استانی 19:04 - 28 مهر 1397

توسعه نیروگاه‌های بادی در سرزمین بادها؛ سرمایه‌گذاران حمایت شوند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمدرضا جباری: امروزه با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که آلایندگی زیست‌محیطی کمتری دارند در سبد انرژی کشورهای مختلف جهان جایگاه ویژه‌ای کسب کرده و راهکار مهمی برای توسعه پایدار محسوب می‌شود. در این میان بهره‌گیری از انرژی‌ بادی یکی ‌از گزینه‌های اصلی ‌برای تولید انرژی‌ در جهان بوده و ‌سهم آن در تولید جهانی برق به‌طور پیوسته روبه افزایش است.

محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای، توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر را دوچندان کرده و با توجه به برخورداری از پتانسیل مطلوب و مناسب انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، توسعه منطقی این منابع ارزشمند و خدادادی ضروری است.

انرژی بادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع انرژی‌های تجدید پذیر در کشورهای پیشرفته جهان محسوب می‌شود و مزیت‌های آن موجب شده تا در مسیر جهت‌گیری ایران اسلامی به سمت اقتصاد بدون نفت، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در اولویت قرارگرفته و وزارت نیرو نیز از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بادی حمایت جدی کند.

نوآوری در حوزه تکنولوژی، ظرفیت ویژه برای توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی، ارتقای عرضه، امنیت و تنوع‌بخشی به سبد انرژی، حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا، از عمده اهداف مهم توسعه انرژی بادی است.

تأمین انرژی امروز یک بازار رقابتی است که تولید برق در نیروگاه‌های بادی در مقایسه با نیروگاه‌های سوخت فسیلی برتری‌های نوینی را پیش روی کاربران قرار داده است.

فعالیت‌های گسترده بسیاری از کشورهای جهان برای تولید الکتریسیته از انرژی باد، سرمشقی برای دیگر کشورهایی است که در این زمینه راه درازی در پیش دارند. در خصوص دورنمای آینده اقتصادی استفاده از انرژی باد در ایران می‌توان گفت استفاده از این انرژی موجب صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی به‌عنوان سوخت شده و امکان افزایش صادرات و تبدیل آن به مشتقات متنوع پتروشیمی با ارزش‌افزوده بالا را فراهم می‌کند.

در این میان کشور ایران نیز ازلحاظ منابع مختلف انرژی یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود که دارای پتانسیل فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد است.

استان قزوین هم با داشتن مناطق بادخیز ازجمله دشت قزوین، منطقه طارم سفلی، بویین‌زهرا و کوهین، استعداد ساخت نیروگاه‌های بادی بزرگ و کوچک با تولید برق در واحدهای چند مگاواتی را دارد.

افتتاح دو نیروگاه بزرگ بادی در استان قزوین

پس از افتتاح نخستین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در شهر تاکستان که زمینه ۹۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل و جلوگیری از تولید ۲۵۰ تن گازکربنیک را مهیا کرده است این بار با حضور وزیر نیرو بزرگ‌ترین نیروگاه بادی ایران در منطقه سیاه‌پوش طارم استان قزوین به بهره‌برداری رسید.

ظرفیت بزرگ‌ترین نیروگاه بادی منطقه سیاه‌پوش طارم ۶۱.۴ مگاوات است که با ۸۹ میلیون یورو معادل ۸۰۰ میلیارد تومان و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است.

جلوگیری از انتشار سالانه ۱۱۰ هزار تن گازهای گلخانه‌ای و کاهش آلودگی محیط‌زیست معادل کاشت ۱۱۰۰ هکتار جنگل و آلودگی ۲۲ هزار خودرو و نیز تولید انرژی پاک الکتریکی برای بیش از ۷۵ هزار خانوار و یا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت از دیگر ویژگی‌های نیروگاه بادی سیاه‌پوش قزوین است.

احداث ۶۵ نیروگاه تجدیدپذیر/ ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت انرژی تجدید پذیر در کشور

    

رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور در طارم قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ظرفیت تأسیس نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور بیش از ۳۰ هزار مگاوات است که در حال حاضر ۶۴۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در دست بهره‌برداری و ۴۵۰ مگاوات هم در دست‌ساخت است.

اردکانیان تصریح کرد: تا پایان دولت دوازدهم ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر را به ۴ هزار مگاوات خواهیم رساند.

وی بیان کرد: خوشبختانه بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی کرده و با این کار ضمن صرفه‌جویی قابل‌توجه در سوخت و مصرف آب با توجه به پاک بودن این صنعت شاهد کاهش قابل‌ملاحظه آلاینده‌ها خواهیم بود.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور ۶۴۰ مگاوات است که ۴۵ درصد آن را نیروگاه‌های بادی تشکیل می‌دهند و امیدواریم در برنامه دولت دوازدهم بتوانیم هرچه زودتر از ظرفیت‌های ۴ و ۵ هزار مگاواتی انرژی تجدیدپذیر در کشور استفاده کنیم.

