ورزشی 02:57 - 07 خرداد 1394
6 عضو فیفا، امروز صبح در هتلی در زوریخ به اتهام دریافت رشوه 65 میلیون یورویی دستگیر شدند که این اتفاق، با بازتاب وسیع در رسانه ها همراه بود.

به گزارش "ورزش سه"، فیفا روز جمعه جلسه ای در زوریخ داشت و اعضایش از شب گذشته در زوریخ مستقر شده بودند که پلیس سوئیس با درخواست پلیس فدرال آمریکا، 6 عضو و 1 عضو سابق را دستگیر کرد.



جفری وب، رئیس کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رئیس فیفا در جمع دستگیر شدگان بود. همچنین، جک وارنر که پیش از وب، ریاست کنفدراسیون حوزه کارائیب را بر عهده داشت، نیز در بین دستگیر شدگان است. اوگنیو فیگوئردو، رئیس فدراسیون اروگوئه و فوتبالیست سابق، ادورادو لی، رئیس فدراسیون کاستاریکا، خولیو روچو، مامور توسعه فیفا، رافائل اسکوئیول، رئیس فدراسیون ونزوئلا، خوسه ماریا مارین، رئیس سابق فدراسیون برزیل و نیکولاس لئوز،رئیس سابق کنفدراسیون آمریکا جنوبی در بین این دستگیرشدگان بوده اند.همچنین تا 15 عضو دیگر نیز تحت تحقیقات فیفا قرار دارند و دستگیری آنها ممکن است از صبح چهارشنبه شروع شود.



6 عضو فیفا و یک عضو سابق، در میان دستگیر شدگان بوده اند



بالا از راست: جک وارنر، جفری وب،نیکولاس لئوز، رافائل اسکوئیول

پایین از راست: خوزه ماریا مارین، اوگنیو فیگوئردو، ادواردو لی



آیا سپ بلاتر بین دستگیرشدگان بوده است؟



نه. فیفا امروز کنفرانسی برگزار خواهد کرد تا به معرفی دستگیرشدگان بپردازد ولی تا به الان،دستگیر شدن بلاتر را تکذیب کرده است. بلاتر در توئیترش تولد 111 سالگی فیفا را تبریک گفته ولی درباره دستگیرشدگان سکوت کرده است.



چه اتهاماتی وارد شده است؟



اتهاماتی نظیر پول شویی، کلاه برداری اینترنتی و... وارد شده است. پلیس فدرال سوئیس نیز اتهام رشوه را مطرح کرده که رسانه‌های ورزشی و اسپانسرهای فیفا، در ازای پرداخت بیش از 100 میلیون یورو رشوه، حق پخش تلویزیونی و حق اسپانسرینگ از فیفا دریافت کرده اند.



چرا حالا دستگیری ها انجام شده است؟



به نظر می‌رسد پلیس سوئیس زمانبندی دستگیری ها را طوری تعیین کرده که پیش از جلسه روز جمعه فیفا انجام شود. آنها می‌دانستند که تعداد زیادی از متهمان در یک شهر حاضر خواهند شد. نه تنها یک شهر بلکه یک هتل. بائور او لاک، هتل لوکس زوریخ که معمولا مهمانان فیفا در آن مستقر می‌شوند.



چرا پلیس آمریکا در این رابطه تحقیق می‌کند؟



دادستانی کل آمریکا، پس از مشخص شدن وجوه دیگر این پرونده، امروز کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد. اف بی آی نیز این جریان را پس از اعطای میزبانی جام جهانی 2018 و 2022 به روسیه و قطر، پیگیری کرد و اولین موارد مشکوک را در ماه مارس 2013 و همچین نوامبر سال 2014 رویت کرد. چاک بلیزر، عضو کمیته اجرایی فیفا، پس از دریافت مبلغ هنگفتی پول که مالیاتش پرداخت نشده بود، تحت تحقیق و پرس و جو قرار گرفت.



چاک بلیزر کیست؟



چاک بلیزر، عضو سابق کمیته اجرایی فیفا است. چند روز پیش از استعفایش، او متهم به دریافت بیش از 20 میلیون یورو به صورت غیر قانونی از کنفدراسیون کنکاکاف شد. او که 70 سال سن دارد، برای رونق دادن به ورزش در آمریکا شروع به کار کرد و موفق به این کار هم شد. او لقب "آقای ده درصد" را دریافت کرد زیرا از تمام قرارداد‌هایی که امضا می‌کرد، ده درصد دریافت می‌کرد. او هچنین زندگی بسیار لوکسی دارد.



نوامبر سال گذشته، بلیزر با پلیس آمریکا در بررسی بعضی موارد در فیفا همکاری کرد. او که سال 2011 متهم به دریافت مبلغ زیادی پول غیرقانونی شده بود، در جلسه ی فیفا به عنوان دبیر کل کنفدراسیون کنکاکاف شرکت کرد. نیویورک دیلی نیوز مدعی شد که اف بی آی، توسط دستگاه ضیط صدا که به بلیزر متصل شده بود، جلسات فیفا را کنترل می‌کرد و به سرنخ‌هایی دست پیدا کرد.




6458048
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دو بوکسور کشورمان با غلبه بر حریفان خود به فینال تورنمنت جاده ابریشم راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کشیده شدن پای برخی از مربیان سازنده به چرخه انتخابی تیم ملی دعوای زرگری است که شاید برخی در سال المپیک به بهانه‌ای مختلف آن را راه‌اندازی کردند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ذوب آهن اصفهان یکی از برترین باشگاه‌های ورزش و فوتبال کشور در سال ۱۴۰۲ درگیر حاشیه‌های عجیبی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است