اقتصادی 18:07 - 30 شهریور 1393
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خبر داد
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران از تشکیل شورای برنامه‌ریزی ارتقای بهره‌وری در ستاد تدوین برنامه ششم توسعه خبر داد.

تشکیل شورای برنامه‌ریزی ارتقای بهره‌وری در ستاد تدوین برنامه ششم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان ملی بهره‌وری ایران، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در نهمین جلسه از سلسله نشست‌های علمی «مدیریت و بهره وری»، با تاکید بر این که 9 بند از سیاست‌های کلی نظام در اقتصاد مقاومتی با بهره‌وری ارتباط تنگاتنگی دارد، به تبیین «برنامه جامع بهره وری کشور» و نقش و جایگاه بهره وری در برنامه ششم توسعه پرداخت.

رویا طباطبایی یزدی در این نشست افزود: این برنامه به عنوان سندی درازمدت با اتکا به ترکیب دو نگرش راهبردی و فرآیندی طراحی شده که در تدوین آن از نظرات استادان، صاحبنظران و کارشناسان بهره‌وری کشور بهره گرفته شده است.

به گفته وی، مبنای این برنامه نیز آموزه های دینی و قرآنی، اسناد بالادستی نظام شامل قانون اساسی، سیاست های کلی نظام از جمله سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه های توسعه ای بوده است و از «سند مفهومی برنامه جامع بهره وری کشور» برداشت شده است.

تبیین جهت گیری های راهبردی نظام مدیریت بهره وری کشور

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران به تبیین جهت گیری های راهبردی نظام مدیریت بهره وری کشور بر اساس برنامه جامع پرداخت و گفت: ارتقای بهره وری متکی بر توسعه پایدار، ارتقای بهره وری دانش بنیان، ارتقای بهره وری در بخش عمومی و بخش های غیردولتی(خصوصی و تعاونی) از جمله این جهت گیری هاست.

وی در ادامه به تقویت جایگاه سازمان ملی بهره وری ایران به عنوان یکی دیگر از این جهت گیری ها اشاره کرد و راهبردهای ارتقای بهره وری بر اساس هر یک از جهت گیری های راهبردی را به تفصیل بیان کرد.

به گفته طباطبایی یزدی، رشد فراگیر بهره وری سبز، تقویت پایه های دانش و نوآوری در چارچوب توسعه پایدار، ایجاد یک نظام و شبکه زیرساختی دانش بنیان، تدوین الگو و سازوکار بومی سازی دانش، بهبود بهره وری و استانداردهای مصرف در بخش های عمومی، خصوصی و تعاونی، تاکید بر سیاست های مشوق افزایش ظرفیت با رویکرد زنجیره ارزش از جمله این راهبردهاست.

تشکیل شورای برنامه ریزی ارتقای بهره وری در ستاد تدوین برنامه ششم

این عضو ستاد تدوین برنامه ششم توسعه ادامه داد: برای نخستین بار «شورای برنامه ریزی ارتقای بهره وری» در زیرمجموعه «شورای تلفیق کلان اقتصادی» در ستاد تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: موضوعات اصلی مرتبط با این شورا را اقتصاد دانش بنیان و نظام نوآوری، تقویت رقابت پذیری، توانمندسازی نیروی کار، تقویت بنیان های سرمایه اجتماعی و عدالت محوری در اقتصاد، بهره گیری از منابع پایه، ارتقای حکمرانی، خصوصی سازی و تقویت و توسعه نظام ملی استاندارد شامل می شود.

اصول و ارزش های هویتی نظام مدیریت بهره وری

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با برشمردن اصول و ارزش های هویتی نظام مدیریت بهره وری کشور از جمله رشد اقتصادی، عدالت، توسعه پایدار و توسعه اجتماعی تصریح کرد: هر یک از این الزامات تعریف شده مبنای تدوین سیاست ها و راهبردهای ارتقای بهره وری کشور قرار می گیرد.

وی با بیان این که بهره وری هم چنین با موضوعاتی از جمله کارآفرینی، نوآوری، رقابت پذیری و خصوصی سازی ارتباط مستقیم دارد، در ادامه به تشریح هر یک از این اصول پرداخت و با بیان این که ارتباط مثبت میان رشد اقتصادی و افزایش بهره وری، در تمام جوامع پذیرفته شده، تصریح کرد:  با این وجود علل درازمدت رشد بهره وری موضوعی است که هنوز به درستی شناخته نشده است.

