سیاسی 04:31 - 04 آبان 1393
یادداشت اختصاصی/ محمود‌رضا امینی
تنش‌های مرزهای شرقی صرفا به مسائل تروریستی محدود نمی‌شود و مسأله قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا از دیگر مواردی است که دو کشور ایران و پاکستان با آن دست به گریبان و برای مهار آن نیازمند یک همکاری نزدیک و سازنده هستند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، امنیت مرزهای مشترک کشورها امری است که تنها بر عهده یک کشور نیست و هر دو کشور به دلیل اشتراک مرزی وظیفه دارند، نسبت به کنترل مرزهای مشترک خود همکاری نموده تا هر دو برای شهروندانشان ایجاد امنیت کنند.

در بین کشورهایی که با ایران مرز مشترک دارند، هر یک به فراخور هم مرزی با جمهوری اسلامی ایران به اشکال مختلفی یا از امنیت برخوردار شده‌اند و یا از ناامنیشان کاسته شده است.

در این بین پاکستان علی‌رغم تلاشهای دولت جمهوری اسلامی برای ایجاد امنیت در مرزهای مشترک دو کشور، که وظیفه‌ای دو جانبه است، نوعی از سهل‌انگاری را به خرج داده که مقداری هم بوی کارشکنی برای تداوم ناامنی را می‌دهد، فرصت فعالیت برای گروههای تروریستی نظیر جیش العدل و شهادت مرزبانان و خدمتگزاران نیروی انتظامی امری است که در سایه عدم مشارکت پاکستان در ایجاد امنیت در مرزهای مشترک رخ داده است، و نیازمند این است که وزاری خارجه و مسولین امنیتی هر دو کشور با افزایش تعاملات و همکاری‌های مشترک ویروس ترور را از منطقه مرزی خود دور نمایند.

محمود رضا امنینی طی یادداشتی اختصاصی برای باشگاه خبرنگاران جوان به ضرورت بررسی و حل این موضوه پرداخته است که متن آن به شرح ذیل است

تأمین امنیت مرزها مقوله بسیار پیچیده ای است که نیازمند همکاری و تعامل دولت های دارای مرز مشترک است. امنیت، نیاز توسعه متوازن است و بازدارندگی از تهدیدات برای تقویت امنیت از طریق رایزنی و همکاری با کشورهای همجوار امکان پذیر است. یکی از مواردی که مانع همگرایی ایران و پاکستان در منطقه می شود و بشدت بر امنیت انسانی تأثیر می گذارد مسأله ناامنی مرزی میان دو کشور است که این ناامنی از سوی گروه‌های مستقر در پاکستان صورت می‌گیرد. هجوم متداول گروه های تروریستی با عناوین مختلف از سمت مرزهای پاکستان به سوی مرزهای ایران موجی از ناامنی، ترس و وحشت را برای ساکنین مرزهای دوکشور در پی دارد.

در همین رابطه بعد از فروکش کردن ناآرامی‌های ناشی از فعالیت‌های تروریستی و تخریبی گروهک جندالشیطان (جندا...) در نواحی مرزی ایران و پاکستان بار دیگر زمزمه های تهدید و ارعاب در این نواحی با گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی در اسفند 92 توسط گروه جیش‌العدل احیا شد. با این حال حوادث این ناحیه به آزادی چهار مرزبان و البته نامعلوم ماندن سرنوشت یکی از آنها ختم نشد و مهر ماه امسال نیز در پی حادثه تروریستی 3 تن از مأمورین نیروی انتظامی کشورمان در سراوان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند. اخیرا نیز درگیری با اشرار مسلح در سیستان و بلوچستان موجب شهادت دو تن دیگر از مرزبانان کشور شد که با توجه به روند رو به افزایش این حوادث باید گفت: تنش و ناامنی کم سابقه ای در مرزهای شرقی کشور شاهد هستیم.

البته این تنش‌ها صرفا به مسائل تروریستی محدود نمی‌شود و مسأله قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا از دیگر مواردی است که دو کشور ایران و پاکستان با آن دست به گریبان و برای مهار آن نیازمند یک همکاری نزدیک و سازنده هستند. بخصوص اینکه این دو کشور در جوار خود بزرگترین قطب تولید مواد مخدر (افغانستان) و انواع قاچاق‌ها را دارند. مواد مخدر همواره از دغدغه های جدی و اساسی برای ایران بوده است حال آنکه دولتمردان پاکستان به دلیل وجود مشکلات و چالش‌های سیاست داخلی کمتر به آن پرداخته‌اند و تا کنون برای مبارزه با معضل مواد مخدر از اولویت های اساسی در سیاست‌گذاری‌ها برخوردار نبوده است.

با توجه به مشکلات فوق باید گفت، راهکار حل ناامنی‌های مرزی ایران و پاکستان را باید عمدتا در تقویت سیاست‌های امنیتی دولت پاکستان و همکاری‌های دو کشور خلاصه نمود.

در این‌باره باید متذکر شد که حضور و فعالیت گروه های تروریستی در پاکستان تا حدودی به سیاست‌های نادرست این کشور نیز بر می‌گردد. کشور پاکستان که خود درگیر مسائلی همچون فرقه گرایی و قوم گرایی می‌باشد و تغییر و تحولات سیاسی آن پیش بینی ناپذیر وگاهی همراه با کودتا است، دیگر نباید مجال برای فعالیت گروه‌هایی دهد که هدف آنها تضعیف قدرت داخلی کشور و آشفتگی روابط آن با همسایگان است. وظیفه دولتمردان این کشور است که میدان برای حضور گروه‌های تروریستی ندهند و مانع فعالیت آنها شوند.

مطمئنا با حذف این گروه‌ها، هم جایگاه پاکستان در بین کشورهای منطقه تثبیت می‌شود و وجهه بهتری نسبت به گذشته پیدا می کند، و هم امنیت بیشتری در داخل این کشور حکم فرما می‌شود و در نهایت همسایه‌های این کشور نیز در سایه امنیت شکل گرفته احساس راحتی می کنند.

همچنین با توجه به اینکه بین ایران و پاکستان مرزی نسبتا طولانی وجود دارد و از آنجایی که پاکستان در مرزهای خود با هند و افغانستان نیز درگیر می‌باشد، نمی‌توان توقع داشت که در تأمین امنیت مرزهای خود با ایران مؤثر واقع شود؛ چرا که این کشور جدای از مسأله ناامنی مرزهای خود متأسفانه درگیر آشوب‌های داخلی نیز می باشد، لذا پیشنهاد می‌شود که تا حد زیادی دست ایران در تأمین امنیت مرزی دو کشور باز باشد و دولت پاکستان با حسن نیت پذیرای این واقعیت باشد که ایران توان بیشتری برای بر پا کردن امنیت مرزی را دارد. با همکاری مشترک دو کشور و حمایت سازمان ملل متحد برای کمک رسانی به پاکستان این مسأله تا حد زیادی قابل حل شدن است.

در آخر باید گفت: مناسبات ایران و پاکستان به دلایل متعدد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا علاوه بر همسایگی و داشتن مرزهای طولانی، دارای مشترکات فرهنگی مذهبی و امنیتی نیز می باشند، لذا می طلبد که نسبت به امنیت یکدیگر بیشتر تلاش کرده و به یکدیگر اعتماد داشته باشند.

انتهای پیام/


5038970
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است