استانی 13:25 - 13 فروردین 1394
فارس گزارش می‌دهد
نقل است امام موسی کاظم(ع) دارای هشت فرزند بوده و پنجمین فرزند او اسماعیل(ع) است که در 35 کیلومتری شهر قزوین و در منطقه کوهستانی منتهی به کوهپایه الموت غربی در روستای فلار مدفون است.

مزار پنجمین فرزند امام موسی کاظم (ع)/بقعه متبرکه‌ای که یشترین بازدید را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بقاع متبرکه منشأ خیر و برکت و دمیدن روحی از خوبی‌ها در جای جای ایران زمین هستند.

استان قزوین یک از گوشه‌های ایران زمین محسوب می‌شود که با برخورداری از وجود پرخیر و برکت امامزادگان واجب‌التعظیم بر تاریخچه و هویت گرانبهای خود افزوده است و بر این نعمت می‌بالد.

بقاع متبرکه در فرهنگ و آیین مردمان قزوین ملجأ و پناهگاهی امن هستند که می‌توان در نزدیکی مرقد آن‌ها حس ارتباط نزدیک‌تری را با پروردگار عالم پیدا کرد، روح معنویت را از آن‌ها به عاریت گرفت، تاریکی‌های وجودی را به نور آنان از بین برد.

بقاع متبرکه با توجه به جذبه بسیار بالایی که دارند در روزهای متعددی از سال پذیرای خیل بسیاری از مشتاقان و دارای ظرفیت بزرگ تبدیل به قطب‌های بزرگ فرهنگی هستند.

در این گزارش به معرفی امامزادگان شاخص استان قزوین می‌پردازیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

امامزاده حسین(ع) قزوین از معروف‌ترین زیارتگاه‌های قزوین

یکی از معروف‌ترین زیارتگاه‌های شهر قزوین، بقعه متبرکه امامزاده حسین(ع) مشهور به شاهزاده حسین(ع) و منسوب به فرزند خردسال علی بن موسی الرضا(ع) است.

این بقعه متبرکه در خیابان سلامگاه قزوین واقع می‌باشد، بنای بقعه از یادگارهای دوره صفویه و قبل از آن است، صحن وسیعی به مساحت 4 هزار متر مربع، زیربنای 750 متر مربع و 52 طاق‌نما را داراست.

در پیرامون صحن هنرهایی چون آیینه‌کاری، منبت‌کاری، خوشنویسی و کتیبه‌های قرآنی از ویژگی‌های بارز معماری بقعه متبرکه بشمار می‌رود، این امامزاده به شماره 239 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

امامزاده اسماعیل(ع) شهر قزوین

این بقعه متبرکه در کوچه احمدیه واقع در خیابان شهید انصاری قزوین قرار دارد و به امامزاده اسماعیل(ع) شهر مشهور است.

نسب این بقعه متبرکه با چندین واسطه به امام جعفر صادق(ع) منتهی می‌شود، گنبد دوپوش با کاشی‌های زیبا، صندوق چوبی منبت‌کاری، آیینه‌کاری، گچبری و کتیبه‌های گچی به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی از ویژگی‌های این بقعه متبرکه است که متعلق به دوره قاجار بوده و جزو میراث فرهنگی به شمار می‌آید و دارای ضریح نقره‌ای و در برخی نقاط طلائیست.

امامزاده سلطان سیدمحمد بن جعفر صادق(ع) شهر قزوین

امامزاده سلطان سیدمحمد (ع) فرزند امام جعفر صادق (ع) است و بقعه ایشان در خیابان تبریز قزوین واقع می‌باشد، حرم مطهر 60 متر مربع وسعت دارد و کتیبه گچبری با مضامین آیات قرآنی دور تا دور فضای آن را تزئین کرده است.

حسینیه حضرتی به وسعت 800 متر مربع در قسمت غرب حرم مطهر واقع است و حجره‌های کوچکی با امکانات لازم به عنوان زائرسرا اطراف صحن را فرا گرفته است.

آستانه متبرکه چهار انبیاء(ع) و امامزاده صالح(ع) شهر قزوین

چهار انبیاء(ع) و امامزاده صالح(ع) شهر قزوین از اماکن زیارتی مشهور شهر قزوین است و در مرکز این شهر یعنی در میدان آزادی (سبزه میدان)، خیابان پیغمبریه و در غرب عمارت چهلستون واقع است.

مدفن چهار تن از انبیاء الهی به نام‌های (سلام، سلوم، سهولی، اقلیا) و نیز یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) به نام صالح ابن مجتبی(ع) در این مکان قرار دارد و همه روزه تعداد زیادی از زائران به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.