تشریح عوامل برانگیزنده رشد بهره وری

طباطبایی یزدی عوامل برانگیزنده رشد بهره وری را در دو سطح کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم بندی کرد و ادامه داد: عوامل کوتاه مدت که به صورت ضربتی عامل رشد بهره وری می شود و همیشه در سطح فردی و بنگاهی بروز می کند که در آن نوآوری، کاربرد دانش فنی و سرمایه گذاری برای اصلاح ساختار نقش اساسی دارد که بلافاصله سطح بهره وری را با رشد دفعی به شدت افزایش می دهد.

وی، سطح دوم را تابعی از عواملی مانند سیاست های رقابتی، اصلاح ساخت اقتصاد و ترتیبات بنیادی تر به منظور بهبود عملکرد اقتصاد کشور برشمرد که اثری به نسبت درازمدت تر بر رشد بهره وری باقی می گذارد و پوشش دامنه آن نیز به مراتب گسترده تر از یک بنگاه است.

این مسئول بهره وری کشور با تاکید بر این که بهره وری با مقوله عدالت رابطه مستقیمی دارد، گفت: از دیدگاه نظری، برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی می تواند محیط را برای رشد بهره وری آماده سازد، هم چنین عدالت سازمانی می تواند عامل گسترش بهره وری به شکلی پویا و پایا باشد.

وی درباره رابطه بهره وری و توسعه پایدار نیز خاطرنشان کرد: تفاوت مهم نگرش به بهره وری در قالب توسعه پایدار این است که در آن بهره وری چندعاملی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود و در محاسبات بهره وری، اثر سرمایه های دیگر نیز مدنظر قرار می گیرد.

طباطبایی یزدی در ادامه با اشاره به نظریه معروف «ویلیام بومول» درباره کارفرمایی بهره ور و غیر بهره ور تصریح کرد: این نظریه به درستی نشان می دهد که کارآفرینی می تواند هم در جهت بهبود و هم در جهت تضعیف وضعیت بهره وری عمل کند بنابراین نمی توان ارتباط میان بهره وری و کارآفرینی را نادیده یا دست کم گرفت.

توسعه اجتماعی تاثیرگذار بر فرهنگ بهره وری

رئیس شورای راهبری سازمان ملی بهره وری ایران با بیان این که ارتقای فرهنگ بهره وری یکی از ویژگی های اثرگذار بر رشد بهره وری است، به تشریح ارتباط میان این موضوع و توسعه اجتماعی پرداخت و خاطرنشان کرد: هر قدر توسعه اجتماعی در سطح بالاتری باشد، گسترش فرهنگ بهره وری سریع تر و با بازدهی بالاتری انجام می شود.

وی، نوآوری، رقابت پذیری و خصوصی سازی را سه عامل دیگر برانگیزنده رشد بهره وری عنوان کرد و افزود: نوآوری در شکلی فعال به تقویت بهره وری می انجامد و رشد اقتصادی را افزایش می دهد. از سوی دیگر اقتصادهای برخوردار از قدرت رقابت، از نظر بهره وری در سطوح بالاتر قرار می گیرند و نقش بخش خصوصی در ارتقای بهره وری نیز از حضور فعال این بخش در فعالیت های اقتصادی و بالابردن قدرت رقابت تبیین می شود که در سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی نیز به درستی متبلور شده است.

وضعیت نامطلوب بهره وری سرمایه در کشور

طباطبایی یزدی در بخشی از سخنان خود با بیان این که پس از سال ها سازمان ملی بهره وری ایران شاخص های بهره وری نیروی کار، سرمایه، انرژی و بهره وری کل را بر اساس سال پایه 1376 با آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی و با همکاری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تولید کرده است، به تشریح وضعیت بهره ‏وری کشور در کل اقتصاد و بخش های اصلی آن پرداخت.

به گفته وی، بر این اساس وضعیت بهره وری نیروی کار چندان نامناسب نیست، ولی بهره وری سرمایه در کشور وضعیت مطلوبی ندارد؛ چنانکه  تحریم ها و بهره نگرفتن از فناوری‌های نو به آن آسیب جدی وارد کرده است.

انتهای پیام/ب


4764669
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است