گوناگون 10:35 - 02 آذر 1393
کنگره جهانی بررسی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با حضور نمایندگان مذاهب اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم در حال برگزاری است.

گزارش ایسنا از کنگره بررسی جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در ابتدای این کنگره گفت: گوشه گوشه جهان اسلام زخم‌خورده تکفیر است، لذا اجماع علمای اسلامی در محکوم کردن جنایات آنان ضروری است.

رئیس ستاد برگزاری کنگره افزود: در سال 2013 در کشور عراق، این کشور شاهد کشته شدن 1500نفر از مردم بی دفاع این کشور بوده است و با توجه به اینکه ریشه‌های این اعمال، اعتقادی و انحرافی از اسلام است، مراجع عظام شیعه و اندیشمندان تصمیم به برپایی همایشی به این عظمت گرفته‌اند.

وی افزود: از همان ابتدا که این فکر در اذهان شکل گرفت که نیاز به برگزاری این همایش است، 2000تن از علمای جهان اسلام شناخته شدند که این افراد هم مخالف تکفیر بودند و هم راه‌های برون رفت از بحران تکفیری را داشته باشند که از این تعداد 315تن از این علما به ایران آمدند.

علیزاده موسوی تصریح کرد: دو سال پیش آیت‌الله مکارم شیرازی احساس کردند که نیاز است که علمای اسلامی گردهم آیند و اجماعی علیه تکفیریان ایجاد شود و با توجه به اینکه ماهیت اصلی این همایش علمی بود و دبیرخانه دائمی با لوازم علمی ایجاد شد.

قائم مقام علمی همایش، اظهار کرد: برای آمادگی این همایش، سه پیش نشست در خارج از کشور برگزار شد که این کشورها در کانون این ضایعه بودند که اولین این همایش‌ها در سوریه برگزار شد که اندیشمندان این کشور دیدگاه‌های خود را ارایه کردند.

وی افزود: نشست دوم در پاکستان با حضور گسترده اندیشمندان مذاهب مختلف اسلامی شد که در این همایش 45 تن از علمای اسلامی دیدگاه‌های خود را مطرح کردند؛ نشست سوم نیز با حضور اندیشمندان مسلمان در عراق برگزار شد.

علیزاده موسوی افزود: قریب 716 مقاله به دبیرخانه ارایه شد که 96 مقاله از خارج کشور، 50 مقاله از اهل سنت داخل کشور ارسال و به عربی و فارسی در هشت جلد ارایه شده و از سوی مرکز نور تبدیل به نرم افزار شده است.

وی، اظهار کرد: در کنار این منشورات، چندین پروژه ارایه شد که از آن جمله می‌توان به کتاب موضع‌گیری‌های علما از ابتدا تاکنون در خصوص تکفیر و حرمت جان و ناموس مسلمانان اشاره کرد.

وی افزود: آیت‌الله‌ سبحانی کتابی را به زبان عربی منتشر کردند که در همین موضوع بود و در این همایش ارایه خواهد شد؛ کتابشناسی تکفیر که در آن 300کتاب علیه تکفیر نوشته شده است نیز منتشر شد؛ تخریب آثار و ابنیه اسلامی توسط گروه‌های تکفیری دیگر کتابی بود که در این دبیرخانه تولید و منتشر شد.

علیزاده موسوی تصریح کرد: کتاب امام کفر دیگر کتابی است که در این رابطه منتشر شد که در آن متعلقات و اصلیات کفر منتشر شد.

وی تصریح کرد: این کنگره دارای چهار کمیته شامل تبار شناسی، شناسایی عقاید تکفیری‌ها، جریان‌های تکفیری و سیاست و راه‌های برون رفت از تکفیر است که در این دو روز مقالات این چهار حوزه قرائت می‌شود.

قائم مقام علمی همایش، اظهار کرد: بعد از ظهر امروز مقالات چهار کمیسیون قرائت خواهد شد که ماحصل این کمیسیون‌ها در قالب یک گزارش ارایه خواهد شد.

60 درصد شرکت‌کنندگان در کنگره بررسی خطر جریان‌های تکفیری از اهل تسنن هستند

به گفته معاون بین‌الملل کنگره جهانی بررسی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان این کنگره را شیعیان و ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان را برادران اهل تسنن تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام سیدمحمود وزیری در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه کنگره با اشاره به کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: این کنگره با توجه به حوادث مهم و فوق‌العاده‌ای که در 40 ماه گذشته در منطقه خاورمیانه و به ویژه در محدوده کشورهای عربی و به طور خاص در سوریه، عراق و یمن اتفاق افتاد، در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: آیت‌الله مکارم شیرازی زمانی که به شکل واضح و شفاف متوجه شدند که چهره درخشان اسلام مورد خدشه و اتهام دشمنان اسلام و حتی عده‌ای از کشورها و ملت‌ها قرار گرفته، برای اینکه این چهره درخشان همان طوری که در واقعیت چهره روشن و نورانی است معرفی شود و به اسلام ظلم نشود، تصمیم گرفتند کنفرانس و همایش بین المللی را برگزار کنند.

