استانی 12:25 - 25 شهریور 1393
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد:
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: واردات قانونی و قاچاقی خشکبار کمر محصول داخلی را شکسته است.

کمبود دارو داریم، تخمه آفتابگردان وارد می‌کنند!

علیرضا ارزانی ممقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: متاسفانه آمار دقیقی از میزان واردات آجیل و خشکبار به دلیل تلفیق واردات قاچاقی و قانونی نمی‌توان ارائه داد اما میزان واردات خشکبار چه به لحاظ قانونی و چه از طریق قاچاق به قدری زیاد و غیرکارشناسانه است که کمر محصول داخلی را شکسته است.

وی خاطرنشان کرد: میزان واردات به قدری است که تولید آجیل و خشکبار برای تاجر و تولیدکننده داخلی توجیهی نداشته و همین امر موجب کاهش هر ساله میزان محصولات کشاورزان داخلی می‌شود.

ارزانی ممقانی گفت: با توجه به اینکه کشاورزی در ایران به روش سنتی انجام می‌شود قیمت تمام شده محصولات ما بالاست. نقص در فرآوری، تولید و نگهداری محصولات و هزینه تولید آجیل و خشکبار را افزایش داده و متاسفانه مسئولان هم به جای کمک به کشاورزان و تولیدکنندگان، میزان واردات را افزایش داده‌اند.

وی با اشاره به آجیل و خشکبار به عنوان دومین محصول صادراتی مهم کشور بعد از نفت گفت: وضعیت خشکبار کشور مطلوب نیست، خشکبار ایران آنقدر معروف است که بسیاری کشور ما را با این محصولات می‌شناسند اما مسئولان به جای حمایت و ارزش قائل شدن برای این محصول، با واردات بی‌رویه کمر آن را خرد کرده‌اند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد از گرانی سم و کود برای کشاورزی محصولات خشکبار و نیز نحوه انتقال پول حاصل از صادرات این محصول به عنوان مهمترین مشکلاتی که تولیدکنندگان آجیل و خشکبار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نام برد.

90 درصد بادام زمینی مصرفی در کشور، وارداتی است

وی تصریح کرد: در برخی از اقلام خشکبار نیاز به واردات داریم که این نیاز به دلیل آفت، سرمازدگی، گرمازدگی و تولید نشدن آن محصول در کشور است اما در برخی از محصولات مثل بادام زمینی که در کشور نیز تولید می‌شود متاسفانه 90 درصد محصولات موجود در بازار و مصرف داخلی را بادام‌زمینی‌های وارداتی به خود اختصاص داده است. در محصولی مثل تخمه آفتابگردان نیز که در حال حاضر در فصل برداشت آن قرار داریم شدت واردات بسیار زیاد است.

وی، میزان تفاوت قیمت آفتابگردان داخلی با محصولات وارداتی را 1500 تا 2000 تومان در هر کیلوگرم اعلام کرد و افزود: اگر این محصول را با قیمتی گرانتر از داخل خریداری کنیم به شرایط اقتصادی کشور کمک کرده‌ایم اما آفتابگردان را با ارز مبادله‌ای و نه با ارز داخلی وارد می‌کنند و به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد مدعی شد: در کشور مشکلات بسیار زیاد و کمبودهایی در کالاها و محصولاتی مثل دارو داریم که نیازمند واردات است اما نمی‌دانم علت واردات آفتابگردان و بادام زمینی که به راحتی در داخل کشور یافته می‌شود چیست.

وی با اشاره به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی خشکبار در کشور گفت: متاسفانه این وزارت‌خانه در حال حاضر کار خاصی انجام نداده و اگر به دنبال گامی مثبت برای این محصول است باید در ابتدا اتحادیه‌های آجیل و خشکبار را زیر پوشش بگیرد. اتحادیه‌های آجیل و خشکبار کشور بهتر از هر کسی می‌توانند اطلاعاتی دقیق در مورد نیاز داخلی کشور برای واردات محصولات ارائه دهند، ما می‌توانیم بگوییم که در حال حاضر چه نوع خشکباری باید وارد کشور شود و از ورود چه نوعی محصولی باید جلوگیری شود.

وی گفت: محصولی مثل بادام هندی که در داخل کشور تولید نمی‌شود باید وارد شود اما این واردات باید از طریق گمرک انجام گیرد نه از طریق قاچاق و دولت باید با نظارت بر مبادی قانونی از ورود قاچاقی این محصول جلوگیری کند.

واردات خشکبار به اندازه نیاز باشد

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با اشاره به سرمازدگی برخی از محصولات کشاورزی در سال‌جاری اظهار کرد: امسال با توجه به این سرمازدگی در تولید برگه زردآلو، بادام‌زمینی و گردو دچار مشکل هستیم اما میزان واردات این محصولات باید به اندازه بوده و بیشتر از نیاز نباشد. اگر این محصولات به طور قانونی وارد کشور نشود از طریق قاچاق وارد خواهد شد که به اقتصاد ضربه می‌زند.

ارزانی ممقانی، استفاده از نظر کارشناسان آجیل و خشکبار برای تصمیم‌گیری‌های وارداتی و صادراتی این محصولات را خواستار شد و گفت: درخواست ما این است که مسئولان به حرف ما گوش بدهند و بعد نسبت به تصمیم‌گیری اقدام کنند، گام مثبت زمانی برداشته می‌شود که ابتدا مشکل به درستی تشخیص داده شده و بعد برای راه‌حل آنها تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام


4740039
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است