حال، بسیاری از حاضران در برلین پس از دیدن «اوتایا» دقایقی در سکوت به پرده نقره‌ای خیره شدند و با چشم‌های گریان از سالن بیرون رفتند. پوپه که بیشتر با فیلم جنگی «انتخاب پادشاه» شناخته می‌شود، از گفتگوهای عمقی با بازماندگان و دیگر افراد مرتبط با ماجرا برای ساختن «اوتایا» بهره برده است.

علاوه بر «اوتایا: 22 ژوییه» دو پروژه مشابه دیگر درباره این واقعه دردناک برای نمایش آماده می‌شود. «بازسازی اوتایا» یک فیلم سینمایی سوئدی است که ماجرا را از زبان پنج بازمانده آن حمله وحشیانه روایت می‌کند. یک مجموعه تلویزیونی هم با موضوع مشابه در آینده نزدیک در منطقه اسکاندیناوی و دیگر نقاط دنیا روی آنتن می‌رود.


9686645
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن مراسم اهدای جوایز خود را لغو کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است