بقعه مزبور دارای بنای قابل توجه با هنرهای تزئینی معماری شده و در داخل حرم نیز آیینه‌کاری گردیده است و در اواخر هر ماه مراسم ویژه زنان در این بقعه برپاست و مورد حرمت بسیاری از همشهریان قزوین است.

امامزاده علی(ع) قزوین

امامزاده علی(ع) در خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد، گذر حمدالله مستوفی واقع است و از آثار تاریخی دوره قاجاریه می‌باشد، گنبدی با کاشی‌کاری زیبا، چهلستون زوجی شکل و مقابل ایوان و سه طاق‌نمای ورود از اجزای معماری بقعه است.

حسینیه نوساز با تزئینات هنری و کتابخانه آستان مقدس در خدمت اهالی اهل قلم و زائران علاقه‌مند قرار دارد.

امامزاده آمنه خاتون(س) شهر قزوین

این بقعه متبرکه در خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد واقع است و بنای تاریخی بقعه که اصالت آن به دوره صفویه باز می‌گردد، دارای گنبدی شلجمی با پوشش کاشی‌های تزئینی است که متعلق به دوره قاجاریه می‌باشد.

حسینیه‌ای وسیع در قسمت غرب بنای بقعه و تعدادی زائرسرا نیز به تازگی در سمت غرب صحن بقعه برای رفاه حال زائران احداث شده است.

آستان مقدس امامزاده زبیده خاتون(س) شهر قزوین

بنای بقعه در جانب شرقی صحن و بنای مسجد آن در قسمت شمالی قرار دارد.

حرم امامزاده بنای چهار گوشه‌ای است که به کمک فیل‌پوش‌هایی که از کف آغاز شده پوشش یافته است.

نمای مسجد از جانب صحن از زیبایی خاصی برخوردار است و از سر طاق‌نما با قوس نعل اسبی و ارسی‌های چوبی تشکیل شده است.

در لچکی‌ها دارای تزئینات محفلی است، آجرهای سفالی دایره شکلی با نقش ستاره کار شده است.

روی جرزهای دو طرف طاق‌نماها نیز آجرهای نقش برجسته با طرح ترنج لوزی شکل به چشم می‌خورد؛

شبستان مسجد در وسط دارای سه ستون حجیم و استوار آجری است.

زبیده خاتون(س) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است و بقعه متبرکه آن حضرت در خیابان شهدا، کوچه امامزاده زبیده خاتون(س) واقع می‌باشد، بنای بقعه نیز ساده و فاقد تزئینات بوده و دارای ضریح فلزی که با هنرمندی استاد پرورش ساخته شده بر روی مرقد مطهر است.

دو حسینیه در مجموع به مساحت 400 متر مربع در این آستان مقدس ایجاد شده است.

اولی حسینیه‌ای به مساحت 200 متر مربع که در سال 80 در محل بقعه احداث و دومی در قسمت سرداب آن حضرت به مساحت 200 تحت عنوان زینبیه در سال 91 احداث گردید.

گفتنی است؛ بنای این بقعه از دی ماه سال 88 به طور کامل مورد مرمت، بازسازی و اجرای طرح توسعه در فازهای متعدد قرار گرفته است.

امامزاده بی بی شهربانو(س) شهر قزوین

بقعه متبرکه این بزرگوار در خیابان تهران قدیم کوچه بی بی شهربانو واقع است و بانوان بیشتر به زیارت آن حضرت مشرف می‌شوند، مساحت بقعه 600 متر مربع و زیربنای آن حدود 300 متر مربع است.

این بنا در دو طبقه همکف و زیرین مورد استفاده زائران قرار دارد.

امامزاده حلیمه خاتون(س) شهر قزوین

آن حضرت منسوب به دخت گرامی موسی بن جعفر(ع) و بقعه متبرکشان در خیابان بوعلی، کوچه شیشه‌گرها است.

بنای بقعه سال 77 در اجرای طرحی جامع بازسازی شد و مرقد مطهر در سردابی به مساحت 70 متر مربع واقع و فضای درون آن به هنرهای کاشی‌کاری، آجرکاری و خوشنویسی تزئین شده قرار دارد.

حسینیه‌ای به وسعت 170 متر مربع در قسمت شرقی حرم احداث شده است و تزئینات آن به ویژه کتیبه فوقانی دور تا دور بنا با اشعاری فارسی و خط نستعلیق بر روی کاشی‌های خشتی آبی رنگ در خور توجه می‌باشد.

امامزاده اباذر(ع) روستای دربند شهر قزوین

امامزاده اباذر (ع) روستای دربند از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین از نوادگان امام جعفر صادق(ع) است.

