بین‌الملل 13:33 - 27 آذر 1397
سازمان خبرنگاران بدون مرز امروز (سه‌شنبه) گفت: نفرتی که سیاستمداران بی دغدغه‌ به آن دامن زده‌اند منجر به افزایش شوکه کننده تعداد خبرنگاران به قتل رسیده در سال ۲۰۱۸ شده است.

نگرانی سازمان خبرنگاران بدون مرز از رشد خشونت علیه خبرنگاران/افغانستان مرگبارترین کشور

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سازمان در آمارهایش اعلام کرد در طی سال جاری میلادی تاکنون ۸۰ خبرنگار در سراسر جهان  کشته شده‌اند که برجسته‌ترین آنها جمال خاشقجی، ستون نویس روزنامه‌ واشنگتن پست بوده است و در این میان  ۳۴۸ خبرنگار  به زندان افتاده و  ۶۰ تن دیگر به گروگان گرفته شده‌اند.

کریستف دلوار ، رییس سازمان خبرنگاران بدون مرز، گفت:  خشونت علیه خبرنگاران سال جاری میلادی به سطحی بی سابقه رسید و اکنون وضعیت حساسی به وجود آمده است.

او خاطر نشان کرد: نفرت از خبرنگاران گاهی به صورت کاملا علنی از جانب سیاستمداران بی دغدغه‌ و رهبران مذهبی و تجارت مردان بیان‌ شده و این امر در این افزایش آزار دهنده خشونت بازتاب می‌یابد.

سازمان خبرنگاران بدون مرز مستقیما انگشت اتهام را به سمت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که مرتبا به رسانه‌ها حمله کرده است، نشانه نگرفت. با این حال دلوار گفت: ابراز نفرت، خشونت را مشروعیت می‌بخشد و به ‌این‌ ترتیب منجر به تضعیف خبرنگاری و خود دموکراسی می‌شود.

بر این اساس آمریکا پنجمین کشور مرگبار جهان برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۸ بوده به ویژه‌ بعد از تیراندازی ژوئن گذشته در دفتر روزنامه‌ کاپیتال گازت در مریلند که پنج کشته بر جای گذاشت.

افغانستان مرگبارترین کشور جهان برای خبرنگاران شناخته شده است که در آن ۱۵ خبرنگار در سال ۲۰۱۸ کشته شدند و در رده‌های بعدی سوریه با یازده کشته و مکزیک با ۹ کشته قرار دارند. 

دلوار گفت: نفرت علیه خبرنگاران توسط شبکه‌های اجتماعی نیز تشدید می‌شود و آنها در این روند مسئولیت سنگینی دارند.

او هشدار داد: قتل، زندان، گروگانگیری و ربایش خبرنگاران افزایش یافته است و مرگ خبرنگاران حرفه‌ای با وجود این که مدت سه سال نرخش رو به کاهش بود، ۱۵ درصد افزایش یافته است.

دلوار اظهار کرد: در ۲۰۱۷ هرگز خبرنگاران این میزان در معرض خشونت فراوان و سوءاستفاده ها قرار نگرفته بودند.

او گفت: قتل خاشقجی در استانبول و همچنین یان کوچیاک، خبرنگار اسلواک و نامزدش نشان می‌دهد که دشمنان آزادی مطبوعات آمادگی رفتن تا کجا را دارند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز ، اظهار کرد: قتل خاشقجی در ماه اکتبر باعث خشم جهانی شده و نشان داد برخی از افراد برای ساکت کردن خبرنگاران دردسر ساز تا چه حد و مرزهایی خواهند رفت.

بیش از نیمی از خبرنگاران کشته شده عمدا مورد هدف قرار گرفته شده‌اند و تعداد ۳۱ تن دیگر در خشونت ها گرفتار شده بودند.

گزارشگران بدون مرز تصریح کرد: تعداد خبرنگاران غیر حرفه‌ای کشته شده نسبت به ۲۰۱۷ تقریبا دو برابر شده و از هفت نفر به ۱۳ نفر رسیده است.

این سازمان گفت: شهروندان خبرنگار اکنون در کسب خبر در کشورهای درگیر جنگ و یا حکومت های سرکوب گر که در آنها کار خبرنگاران حرفه‌ای سخت است، نقش کلیدی دارند.

مجموع تلفات شامل مرگ ۱۰ کارمند رسانه‌ای که سازمان خبرنگاران بدون مرز هم چنان درباره آنها تحقیق می‌کند نبوده است.

طبق این گزارش چین بیشترین تعداد خبرنگاران زندانی جهان را دارد و  ۶۰ تن را که ۴۶ نفر از آنها وبلاگ نویسان غیر حرفه‌ای بوده‌اند به زندان انداخته است و برخی از آنها در شرایط ناگوار انسانی آن هم صرفا به خاطر گذاشتن یک پست در شبکه های اجتماعی هستند.

در این گزارش حکومت مستبد ترکیه به خاطر محاکمه‌های کافکایی که در آن خبرنگاران متهم به تروریسم صرفا به خاطر یک کلمه و یا یک تماس تلفنی شده‌اند محکوم شده است.

این کشور ۳۳ خبرنگار حرفه‌ای را به زندان انداخته که نشان می‌دهد بیشتر از هر کشور دیگری در جهان خبرنگاران حرفه‌ای را زندانی کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته به زندان انداختن سه خبرنگار ۶۵، ۶۸ و ۷۴ ساله و محکوم کردن آنها به حبس ابد تحت سخت ترین شکل جداسازی آن هم بدون آزادی موقت و یا عفو کاملا غیر انسانی است.

سازمان خبرنگاران بدون مرز، مصر را نیز به دلیل مبهم بودن عملکرد سیستم قضایی نظامی محکوم کرده و گفت: در مصر ۳۰ خبرنگار محبوس بدون محاکمه باقی‌ مانده‌اند و تعداد دیگر نیز حتی بعد از حکم دادگاه به آزادی آنها هم چنان محبوس هستند.

انتهای پیام  


10003386
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه چین در واکنش به رای منفی آمریکا در جلسه شورای امنیت، مجددا خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور شب گذشته ۵۰ پهپاد اوکراینی را منهدم کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صندوق بین المللی پول اعلام کرد که اعضای اوپک پلاس از ابتلای ماه جولای تولید نفت را افزایش خواهند داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پاکستان اقدام تازه آمریکا برای تحریم چند شرکت خارجی به دلیل همکاری با اسلام‌آباد در حوزه برنامه‌های موشکی را خودسرانه و سیاسی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را خطرناک‌ترین درگیری بزای روزنامه نگاران در ۳۲ سال اخیر می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بسیج مردمی عراق می‌گوید انفجار پایگاه نظامی کالسو در اثر حمله رخ داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشمند آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل جان مرشایمر می‌گوید که اسرائیل فکر می‌کرد ایران حمله به سفارت تهران در دمشق را تلافی نمی‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به نوشته یک روزنامه آمریکایی تانک‌های قدرتمند غربی در مواجهه با پهپاد‌های ارزان قیمت آسیب پذیر هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است