سیاسی 08:13 - 03 اسفند 1395
اخبار ویژه روزنامه‌های 3 اسفند؛

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 
*********


 کیهان


راز پنهانکاری دولت در زیان 5 هزار میلیاردی 2 بانک


«به خاطر زیان 5 هزار میلیارد تومانی بازگشایی نماد بانک‌ها، 1600 میلیارد تومان از ارزش سهام اقشار ضعیف کم شد».


روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: ریزش ارزش سهام بانک‌ها پس از بازگشایی نماد آنها در بورس سر و صدایی به پا نکرد. وقتی پشت ماجرای افت ارزش این سهام را واکاوی می‌کنیم به سهم 32 درصدی سهام عدالت برمی‌خوریم که متعلق به دهک‌های ضعیف جامعه است و نه صاحبان آن از افت ارزش سهام‌شان اطلاعی دارند و نه تریبونی برای گله از ریزش ارزش سهام‌شان در اختیارشان هست.


در هفته‌های اخیر نمادهای بانک ملت و بانک تجارت پس از چند ماه در بورس بازگشایی شد. در روز بازگشایی ارزش سهام بانک ملت 3600 میلیارد تومان و ارزش سهام بانک تجارت 1500 میلیارد تومان کاهش یافت. صرف‌نظر از علل و عوامل این سقوط قیمتی، این کاهش ارزش آن طور که از یک زیان 5000 میلیارد تومانی (1/3 میلیارد دلاری) انتظار می‌رفت، واکنش‌هایی در پی نداشت.


بخشی از این امر مربوط به ترکیب سهام‌داران این دو بانک است، 30 درصد سهام بانک ملت و 40 درصد سهام بانک تجارت ذیل سهام عدالت و در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است. این به معنای آن است که 1680 میلیارد تومان (32 درصد) از این زیان مربوط به فقرا و کارکنان دولت است که نه اطلاعی از عمق فاجعه دارند و نه تریبونی برای ابراز آن. سهامدار بزرگ دیگر این دو بانک دولت است که 17 درصد سهام هر یک از آنها را در اختیار دارد و 867 میلیارد تومان ضرر کرده است.


البته دولت خود عامل بخش مهمی از این مشکل است، چرا که مدیرعامل توسط او انتخاب می‌شود و لذا منافعش در مسکوت ماندن این اتفاق است. سایر سهامداران حقوقی نهادهایی مثل تأمین اجتماعی یا صندوق‌های بازنشستگی هستند که اولاً از لحاظ مدیریت در سیطره دولت هستند و ثانیاً انگیزه‌ای برای حفاظت از منافع بازنشستگان ندارند.


صورت مالی منتهی به 30 آذر بانک تجارت منتشر شده و بهت‌آور است. فقط ظرف 9 ماه بدهی دولت به بانک تجارت، 43 درصد اضافه شده و از حدود 17 هزار میلیارد به 25 هزار میلیارد تومان رسیده یعنی تقریباً ظرف 9 ماه، به اندازه دو برابر سرمایه بانک، به بدهی دولت اضافه شده است. مدیرعامل محترم بانک متوجهید چه ریسکی را به جان بانک انداخته‌اید؟



بعدا نگویید که نگفتیم روحانی ناکام انتخابات است


یک روزنامه اجاره‌ای اصلاح‌طلب پیش‌بینی کرد روحانی در انتخابات اردیبهشت 96 رای نیاورد و برای انتخاب مجدد ناکام بماند.


روزنامه آفتاب یزد البته به جای اینکه به علت اصلی عدم اقبال مردم یعنی بی‌کارنامگی دولت و بی‌اعتنایی به مشکلات و دغدغه مردم اشاره کند، مسئولیت را گردن تیم اطلاع‌رسانی دولت انداخته و نوشته است: این تیم فاقد پویایی است و در لاک خود فرو رفته است.


 نویسنده آفتاب یزد آنگاه تاکید می‌کند: هر چند میخ آهنی نرود در سنگ اما بنده هم قصد اعلام یک هشدار صریح را به دولت دارم شاید پس از انتخابات آتی بتوان از آن به عنوان یک سند سود برد. سندی که نشان می‌دهد یکی از عوامل عدم کامیابی حسن روحانی و یا ریزش رای او همین تیم اطلاع‌رسانی دولت با ترکیب و ساختار عجیب و غریبش است.