بقعه ایشان در 17 کیلومتری شمال شرقی بخش مرکزی قزوین و در میان بافت مسکونی روستای دربند در ناحیه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد.

حرم، رواق، شبستان و تزئینات کاشی‌های زیبای رنگارنگ با نقش‌های هندسی که روی گنبد دوپوش بقعه به کار رفته از اجزای معماری بقعه است.

امامزاده اسماعیل(ع) روستای باراجین شهر قزوین

امامزاده اسماعیل (ع) در روستای باراجین در 8 کیلومتری شمال قزوین و در جاده الموت غربی واقع شده است و نسب ایشان به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد.

امامزاده اسماعیل(ع) باراجین به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی شمال شهر قزوین و پارک جنگلی فدک و همچنین وجود زائرسرا، همه روزه پذیرای خیل زیادی از زائران است.

امامزاده احمد(ع) و محمود(ع) حصار خروان شهرستان البرز

آستان مقدس امامزادگان احمد(ع) و محمود(ع) که از نوادگان امام کاظم(ع) هستند در 20 کیلومتری شهر قزوین و جاده قدیم قزوین- تهران واقع شده است.

امامزاده احمد(ع) دارای وسعتی بالغ بر 5 هزار متر مربع بوده، این امامزاده دارای گنبدی به شکل سروی و از جنس استیل به رنگ سبز و ضریحی از فلز و نقره و کمی طلایی است.

امامزاده محمود(ع) با فاصله یک هزار متری در کنار امامزاده احمد(ع) برادرش قرار دارد که دارای ساختمان آجری و از اسکلت در محوطه‌ای به مساحت تقریبی 3 هزار متر مربع است.

این امامزاده دارای ضریحی از جنس آلومینیوم بوده و گنبدی به شکل سروی دارد که بر روی آن نام مبارک حضرت محمد(ص) حک شده است.

گفتنی است از سال 87 بنای دو بقعه به طور کامل مورد مرمت، بازسازی و اجرای طرح توسعه قرار گرفته است و با ایجاد امکانات رفاهی نظیر تربت‌خانه، چایخانه و مواردی دیگر در جوار این ذوات مقدس، حضور خیل عظیم زائران در این بقاع متبرکه به چشم می‌خورد.

امامزاده اسماعیل(ع) فلار بخش الموت شهرستان قزوین

نقل است امام موسی کاظم(ع) دارای هشت فرزند بوده و پنجمین فرزند او اسماعیل(ع) است که در 35 کیلومتری شهر قزوین و در منطقه کوهستانی منتهی به کوهپایه الموت غربی در روستای فلار مدفون است.

این بقعه دارای بنایی با نمای آجر سه سانتی‌متری کوره‌ای به مساحت حدود 100 متر مربع است و دارای ضریحی از جنس فلزی که با آب طلا و نقره ساخته شده است و به دور بالای ضریح مرثیه‌ای مذهبی حک شده است.

این بقعه دارای گنبدی شلجمی بوده و کل بقعه در محوطه‌ای بالغ بر یک هزار متر مربع واقع است که به منظور رفاه زائران امکاناتی مانند زائرسرا و حسینیه جدید که در سال 89 به مساحت 600 متر مربع در دو طبقه ساخته شد و همچنین زائرسرای قدیمی به تعداد 5 حجره در آن دایر می‌باشد.

امامزاده علی‌اصغر(ع) روستای زر‌آباد الموت شهرستان قزوین

امامزاده علی‌اصغر(ع) یکی از نوادگان حضرت موسی بن جعفر(ع) است و یکی از معروف‌ترین بقاع متبرکه استان به شمار می‌آید که در 80 کیلومتری قزوین در بخش الموت شرقی در روستای عالم‌پرور و خوش آب و هوای زرآباد قرار دارد، همچنین در چند کیلومتری این روستا دریاچه اوان معروف واقع شده است و به علت‌های مزبور، منطقه‌ای گردشگری برای توریست‌های داخلی و خارجی است.

این بقعه متبرکه دارای امکانات رفاهی بسیار خوب و در رده عالی است که از جمله آن‌ها می‌توان به سرویس‌های بهداشتی نوساز که در سال 88 ساخته شده، زائرسرایی ساخته شده با اعتباری بالغ بر400 میلیون تومان، محوطه‌ای بزرگ با حجره‌های بسیار برای زائران، مسجد در کنار بقعه، آشپزخانه مجهز و دیگر امکانات رفاهی اشاره کرد.

این بقعه دارای گنبدی بزرگ از استیل طلایی رنگ و ضریحی فلزی و با آب طلا و شعرهای مذهبی در کنار بالایی خود است.

