بین‌الملل 18:25 - 02 تیر 1397
تحقیقات جدید حاکی از پس‌رفت دموکراسی در سال گذشته در ۲۴ کشور دنیاست. تضعیف دموکراسی دو میلیارد و ششصد میلیون نفر، بخصوص در اروپا و آمریکا را شامل می‌شود.

به گزارش دویچه وله، به موجب نتایج تحقیقاتی تازه، یک‌سوم مردم دنیا با تضعیف دموکراسی در کشورهای خود روبرو شده‌اند.

طبق گزارشی که در این باره در مجله "دموکراتیزاسیون" منتشر شده، در ۲۴ کشور با جمعیتی بالغ بر دو میلیارد و ششصد میلیون نفر، دموکراسی در سال گذشته پس‌رفت نشان داده است.

این تحقیقات که با عنوان "انواع دموکراسی" انجام شده بر داده‌های ۳هزار کارشناس از سراسر جهان متکی ‌است.

بر پایه این بررسی، در سال گذشته متجاوز از نیمی از جمعیت جهان در نظام‌های حکومتی با اشکال دموکراتیک زندگی کرده‌اند.

با این همه نظام‌های حاکم در برخی از این کشورها، از جمله مجارستان، لهستان، لیتوانی و اسلواکی (از اعضای اتحادیه اروپا) را دیگر نمی‌شد در زمره نظام‌های "دموکراسی لیبرال" به حساب آورد. این کشورها به سطح "دموکراسی‌های انتخاباتی" تنزل پیدا کرده‌اند که در آن کنترل دولت از طریق تفکیک قوا و رسانه‌های آزاد دشوارتر شده است.

طبق بررسی یادشده، در آفریقا برخی کشورها در سال‌های گذشته مسیر گذار از شکل استبدادی به دموکراتیک را پیش گرفتند. از‌ میان ۱۷ کشوری که از سال ۲۰۰۸ در مسیر سیستم دموکراتیک گام نهادند، تونس تنها کشوری است که بعد از سقوط زین‌العابدین بن‌علی، رئیس‌جمهوری پیشین خود در سال ۲۰۱۱ توانست از سیستم استبدادی به نظام دموکراتیک و لیبرال ارتقا یابد.

  • انتقاد شدید شهروندان کشورهای دموکراتیک

همزمان یک نظرسنجی جهانی که به سفارش دو سازمان "راسموسن گلوبال" و "ائتلاف دمکراسی‌ها" (مرتبط با اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو) انجام شده نتایجی همسو با بررسی مورد نظر به بار داده است.

طبق این نظرسنجی، ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که نظراتشان در عرصه سیاست ‌کشورهایشان یا به‌ندرت شنیده می‌شود یا اصلا شنیده نمی‌شود.

۶۴درصد از شهروندان کشورهای دموکراتیکی که در این نظرسنجی‌شرکت ‌کرده‌اند نیز گفته‌اند که دولت‌هایشان بر اساس مصالح آن‌ها عمل نمی‌کنند.


9819962
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با اشاره به چالش‌های نظامی و اقتصادی که برای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: خطر نابودی اروپا وجود دارد، در حالی که برای رویارویی با آن تجهیز نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین و مبارزه آنان را به مبارزات دانشجویان آلمان نازی تشبیه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد روسی اعلام کرد در صورت استقرار تاسیسات هسته‌ای در لهستان، این تاسیسات هدف نظامی مسکو خواهند بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از رهبران حماس ضمن تشریح آخرین روند مربوط به مذاکرات آتش بس، تحرکات دشمن صهیونیستی برای غلبه بر این جنبش را شکست خورده دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران پرواز فرودگاه‌های فرانسه در پی اعتصاب کارکنانشان به دلیل دستمزد کم، لغو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند اعتراضات حامی فلسطین را در این دانشگاه متوقف کند، استعفا دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صد‌ها شهرک‌نشین با حمایت پلیس رژیم صهیونیستی در سومین روز عید پسح خود به مسجدالاقصی یورش بردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی مقام سابق فرانسوی فاش کرد از ابتدای جنگ اوکراین ۷۵ نیروی فرانسوی کشته، زخمی یا به پاریس بازگردانده شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحاد آلبا خواستار آتش بس فوری در نوار غزه و پایان دادن به اقدامات نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت علیه فلسطینیان شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ علیه آن به دانشگاه‌ها کشیده شده و پلیس با دانشجویان در تعدادی از دانشگاه‌ها درگیر است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است