وی ادامه می‌دهد: اکنون هر بنی بشری می‌داند در اهواز چه می‌گذرد و مردم این استان چه می‌کشند. انصافا هم دولت کم نگذاشته است. به زودی در گزارشی مبسوط خواهیم گفت که چگونه دولت تدبیر و امید علی‌رغم تمام تبلیغات منفی در این زمینه عملکرد قابل دفاعی داشته و هم عاقلانه تصمیم گرفته و هم مدیریت میدانی را عملیاتی نموده است. با این وجود شاهد هستیم نیروهای رادیکال با بهره گرفتن از رانت‌های رسانه‌ای چگونه جو عمومی را علیه دولت کرده‌اند.


این روزنامه ادامه می‌دهد: متاسفانه باید گفت موج آلوده‌ای که این جماعت شروع کرده‌اند توانسته بخش اعظم نیروهای سلبریتی جامعه را با خود همراه سازد و آنان نیز به تصور اینکه دولت در این موضوع عملکرد قابل دفاعی نداشته به انتقاد از شخص حسن روحانی می‌پردازند.
 
کامنت اخیر علی کریمی ستاره سابق ورزشی در نقد  شدید از رئیس‌جمهور، مصداق بارز این قصه پرغصه است. این موضوع باید برای حسن روحانی به مثابه زنگ هشداری پرمعنا باشد. لیکن پرسش اینجاست چرا و چگونه نزد مردم  توانسته‌اند اینچنین جو را علیه دولت کنند. پاسخ یک جمله بیشتر نیست: تیم اطلاع‌رسانی دولت فشل است.


در حالی که قبیل نشریات زنجیره‌ای یکی از عوامل اصلی انحراف دولت و مدیران آن به سمت مسائل فرعی و غفلت از اولویت‌های مردم بوده‌اند‌، آفتاب یزد توضیح نداده که تیم اطلاع‌رسانی دولت باید کدام کار نکرده را برای مردم به عنوان کارکرد فاکتور کند؟



مهمانی ناطق در لواسان به تعویق افتاد


مهمانی شام ناطق نوری برای جمعی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به تعویق افتاد.


خبرگزاری ایسنا از قول دفتر ناطق نوری اصل خبر منتشره را تکذیب کرد اما خبرگزاری ایلنا از قول یکی از نزدیکان وی نوشت: این گردهمایی مسئله تازه‌ای نیست و هر سال اتفاق می‌افتد.
 
 «حجت‌الاسلام هر سال در زمان معینی، استانداران و فرمانداران (دوره وزارت کشور خود) را به ضیافت دعوت می‌کند. امسال این ضیافت به دلیل کسالت اخیر حجت‌الاسلام ناطق نوری «امشب» (دیشب) برگزار نخواهد شد».


دیروز روزنامه آرمان نوشته بود: «امشب یک مهمانی برگزار می‌شود. شاید محل آن لواسان باشد یا سالنی که بیش از 30 نفر ظرفیت داشته باشد. میزبان حجت‌الاسلام ناطق نوری است. از جمله مهمانان ضیافت امشب می‌توان به مصطفی میرسلیم، اکبر ترکان، تابش، محمدرضا باهنر، مرتضی حاجی، علی جنتی، رحمانی، کرباسچی، جلائی‌پور، جهرمی، نفیسی، طاهری، عابدینی و سایر استانداران و معاونان آقای ناطق نوری در زمان تصدی وزارت کشور اشاره کرد. البته حسن روحانی در سال‌های پیش از حضور در پاستور از مهمانان و حاضران در این مراسم بود.»


آرمان افزوده بود: برنامه‌ای که ناطق نوری سال‌هاست برای نزدیکی گروه‌های سیاسی به بهانه دیدار استانداران و مدیران دولت‌های قبل برگزار می‌کند، هدفی جز وحدت و رفع گلایه‌هایی ندارد که آسیب آن بدون تردید به مردم وارد می‌شود، یعنی اقدامات او حرکت در مسیر آیت‌الله هاشمی است. این جلسات ماهانه حتی در ایامی که شیخ نور مورد هجمه مخالفان اعتدال قرار داشت، متوقف نشد.


