علمی فناوری 13:49 - 06 بهمن 1398
پژوهشگران "دانشگاه توهوکو "(Tohoku University) ژاپن در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه لنزهای تماسی شده اند که قابلیت خود مرطوب کنندگی دارند.

توسعه لنزهای تماسی مبتنی بر باتری و دارای قابلیت خود مرطوب کنندگی

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، دانشمندان دانشگاه توهوکو ژاپن در مطالعه اخیرشان که در مجله "Advanced Material Technologies" منتشر شد خبر از توسعه لنز تماسی که با استفاده از اشک پشت پلک را مرطوب می‌کند، داده‌اند.

هنگامی که افراد از لنز تماسی استفاه می‌کنند، چشم آنها خشک می‌شود و اغلب منجر به موارد جدی مانند سندرم خشکی چشم می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند منجر به زخم‌های قرنیه و التهاب چشم شود.

برای غلبه بر این مشکل، پژوهشگران ژاپنی با استفاده از یک هیدروژل موفق به توسعه یک لنز تماسی شده‌اند که می‌تواند بار الکتریکی را در سراسر سطح آن حمل کند. جریان الکتریکی با تکیه بر فرآیندی به نام "جریان الکترواوسموتیک"(electroosmotic flow) اشک بر روی بر لنزهای تماسی قرار می‌دهد.

این فرآیند مرطوب کنندگی اتوماتیک که در صورت تمایل، چشمک زدن را کمی سخت می‌سازد، می‌تواند تا زمانی که جریان در لنز وجود داشته باشد ادامه یابد. قدرت این لنزها توسط باتری‌های زیست سازگار ریز (باتری Mg / O۲ و باتری آنزیمی فروکتوز / O۲) تامین می‌شود.

پژوهشگران اظهار کرده‌اند که می‌توانند ترکیبات لنزهای مختلفی را ایجاد کنند که دارای تراکم شارژ متفاوتی هستند و به همین دلیل سرعت جریان اشک متفاوتی دارند.

در حال حاضر این پروژه در مرحله آزمایشگاهی است، اما محققان بر این باورند که به زودی ممکن است شاهد لنزهای تماسی باشیم که حتی با وجود مدت طولانی بر روی چشم باعث خشکی چشم نمی‌شوند.

انتهای پیام


10363029
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سونی نحوه‌ سازگارشدن بازی‌ها با کنسول پلی استیشن ۵ پرو را در اسناد محرمانه‌اش اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی معرفی‌نشده‌ HMD Pulse در رنگ‌های متنوع با نمایشگر ۶٫۵۶ اینچ و باتری پرظرفیت رؤیت شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به افزایش شیوع آبله مرغان در فصل بهار، به افراد توصیه کرد که برای پیشگیری از ابتلا از تماس با بیماران خودداری کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان ماده جدیدی اختراع کرده‌اند که این ماده عجیب خاصیتی ویژه دارد و در هنگام ضربه یا کشش محکم‌تر می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت دوم آزمون سراسری از فردا ۲۹ فروردین خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از افزایش دو برابری بسیاری از شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از افزایش دو برابری بسیاری از شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی سازمان بیمه سلامت گفت: ارتقاء سامانه نسخه نویسی الکترونیکی منجر به پاسخگویی سریعتر فرآیند‌ها می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتیجه آزمایش جدید دانشگاه «لافبورو» نشان می‌دهد کاهش حساسیت بصری می‌تواند زوال عقل را تا ۱۲ سال قبل از ابتلا به آن پیش‌بینی کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است