علمی فناوری 15:53 - 03 اسفند 1396
در چهارمین نشست هم اندیشی عدالت مطرح شد:
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تعیین معیارهای عدالت را نخستین گام برای کاربردی کردن عدالت دانست و گفت: معیار، حدفاصل بحث‌های نظری و کاربردی است و ما را از بحث‌های انتزاعی وارد مفاهیم عینی می‌کند.

تعیین معیار؛ نخستین گام تحقق عدالت

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم برزگر در چهارمین نشست سالانه هم اندیشی صاحب نظران و پژوهشگران عدالت با موضوع "معیارهای عدالت در اسلام، گامی به سوی نظریه پردازی عدالت" که امروز(پنجشنبه 3 اسفند) برگزار شد، به تببین برنامه علمی این نشست و بیان اهداف آن پرداخت.

دبیر علمی نشست عدالت با تاکید بر اهمیت پرداختن به مسئله عدالت با توجه به اوضاع کنونی جامعه، گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری در چند روز اخیر، مسئله عدالت یک مسئله حل نشده در جامعه ما است و همان طور که ایشان فرمودند ما در پیشرفت موفق بوده‌ایم اما در عدالت عقب مانده‌ایم.

وی ادامه داد: معمای عدالت بحثی است که در طول تاریخ نیز حل نشده و ما جامعه‌ای نداریم که عدالت به شکل دقیق، در آنجا محقق شده باشد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در جایی امام خمینی(ره) اشاره می‌کنند که تمام انبیا بدون استثنا برای عدالت آمدند و شکست خوردند و بنا بر این معمای عدالت چندین هزار سال است که هنوز حل نشده و فرمولی برای تحقق آن کشف نشده است.

برزگر افزود: در کشف فرمول تحقق عدالت، کارگزاران عدالت مطرح هستند که شامل نظریه پردازان، سیاست‌مداران و مردم می‌شوند و برگزاری این جلسات سالانه زمینه‌ای را برای تعامل نظریه پردازان این حوزه فراهم می‌کند.

وی درباره اهداف برگزاری این نشست اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست تعامل ایده‌ها و ارتقای بحث‌های عدالتی، پرچمداری در بحث عدالت و تولید پرسش‌های جدید در بحث عدالت است.

دبیر علمی نشست عدالت  یادآورشد: پس از تولید پرسش‌های جدید، در این جلسات تلاش‌هایی مقدماتی برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها انجام می‌شود.

برزگر اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که مطرح می‌شود این است که تا چه زمانی باید به بحث‌های کلی پرداخت و کی نوبت پرداختن به بحث‌های کاربردی و تحقق عدالت فرا می‌رسد، پرداختن به معیارهای عدالت، نخستین قدم در رسیدن به مسائل عینی عدالت است، زیرا معیار حدفاصل بحث‌های نظری و کاربردی است و ما را از بحث‌های انتزاعی وارد مفاهیم عینی می‌کند.

وی ادامه داد: ما پرسش‌هایی را برای تعیین معیارهای عدالت ارائه کرده‌ایم از جمله آن‌که، آیا معیارهای عدالت برگرفته از نظریه‌ها هستند و یا اینکه معیارها مقدم بر نظریات هستند. یعنی اول باید نظریه عدالت تعیین شود و از نظریه عدالت اسلامی، معیارهای عدالت تعیین شوند و یا برعکس .

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: از دیگر سوال‌هایی که در بحث عدالت مطرح می‌شود این است که معیار باید به صورت قیاسی استخراج شود و یا استقرایی؟ یعنی باید این سوال مطرح شود که معیارها برمبنای نظریات تعریف شوند و یا اینکه معیارها از طریق روش‌هایی مانند پیمایش و بررسی زندگی مردم مشخص شوند.

برزگر ادامه داد: یکی دیگر از پرسش‌ها این است که معیار کلی و عام در همه عرصه‌ها و رشته‌ها چیست؟ دیگر سوال این است که معیارهای خاص در رشته‌های عرصه‌ای چیست؟

وی ضمن مطرح کردن سوالاتی دیگر هم‌چون عدالت توصیفی، احساسی و تجویزی در خصوص معیارهای عدالت، بر اهمیت مشخص شدن نقش مدرنیه در معیارهای عدالت پرداخت و گفت: مثلا در بحث حقوق زنان و اقلیت‌ها با این مواجه هستیم که انعطاف‌هایی صورت گرفته و بنابراین تاثیر مدرنیته بر تحول این معیارها باید مشخص شود.

دبیر علمی نشست عدالت در پایان افزود: در متدولوژی معیارهای عدالت، باید این را در نظر گرفت که چون تاکید ما بر دیدگاه‌های اسلامی و نظریه عدالت اسلامی است، معیارسازی ما باید قیاسی و مبتنی بر آیات و روایات باشد، دیگر موضوع مهم آن است که باید از خام خواری اجتناب شود و بر منابعی که به آنها رجوع می‌کنیم ارزش افزوده ایجاد کنیم.

انتهای پیام


9687782
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است