این روزها با تداوم مسیر اعتدالی بزرگانی مانند آیت‌الله ناطق نوری دل حامیان آیت‌الله هاشمی گرم می‌شود، چرا که مشاهده می‌کنند پرچم اعتدال به زمین نیفتاده است.



تنها راه اصلاح‌ طرح فراکسیون امید بازپس گرفتن آن است(!)


یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت با توجه به اشکالات عدیده طرح دو فوریتی فراکسیون امید، تنها شیوه اصلاح آن بازپس‌گیری آن است.


قانون می‌نویسد: هفته گذشته متن طرحی تدوین شده از سوی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شد که رسانه‌ها از آن با عنوان «طرح دوفوریتی مجلس برای مجازات برهم‌زنندگان مراسم رسمی» یاد کردند. در بند اول این طرح که شامل یک ماده واحده است آمده: «هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفا بدون مجوز تشکیل می‌شود، موجب توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.» این طرح البته دو بند دیگر را نیز شامل می‌شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
 
به باور نگارنده، طرح موصوف به طور کلی با نگارش و تدوینی بسیار نامناسب عرضه و به دور از استانداردهای لازم برای تدوین قانونی است. همچنین در سطح کلیات باید گفت که اساسا طرح مذکور با چارچوب کلی و ساختار نظام حقوقی کشور مطابقت نداشته و ضمن اینکه با سیاست‌های کلان قضایی اعلام شده، از جمله کاهش عناوین مجرمانه همخوانی ندارد، به نظر از ابتدا بخت زیادی برای تبدیل شدن به یک قاعده حقوقی هماهنگ با قانون اساسی، زنده و موثر در جامعه نخواهد داشت.


بند اول آن که با بدسلیقگی محض با اشاره به طرح سوال به عنوان اخلال در یک مراسم تنظیم شده است، چیزی نیست جز تکرار ماده 618 قانون مجازات اسلامی که بیان می‌دارد: «هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد، موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار بازدارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد».


قانون می‌افزاید: هنوز یک سال از تصویب و اجرایی شدن قانون تعریف جرم سیاسی و نحوه رسیدگی به آن نگذشته است که با طرح جدید مواجه شد‌ه‌ایم. در برخورد با این طرح، یکی از ابتدایی‌ترین پرسش‌هایی که ایجاد می‌شود این است که چه نسبتی میان این طرح و قانون جرم سیاسی برقرار است؟ آیا تدوین‌کنندگان اساسا به رابطه و چنین نسبتی اندیشیده‌اند؟ به روشنی می‌توان دریافت با توصیفی که در بند یک این ماده آمده مرتکب چنان رفتار مخل نظمی، می‌تواند به لحاظ حقوقی و عرفی یک مجرم سیاسی تلقی شود چرا که به گمان خود، نظرات وعقایدش را مبتنی بر حق آزادی بیان، ضمن طرح سوال و یا حتی بدون استفاده از گفتار و زبان در جلسه‌ای عمومی بیان کرده است.


این روزنامه در پایان خاطر نشان کرد:  یکی از عمده‌ترین اشکالات وارد به طرح دو فوریتی مورد مناقشه، به قسمت آخر بند دوم آن بازمی‌گردد که بیان می‌دارد: «قوه قضاییه موظف است بدون تشریفات رسیدگی در کمتر از یک ماه، حکم لازم را صادر و اعلام نماید». چنین عبارتی بدون شک با بدیهیات حقوقی و طبعا قانون اساسی در تعارض قرار دارد. مگر می‌توان تصور کرد که دستگاه قضا «بدون تشریفات رسیدگی» به جرم رسیدگی کند؟ حتی در دوره باستان نیز نوعی از تشریفات رسیدگی قضایی احتمالا وجود داشته است.
 
آیا منظور تدوین‌کنندگان، تعطیلی قانون آیین‌ دادرسی کیفری است؟... و اجمالا خطاب به نمایندگان محترم خصوصا اعضای محترم فراکسیون امید که این طرح را امضا کرده‌اند عرض می‌کنم که تنها شیوه اصلاح این طرح، بازپس‌گیری آن از جریان تصویب و نه بازنگری یا بازنویسی آن است.



