استانی 04:55 - 27 آذر 1393
لرستان؛
چشمه‌ای به نام وقت ساعت وجود دارد که یکی از عجیب‌ترین و نادرترین چشمه‌های جهان است.

به گزارش خبرنگارباشگاه لرستان؛ لرستان سرزمینی چهار فصل است که به واسطه بارش‌های فصلی مناسب، سفره‌های زیرزمینی پُر آب بسیاری دارد و از این‌رو می‌توان به چشمه‌های آب شیرین را در نقاط مختلف استان دید.

چشمه‌هایی که مرواریدهای سفید خود را بروی زمین می‌گستراند تا بساط حیات آدمی با این مایه حیات فرآهم آید.چشمه وقت ساعت نقطه اعجاز طبیعت در شهرستان دوروداست.

چشمه وقت ساعت به واسطه نوع خاص آب‌دهی خود، گوشه‌ای از اعجاز خداوند در زمین را به نمایش گذاشته است. عجیب بودن این چشمه به واسطه نحوه خاص آب‌دهی آن است به نحوی که در طول دوره زمانی یک ساعته آب آن به طور خروشان جاری بوده و پس از آن به مدت یک ساعت متوقف می‌شود و این چرخه به طور متناوب ادامه دارد.

مظهر چشمه در انتهای غاری به عمق 50 متر و ارتفاع 15 متر قرار گرفته است و آب خروجی از این چشمه با گذر از میان غار به یک آبشار تبدیل شده و به دره پایین دست وارد می‌شود.

در ادامه مسیر آب خروجی از چشمه، بیشه‌زاری با درختان متنوع و سر به فلک کشیده ایجاد شده است که سایه‌سار آنها محل مناسبی برای اسکان و استراحت است.

سفره‌های زیر‌زمینی خاص علت به وجود آمدن این پدیده هستند

آب خارج شده از این چشمه بسیار خنک و زلال است که در فواصل زمانی منظم در دل زمین به بیرون می‌جهد، البته این فواصل زمانی در طول سال متغیر است، به نحوی که در فصل‌هایی که میزان بارش زیاد است، مدت زمان توقف (آب‌گیری) کمتر از فصل‌های کم آب سال است، اما همواره مدت زمان خروج آب برابر است، یعنی همان یک ساعت.

از نظر علمی زمین‌شناسان ساختار و شکل خاص این چشمه را به علت وجود سفره‌های آب زیرزمینی خاص می‌دانند، سفره‌هایی که پس از پر شدن حجم خاصی در آن شروع به آب‌دهی می‌کنند.

این چشمه یک ساعت خروشان و یک ساعت خشک است.

بومیان و عشایر منطقه از این چشمه به عنوان ساعت در فواصل زمانی یک ساعته استفاده می‌کرده‌اند، چراکه چشمه یک ساعت در حالت خروشان و یک ساعت بدون خروجی بوده است، اما امروزه به دلیل تغییرات بسیاری که در حجم آب سفره‌های زیرزمینی به وجود آمده، این زمان در طول سال متناوب شده است.

اگر قصد بازدید از این چشمه خاص و عجیب را داشته باشید، بایدبه لرستان زیبا سفر کرده و از شهر دورود حرکت در سمت جنوب (در امتداد ریل راه آهن) سفر خود را آغاز کنید و پس از گذشتن از روستاهای چم چیت، چنار و ده کولیان و نهایتاً نزدیک به سه ساعت کوهپیمایی به دهانه غار و مظهر این چشمه می‌رسید.



انتهای پیام/ش

5441011
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است