اردکانیان یادآور شد: امیدواریم با حمایت بانک‌های عامل و بخش خصوصی بتوانیم ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی نیروگاه بادی کشور را هرچه سریع‌تر فعال کنیم.

به گفته اردکانیان استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر در مصرف سوخت، آب و نیز کاهش آلایندگی هوا و اشتغال‌زایی بسیار مؤثرند.

وی با بیان اینکه امسال نیز احداث ۴۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دستور کار قرار دارد، افزود: بر اساس وعده‌های داده‌شده تا پایان امسال این میزان تولید به یک هزار مگاوات و سال آینده تا دو برابر افزایش می‌یابد و تا پایان برنامه پنجم توسعه به پنج هزار مگاوات می‌رسد.

اردکانیان یادآور شد: تولید هر کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر حدود ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سالانه در مصرف سوخت به همراه دارد.

وی گفت: امروز ما راه صحیحی در حوزه تولید انرژی در پیش گرفته‌ایم و نیروگاه‌های خورشیدی را در مناطق کم‌ آب و نیروگاه‌های بادی را در مناطق اقلیمی خاص احداث می‌کنیم و در این راستا پنج نیروگاه خورشیدی در فارس، ۲ نیروگاه خورشیدی در تهران و تعدادی دیگر در استان‌های قم و یزد با چهار هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال به‌علاوه ۱۸ میلیون یورو به بهره‌برداری می‌رسد که درمجموع ۱۵۵ مگاوات به مجموعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور اضافه می‌شود.

بهادیوند: ۳ نیروگاه بادی در حال بهره‌برداری است

سعید بهادیوند چگینی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: توسعه انرژی‌های بادی در استان قزوین از نگاه اقتصادی مهم است و هم‌اکنون تولید بیش از سه هزار مگاوات برق در استان قزوین شامل نیروگاه گازی، بادی و خورشیدی در دست اقدام است.

وی افزود: به‌منظور توسعه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در استان قزوین، سازمان انرژی‌های نو ایران نسبت به شناسایی و تهیه اطلس باد برای ۶ نقطه مستعد قزوین در کوهین، جرندق، نیکویه، شورجه، کهک و پاپولی اقدام کرده است.

چگینی می‌گوید: برای احداث نیروگاه‌های بادی در استان قزوین تاکنون۱۷ موافقت‌نامه به ظرفیت ۵۷۹ مگاوات و ۱۱ مورد پروانه به ظرفیت ۳۳۸ مگاوات صادر شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: همچنین۳ نیروگاه بادی با ظرفیت ۱۳۴ مگاوات در حال بهره‌برداری است که نیروگاه سبز منجیل با ۱۷ مگاوات، مپنا با ۵۵ مگاوات و آرین مهپاد با ۶۲ مگاوات از اقدامات انجام شده است.

حبیبی با بیان اینکه استان قزوین دارای ظرفیت بسیار بالایی در تولید انرژی تجدیدپذیر است تصریح کرد: تاکنون نیروگاه‌های بزرگی در استان قزوین توسط وزارت نیرو به بهره‌برداری رسیده و با توجه به اینکه قزوین در تونل بادی منجیل قرار دارد می‌توان از این ظرفیت برای افزایش تعداد توربین‌های بادی و تولید انرژی استفاده کرد.

بهادیوند چگینی اضافه کرد: برای ۲۸ شرکت در مناطق مختلف استان در زمینه تولید انرژی بادی در کوهین، نیکویه، کهک، سیاهپوش، شورجه و در بویین‌زهرا موافقت صادر شده است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه برای تولید ۵ هزار مگاوات انرژی بادی در کشور برنامه‌ریزی‌شده که ۵۰ درصد آن را در استان قزوین پذیرفته‌ایم ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین برای همکاری با بخش خصوصی در توسعه نیروگاه‌های بادی اعلام آمادگی کرد و یادآور شد: با خرید تضمینی برق تولیدی در نیروگاه‌های نوین و نیز دادن تسهیلات موردنیاز همه گونه همکاری را با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام می‌دهیم.

حبیبی: قزوین قطب انرژی بادی کشور می‌شود

منوچهر حبیبی معاون اقتصادی استانداری قزوین هم به خبرنگار مهر گفت: استان قزوین دارای مناطق بادخیز متعددی است و برنامه‌ریزی برای تأمین انرژی‌های بادی اهمیت فراوانی دارد و در این زمینه باید از ظرفیت  بخش خصوصی استفاده کرد.

معاون اقتصادی استانداری قزوین می‌گوید: مناطقی از قبیل طارم سفلی، کوهین و کهک حدود ۶۲ مگاوات ظرفیت لازم برای ساخت نیروگاه‌های بادی را دارند.