نگرانی واشنگتن‌پست برای روحانی و بی‌دستاوردی برجام


یک روزنامه آمریکایی پیش‌بینی کرد انفعال دولت روحانی در ماجرای تحریم‌های ویزایی علیه شهروندان ایرانی، به ضرر وی در انتخابات تمام شود.


واشنگتن‌پست نوشت:  بحرانی که در حال جوانه زدن است، کاملا به زیان حسن روحانی رئیس‌جمهور واقع‌نگر و میانه‌رو تمام می‌شود. او 4 سال پیش با وعده رونق اقتصادی و خروج از انزوا سرکار آمد. فرمان رئیس‌جمهور آمریکا در منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران، آشوبی در فرودگاه‌های سرتاسر جهان به پا کرد، اما در ایران با پاسخ خاموش حسن‌ روحانی رئیس‌جمهوری این کشور مواجه شد که می‌گفت میان ملت‌ها دیوار نکشیم.


واشنگتن‌پست می‌افزاید: تغییر رویکرد فعلی عمیقا به موقعیت روحانی آسیب وارد آورده و موقعیت او را در آستانه انتخابات ماه مه (اردیبهشت 96)، به شدت متزلزل کرده است. دو طرف در چند هفته‌ اخیر با هم بر سر برنامه تولید موشک‌های بالستیک ایران مشاجره پیدا کرده‌اند. ترامپ اتباع ایرانی را همراه با اتباع شش کشور مسلمان دیگر در فهرست ممنوع‌الورود‌ها به آمریکا قرار داد. او ضمن آن تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران در رابطه با برنامه تسلیحات موشکی تهران وضع کرد.


«گری سیک» که در زمان پیروزی انقلاب ایران در سال 1979 دستیار عالی‌کاخ سفید در امور ایران بود دراین‌باره می‌گوید: «عقل سلیم حکم می‌کند که اگر آمریکا واقعا شروع به در‌هم کوفتن ایران کند و آن را در موضع دفاعی قرار دهد و همیشه آن را زیر فشار تهدید نگاه دارد و حاضر شود از بعضی از منافع چشم‌پوشی کند، همه این رویکردها تماما به ضرر روحانی تمام می‌شود».


سیک ادامه می‌دهد «محافظه‌کاران در انتخابات پیش روی ایران، هنوز یک رقیب قابل اتکا برای رقابت جدی با روحانی رو نکرده‌اند. اما مسئله این است که در رقابت‌های انتخاباتی ایران که معمولا فقط چند هفته بیشتر ‌طول نمی‌کشد، همه ‌چیز خیلی تند و سریع اتفاق می‌افتد».


«سوزان مالونی» از کارشناسان سرشناس مرکز  سیاست‌های خاورمیانه وابسته به موسسه «بروکینگز» دراین‌باره می‌گوید: «بعید به نظر می‌رسد که‌ رقیبی در انتخابات ظاهر شود که جایگزینی قانع‌کننده برای جلب‌نظر رای‌دهندگان باشد. اما پیش‌بینی کردن در مورد انتخابات ایران، کاری بس احمقانه است».


واشنگتن‌پست خاطر نشان کرد: در واقع مشکل روحانی در این است که ایرانی‌ها به خاطر عدم رونق اقتصادی، از توافق هسته‌ای به شدت عصبانی‌اند، چون روحانی گفته بود که این توافق، رونق سرمایه‌گذاری و سبک شدن فقر را موجب می‌شود. دولت ایران این توافق را مایه سبک شدن تحریم‌ها و یک دستاورد برای خود می‌دانست.


بعضی از تحریم‌ها مرتفع شده است اما سایر محدودیت‌ها مانند تحریم‌هایی که مربوط به حمایت مالی ایران از گروه‌های تروریست است به قوت خود باقی‌ است.


«ریچارد نفیو» جانشین سابق هماهنگ‌کننده اصلی سیاست تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا در این زمینه می‌گوید «بانک‌های خارجی نیز همچنان از قرارداد بستن با ایران طفره می‌روند.»
 
 
 خراسان



هزینه میلیاردی «مطالعات بهبود مدیریت» در دولت


بر اساس تصمیم جدید هیئت وزیران در خصوص مشخص شدن نحوه تخصیص بخشی از اعتبارات هزینه ای امسال، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شده است به استناد اصل 138 قانون اساسی بابت موضوع "مطالعات بهبود مدیریت و توسعه منابع انسانی"، مبلغ 31 میلیارد را از محل اعتبارات ردیف 15- 550000 جدول شماره 9 قانون بودجه سال 1395 به سازمان اداری و استخدامی کشور اختصاص دهد.