معاون بین‌الملل کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با بیان اینکه عالمان، روشنفکران و فرهیختگان در هر کشوری در اولویت قرار دارند، گفت: تصمیم گرفته شد از فرهیختگان جهان اسلام، علما و مراجع تقلید جهان عرب و مفتیان جهان اسلام دعوت شود تا با جمع شدن و بحث کردن درباره این قضیه به ریشه‌یابی فتنه‌ای که در عالم اسلام در حال وقوع است، بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: پس از مشورت با مقامات عالی رتبه تصمیم‌ گرفته شد تا این اتفاق بیفتد و علمای جهان اسلام در شهر قم جمع شوند و با این پدیده خطرناک که می‌رود چهره اسلام را خدشه‌دار کند، مبارزه عالمانه و صریح داشته باشند.

وزیری عنوان کرد: در ابتدا بنا بود این کنگره به صورت بین‌المللی برگزار شود یعنی تنها از هفت تا 10 کشور در این کنگره شرکت کنند، ولی با اظهار علاقه دانشمندان، روشنفکران و مفتیان و علمای برجسته جهان اسلام برای شرکت در چنین همایشی تعداد مدعوین به 84 کشور رسید.

وی گفت: بر اساس کنوانسیون ژنو اگر تعداد مدعوین همایش بین‌المللی از 50 کشور بالاتر رود، همایش به صورت معتبر و جهانی برگزار می‌شود.

معاون بین‌الملل کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با اشاره به فاکتورهایی که این کنگره جهانی را متمایز از دیگر همایش‌های فرهنگی برگزار شده در نقاط مختلف جهان می‌کند، گفت: از نظر مذهبی تعدد در این کنگره لحاظ شده و از مذاهب مختلف اسلامی نمایندگان و شخصیت‌هایی حضور دارند، در حالی که در همایش‌هایی که در دنیا برگزار می‌شود، یک یا دو یا چهار مذهب اهل تسنن حضور دارند، ولی در این همایش از مذاهب مختلف حضور دارند و اکتفا به مذاهب چهار یا شش‌گانه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: فاکتور دوم مسئله تعدد جغرافیایی است که سعی شده از شرق، غرب، شمال و جنوب جهان مسلمانان برای شرکت در این کنگره دعوت شوند و حضور پیدا کنند.

وزیری با بیان اینکه 35 تا 40 درصد شرکت‌کنندگان همایش را شیعیان و 60 درصد از شرکت‌کنندگان را برادران اهل تسنن تشکیل می‌دهند، گفت: با توجه به اینکه کشور ایران شیعی است قاعدتا بر اساس همایش‌های برگزار شده، این کنگره باید با حضور حداکثری شیعه برگزار می‌شد، در حالی که برعکس عمل شد و بر اساس مصالحی که در اهداف این کنگره گذاشته شده اکثریت شرکت‌کنندگان را اهل تسنن از مذاهب گوناگون تشکیل می‌دهند.

وی افزود: شرکت‌کنندگان این کنگره شخصیت‌های تاثیرگذار و کسانی هستند که در توده‌های مردم درون کشور حرف اول و آخر را می‌زنند، بنابراین سعی شده از شخصیت‌هایی برای این همایش فراخوان شود تا زمانی که سخنی می‌گویند و اعلامیه یا بیانیه‌ای امضا می‌کنند توده‌های مردمی مورد تاثیر آنها باشند.

مراسم افتتاحیه این کنگره با حضور علمای فرق مختلف اسلامی از 80 کشور جهان در سالن پیامبر اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

آیات عظام مکارم‌شیرازی و سبحانی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه در مراسم حضور دارند.

همچنین مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، رئیس سازمان حج و زیارت و آیت‌الله ابراهیم امینی نیز در مراسم حضور دارند.

این کنگره از سوی آیات عظام مکارم‌شیرازی و جعفر سبحانی و با حمایت مراجع تقلید و با هدف اتحاد علمای اسلامی در مقابله با جریانات تکفیری تدارک دیه شده است و امروز و فردا، دوم و سوم آذرماه در قم برگزار می‌شود.

این گزارش تکمیل می‌شود.

انتهای پیام


5246624
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است