وی افزود: ساخت نیروگاه بادی در استان قزوین با جدیت پیگیری می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های طبیعی این بخش به‌خوبی استفاده کنیم و به‌زودی ۱۰۰ مگاوات نیروگاه برق بادی در استان راه‌اندازی خواهد شد و از واحدهای صنعتی انتظار داریم با استقبال از این طرح نسبت به ساخت نیروگاه مستقل و فروش تضمینی آن به دولت اقدام کنند.

معاون اقتصادی استانداری قزوین یادآور شد: در استان قزوین مجوز ایجاد سه هزار مگاوات نیروگاه انرژی بادی صادرشده و یک هزار مگاوات وارد فاز اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: در بخش نیروگاه بادی تاکنون ۲۶ مجوز با ظرفیت ۸۶۸.۹ مگاوات صادرشده و سه مجوز با ظرفیت ۱۷۶.۶ مگاوات به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

حبیبی یادآور شد: همچنین ۱۴ مجوز با ظرفیت ۲۸۷ مگاوات در حال تکمیل مدارک است و ۹ موردتقاضا با ظرفیت ۴۰۵ مگاوات به دلیل پیگیری نشدن متوقف‌شده است.

وی بیان کرد: ۱۱ مجوز نیروگاه انرژی بادی در کشور صادرشده و یک مورد در شهرستان بویین‌زهرا به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات است که زمین لازم تأمین‌شده که می‌تواند نیازهای منطقه را تأمین کند.

حبیبی با اشاره به بالا بودن هزینه نیروگاه‌هایی که با سوخت مازوت و گاز کار می‌کنند، گفت: با توجه به این‌که اکثر نیروگاه‌های کشور آبی است و خشک‌سالی نقش مهمی در کاهش میزان تولید برق دارد گسترش نیروگاه‌های بادی می‌تواند به افرایش توان برق تولیدی استان کمک کند.

انرژی‌های فسیلی ماندنی نیست و به‌زودی به پایان خواهد رسید بنابراین باید به سمت استفاده از انرژی‌های نو  و تجدید پذیر برویم چراکه امکانات طبیعی در این استان برای تولید انرژی‌های نو به‌خصوص بادی و خورشیدی وجود دارد و زمینه برای سرمایه‌گذاری نیز فراهم است.

با ارائه مجوز برای ساخت سه هزار مگاوات نیروگاه بادی، استان قزوین به قطب تولید انرژی بادی ایران تبدیل می‌شود.

حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین نشر آلایندگی گازی از دودکش نیروگاه‌های حرارتی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند را از مشکلات این نیروگاه‌ها دانست و گفت: ترکیبات حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی مثل اکسیدهای کربن، ذرات نسوخته یا نیم‌سوز سوخت و اکسیدهای گوگرد خطرناک و گاه سرطان‌زا هستند.

وی معتقد است در میان منابع و صنایع مختلف، نیروگاه‌ها پس از بخش حمل‌ونقل بیشترین سهم  را در آلودگی دارند که علاوه بر پرداخت هزینه، نقش مهمی در آلایندگی محیط‌زیست دارند لذا استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای کاهش هزینه‌ها و آلودگی بسیار ضروری است.

پسندیده می‌گوید: با توسعه نگرش‌های زیست‌محیطی و راهبردهای صرفه جویانه در بهره‌برداری از منابع انرژی‌های تجدید پذیر، استفاده از انرژی باد در مقایسه با سایر منابع انرژی در بسیاری از کشورهای جهان رو به فزونی گذاشته و ما نیز باید از آن در ایران و استان قزوین به‌خوبی استفاده کنیم.

مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین همچنین اظهار داشت: احتیاج نداشتن به آب، نداشتن  آلودگی محیط‌زیست، احتیاج نداشتن توربین‌های بادی به سوخت و قیمت پایین توربین‌های آن در مقایسه با دیگر صورت‌های انرژی نو از مزیت‌های نیروگاه‌های بادی است.

انرژی‌های تجدیدپذیر را در کشور توسعه بخشیم

به نظر می‌رسد اگر همه هزینه‌ها و فایده‌های اجتماعی و اقتصادی و زیست‌محیطی انرژی‌های تجدید پذیر به‌ویژه انرژی باد را برآورد کرده و به‌حساب آوریم که یکی از مهم‌ترین فواید آن میزان آلودگی بسیار اندک در مقایسه با سوخت‌های فسیلی است در آینده نیروگاه‌های بادی کاملاً اقتصادی و سودآور باشند، اما به دلیل هزینه‌های سنگین در مرحله تولید و احداث، نیاز به پرداخت یارانه دولتی برای تشویق سرمایه‌گذاران احساس می‌شود.  

می‌توانیم با حمایت جدی از بخش خصوصی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های خدادادی، استان قزوین و بسیاری از نقاط کشور را به قطب تولید انرژی بادی تبدیل و از مزایای بی‌شمار آن بهره برد.  


9948633
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است