اصلاح مشکل قانونی مصوبه دولت پس از 100 روز


در حالی که بر اساس مصوبه 25 مرداد امسال دولت، مقرر شده بود صدور مجوزهای معافیت گمرکی ماشین آلات مستعمل خارجی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها، مشروط به برخی شرایط توسط کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان صورت بگیرد، این مصوبه مورد ایراد قانونی نهادهای نظارتی قرار گرفته بود که بالاخره طی روزهای اخیر و با گذشت حدود 100 روز از ایراد مذکور، با ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به 10 عضو کابینه، این ایراد برطرف و مصوبه مذکور مجددا ابلاغ شد.
 
 
ایران

 

درخواست توأم با انتقاد مقدم‌فر  از مطهری


حمید رضا مقدم‌فر، مشاور رسانه‌ای و فرهنگی فرمانده سپاه از علی مطهری خواست تا نام یکی از 110 نفر سپاهی را که به گفته وی به اتهام دخالت در انتخابات محکوم شده‌اند معرفی کند. مطهری، نایب رئیس مجلس پیش از این در ذکر خاطراتی از آیت‌الله هاشمی به نقل از وی گفته بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری 84، 110 نفر از فرماندهان سپاه که در انتخابات دخالت داشته‌اند محکوم شده‌اند.
 
به گزارش تسنیم، مقدم فر در مشهد در این باره گفت:  برخی خاطرات خود آیت‌الله هاشمی همواره محل مناقشه و اعتبار و صحت آن مورد تردید بوده است اما جالب‌تر اینکه حالا فردی مانند علی مطهری از آقای هاشمی خاطره گفته است! وی افزود: آقای مطهری گفته است که در سال 84 آقای هاشمی از سپاه به‌خاطر بحث انتخابات شکایت کرده و 110 نفر از پاسدارها محکوم شده‌اند ولی خود آقای هاشمی نخواسته این موضوع را علنی کند؛ حالا ما به آقای علی مطهری می‌گوییم «109 نفر را ما فاکتور می‌گیریم، شما فقط یک نفر از آن 110 نفر را که در دادگاه محکوم شده است، به ما معرفی کن!» مقدم‌فر گفت: معلوم نیست آقای مطهری چنین دروغ شاخداری را چگونه می‌سازد و تحویل افکار عمومی می‌دهد. به گفته وی، افراد ساده‌لوح و سطحی‌نگری مثل علی مطهری و محمود صادقی  بهترین عامل برای پیاده‌سازی سوژه‌ها و موضوعات عملیات روانی دشمن هستند.

 

رد درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی


خبرگزاری «میزان» خبر داده که درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی در دیوان عالی رد شده است.  این در حالی است که سید وحید ابوالمعالی، وکیل مدافع مهدی هاشمی 22 آبان گفته بود درخواست اعاده دادرسی هاشمی در دیوان عالی کشور مورد پذیرش قرار گرفته، اما از بیان جزئیات آن معذور است. مهدی هاشمی محکوم به تحمل 10 سال حبس است که از 19 دی ماه زمان درگذشت آیت الله هاشمی به مرخصی آمده است.
 
روز گذشته محسنی اژه‌ای،  به خبرگزاری صدا و سیما گفت: مرخصی مهدی هاشمی روز  شنبه [30 بهمن‌ماه] به پایان رسید، اما فعلاً تمدید شده است. او همچنین خبر منتشر شده مبنی بر خروج مهدی هاشمی از کشور را تکذیب کرد. مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز به مهر گفت که مرخصی مهدی هاشمی برای بار سوم تا هفتم اسفندماه تمدید شده است.



تحلیلگر عرب: خطر ایران ساختگی است


«عبدالباری عطوان»، از تحلیلگران عرب با اشاره به تحرکات همسوی برخی کشورهای عربی و اسرائیل و امریکا علیه ایران در روزنامه «رأی الیوم» نوشت: ما بر این باوریم که چیزی به نام خطر ایران وجود ندارد بلکه تلاشی برای احیا و بزرگ کردن آن توسط دولت جدید امریکا با تحریک بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل است به منظور ایجاد «خاورمیانه جدید».
 