لازم به توضیح است زائرسرای زرآباد دارای امکانات گرمایشی شوفاژ و دیگر امکانات رفاهی بوده و روستای زرآباد به میزان دو دانگ وقف این بزرگوار است.

امامزاده علاءالدین(ع)شهر آوج

امامزاده علاءالدین (ع) در 30 کیلومتری شهر آوج در حاشیه روستایی به همین نام قرار دارد.

بنای بقعه دارای نقشه‌ای به شکل مربع مستطیل و به ابعاد تقریبی 15/5تا 14/5 متر است و بر روی صفحه‌ای به ارتفاع یک متر قرار دارد.

داخل بنا فاقد تزیینات و جبهه خارجی آن دارای قاب‌بندی و طاق‌نماست، ساخت این بنا احتمالا به دوره صفویه برمی‌گردد.

آستان مقدس امامزاده محمد طاهر(ع) شهر آوج

امامزاده محمد طاهر(ع) شهر آوج از نوادگان جعفر طیار(ع) دارای شجره‌نامه موثق و در فاصله 100 کیلومتری قزوین و در منطقه کوهستانی و سرد واقع شده است.

این امامزاده بعداز زلزله سال 80 به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین و خیران محل به طور کامل مورد مرمت، بازسازی و اجرای طرح توسعه قرار گرفت و در حال ساخت و ساز و اجرای طرح مصوب است.

این امامزاده دارای گنبدی به شکل سروی و از جنس استیل به رنگ طلایی و ضریحی از فلز و نقره و کمی طلا است.

امامزاده منور خاتون(ع) شهر دانسفهان شهرستان بویین زهرا

امامزاده منور خاتون(س) از فرزندان موسی بن جعفر(ع) دارای شجره‌نامه موثق و بقعه‌ای با گنبدی به شکل جناغی و از جنس استیل و دو گلدسته و ضریحی فلزی از نقره و آب طلا برخوردار است.

این بقعه متبرکه در منطقه بیابانی و کوهستانی در 60 کیلومتری شهر قزوین و 5 کیلومتری شهر دانسفهان واقع شده است.

مقبره آقا سید علی شارینی موسوی(ره)تاکستان

ایشان از نوادگان امام موسی کاظم(ع) با کرامات بسیار زیاد و مورد احترام مردم شهر تاکستان است.

دارای بقعه‌ای به مساحت 7 هزار متر مربع با زیربنایی به مساحت یک هزار متر مربع و گنبد و گلدسته‌های فلزی (استیل طلایی) که مساحت گنبد یک هزار متر مربع و ارتفاع آن 16 متر از کف پشت بام و ارتفاع گلدسته‌ها 36 متر از کف است.

مقبره آقا سید علی شارینی موسوی(ره) در کیلومتر 15 جاده تاکستان _ اسفرورین با فاصله 5 کیلومتری به اسفرورین و نزدیک روستای شارین قرار گرفته است.

امامزاده کمال(ع)شهر تاکستان

بنای امامزاده کمال(ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) به شکل 6 ضلعی به طول 90.3 متر است و در حاشیه ضیاء‌آباد شهرستان تاکستان قرار دارد.

بنای بقعه شامل سه بخش است که دو بخش الحاقی آن به طور کامل نوساز و فاقد هرگونه ارزش هنری است.

شکل داخلی بنا نیز شش ضلعی و دارای نازک‌کاری است، گنبد امامزاده از نوع دوپوش رگ است، بنا دارای تزیینات آجرکاری در میان طاق‌نماهای اضلاع خارجی است و در گوشه‌سازی‌های داخل آن نقوش گل و بته مشاهده می‌شود.

بنای امامزاده کمال(ع) از آثار قرن نهم هجری قمری و طرح آن در منطقه بی‌نظیر است.

امامزاده علی(ع) روستای شکرناب شهر آبیک

آرامگاه علی ابن عون(ع) در روستای شکرناب از توابع آبیک قرار دارد، بنای بقعه هشت ضلعی و طول تقریبی هر ضلع 8.07 متر است.

جرزها و طاق‌نماهای خارجی با قوس‌های تیزه‌دار قاب‌سازی شده‌اند، داخل حرم نیز به شکل هشت ضلعی است و روی هر ضلع آن طاق‌نمایی دیده می‌شود.

گنبد رک ترک‌دار آجری بر روی مرقد امامزاده قرار گرفته است، ورودی حرم در شمال بقعه قرار دارد و در کتیبه بالای در ورودی، سال ساخت بنای اصلی حرم (884 ﮬ . ق) و نام سازنده آن درویش نورالدین به چشم می‌خورد.

==============

گزارش از حسین جعفری

==============


6125625
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است