به گزارش جماران، او افزوده است: «به نظر ما، این اوج حماقت است که برخی از حاکمان عرب مسلمان به ترامپ که دو نهاد قوی در امریکا یعنی نهادهای رسانه‌ای و امنیتی با او می‌جنگد و بشدت به دنبال تضعیف پایه‌های حکومتش هستند، تکیه کنند علاوه بر آن، این اوج حماقت آنهاست که با نتانیاهو که تجسد شنیع‌ترین چهره نژادپرستی اسرائیل است و شب و روز در زمینه یهودی‌سازی شهر اشغالی قدس فعالیت می‌کند، همپیمان شوند.»





آرمان
 
کشف ۱۰۲۲ سکه تاریخی



شنیده شد که رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه گفت: یک‌هزار و ۲۲ سکه تاریخی از منزل شخصی در روستای دره زرد فارتق بخش دیشموک از توابع این شهرستان در استان کهگیلویه و بویراحمد کشف و ضبط شد.
 
بخش دیشموک دارای یک شهر و ۹۰ روستا با جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده است. سیاوش زمان اظهارداشت: با توجه به گزارش‌های مردمی مبنی بر رفت و آمد مشکوک افرادی به منزل شخصی فردی در روستای دره زرد دیشموک، ماموران میراث فرهنگی به محل اعزام شدند.



فریاد «من هم مسلمانم» درآمریکا



شنیده شد که همزمان با تلاش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، برای ارائه یک فرمان اجرایی جدید علیه ورود مسلمانان به این کشور، آمریکایی‌‏ها در میدان تایمزِ شهر نیویورک برای نشان دادن حمایت خود از مسلمانان تظاهرات کردند.
 
تابناک نوشت؛ اهالی نیویورک در برنامه‌ای از پیش تعیین شده علیه اقدامات ترامپ برای ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا، به خیابان‌ها رفتند. در این تظاهرات که با عنوان«من هم مسلمانم» برگزار شد، معترضان پرچم‌‏ها و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعارنوشته‌هایی در حمایت از مسلمانان نگاشته شده بود.



توضیحات درباره «شی نورانی»



شنیده شد که در پی رویت شی نورانی در استان‌های مختلف کشور، معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: شی نورانی که یکشنبه شب در استان‌های مختلف کشور مشاهده شده مربوط به آزمایش موشک ماهواره بر، در یکی از کشورهای غربی بوده و تصور این که بر فراز آسمان ایران بوده است صحیح نیست.
 
امیر سرتیپ دوم علیرضا الهامی گفت: علت این که این شی نورانی در تعدادی از استان‌های ما و کشورهای دیگر رویت شده است ارتفاع بسیار بالای آن و میزان سوخت بسیار زیاد آن بوده است. وی با اشاره به این که«جای هیچ نگرانی وجود ندارد» تاکید کرد: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)به صورت مداوم آسمان کشور را رصد می‌کند.



نظر یک مرجع تقلید درباره برگزاری کنسرت در قم



شنیده شد که آیت‌ا... سید محمدعلی علوی‌گرگانی در دیدار با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان قم که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: استان قم از جایگاه ویژه و اهمیت بالایی برخوردار بوده، به همین دلیل وجود اداره فرهنگ و ارشاد یک امر نافع خواهد بود.وی بابیان این که اگر در قم حرکتی غیرشرعی رخ دهد اعتراض به آن از تمام جهان شنیده می‌شود، افزود: پیش نیامدن اتفاق ناخوشایند در قم به اداره فرهنگ و ارشاد بستگی دارد.
 
ازاین‌رو باید مواظب باشید تا در قم حرکت نامناسبی رخ ندهد که نمی‌توان جواب ملت را داد. آیت‌ا... علوی گرگانی خاطرنشان کرد: باید مواظب مسائل دینی بوده و تا جایی که امکان داشته مسائل دینی اعمال شود که شأن قم تاب جشن‌های آنچنانی و ناهنجار را ندارد.



شناسایی یک تیم جعل اسناد در بجنورد



شنیده شد که اعضای تیم جعل اسناد در بجنورد شناسایی و بازداشت شد. دادستان عمومی و انقلاب بجنورد گفت: تیم نظارت بر مشاوران املاک بجنورد، در یک ماه گذشته موفق به شناسایی تیمی شد که با سندسازی، از افراد مختلف نظیر فرهیختگان، بازاریان و پزشکان کلاهبرداری می کرد.
 
مسلم محمد یاران، این قبیل کلاهبرداری ها را نتیجه ناآگاهی مردم از مضرات ثبت نکردن اسناد رسمی دانست و خواستار افزایش آگاهی مردم درباره فواید ثبت اسناد رسمی شد. یاران افزود: متهم اصلی این پرونده هم اکنون در بازداشت به سر می برد. امسال دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد برای کاهش جرم در حوزه املاک، سازمان دهی و نظارت بر حوزه املاک را افزایش داد.



ارزیابی ۲۰ نامزد احتمالی انتخابات



شنیده شد که مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری با اشاره به برنامه های این جبهه برای انتخابات پیش رو، گفت: با توجه به انجام سفرهای استانی اعضای شورای مرکزی این جبهه و دیدارهای مردمی انجام شده به ویژه در دو سه ماهه اخیر و مطالبه مردم عزیز در سراسر کشور به ویژه جوانان انقلابی، شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی تصمیم گرفته که بر مبنای مطالعه و تحقیق براساس نیازهای کشور در پایان دهه چهارم و آستانه ورود به پنجمین دهه از حیات پر خیر و برکت انقلاب اسلامی نزدیک به صد مولفه مورد نیاز یک رئیس جمهور انقلابی و در شأن نظام جمهوری اسلامی را تدوین نماید.وی افزود: پس از بررسی و تبادل نظر با کارشناسان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه نزدیک به حدود ۴۰ شاخص را از بین مولفه‌های مذکور استخراج و جمع بندی کردیم.



مجازات ۲ شطرنج باز ایرانی



شنیده شد که رئیس فدراسیون شطرنج ایران از مجازات ۲ شهروند ایران به دلیل نداشتن حجاب و بازی با نماینده اسرائیل در مسابقات آزاد خارجی خبر داد. عصرایران نوشت؛ ۲ شهروند ایران به صورت آزاد و بدون اعزام از طرف فدراسیون شطرنج ایران در مسابقات آزاد شطرنج در جبل الطارق در جنوب اسپانیا حاضر شدند.
 
یکی از این افراد حجاب نداشت و دیگری هم بدون آگاهی با ورزشکاری از اسرائیل مسابقه داده است. حالا رئیس فدراسیون شطرنج گفته این افراد از عضویت در تیم ملی شطرنج ایران و حضور در مسابقات بین‌المللی محروم شده‌اند.
 
مهرداد پهلوان‌زاده افزود: درنا درخشانی اصلا ساکن ایران نبوده و در اسپانیا دانشجو است و متاسفانه در مسابقات بدون حجاب شرکت می‌کند. مسابقات جبل الطارق هم به صورت آزاد بوده و هرکسی می‌توانست آنجا شرکت کند.



گروگانگیر مسکو خواستار پناهندگی در ایران



شنیده شد که منابع خبری مسکو از وقوع گروگانگیری در این شهر خبر دادند. یک شهروند مسکو خانواده خود را گروگان گرفته و پناهندگی در کشور‌های کره‌شمالی، چین و یا ایران را خواستار شده است. منابع امنیتی مسکو اعلام کردند پلیس در صحنه گروگانگیری حاضر شده و با فرد گروگانگیر مذاکره می‌کند.
 
به گفته شاهدان عینی، فرد گروگانگیر ابتدا از ورود همسر و سه فرزند خود به آپارتمان جلوگیری کرده و پس از مدتی به آنها اجازه داد داخل شوند اما درادامه از خارج شدن همسر و فرزندانش جلوگیری کرده است.
 
پیش از اعلام وضعیت گروگانگیری توسط پلیس، فرد گروگانگیر در فضای مجازی درخواست ارتباط با سفارتخانه‌های ایران، کره‌شمالی و یا چین را مطرح کرده است. وی در این پیام اعلام کرده است تنها پس از ورود به سفارتخانه‌های یکی از سه کشور ایران، کره‌شمالی و یا چین با پلیس مذاکره می‌کند.


8836112
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است