بین‌الملل 06:44 - 28 آذر 1393
روزنامه السفیر لبنان اعلام کرد
بیروت – ایرنا – روزنامه لبنانی السفیر تاکید کرد که « در سایه بهبود روابط بین جمهوری اسلامی ایران و مصر ، اختلافات میان قاهره و حزب الله لبنان کاهش یافته و روز به روز شاهد ذوب شدن کوه یخ اختلافات بین دو طرف هستیم هرچند حل نهایی آنها ساده نیست».

به گزارش ایرنا، السفیر در شماره جمعه خود نوشت که « اختلافات بین مصر و حزب الله لبنان 28 ژانویه سال 2011 و بعداز اعلام فرار « سامی شهاب» از زندان های مصر شروع و کم کم به یک کوه بزرگ یخی تبدیل شد اما امروز در حال ذوب شدن است زیرا دو طرف قانع شده اند که باید دارای روابطی محکم و ثابت باشند».



این روزنامه لبنانی،«حفاظت از امنیت لبنان و حمایت از ارتش آن»، « مبارزه با تکفیری ها در منطقه و2 کشور»،



«تثبیت اعتدال در جامعه اهل سنت و مقابله با تندروی با کمک الازهر و تقویت نقش دارالفتواها»، « تاکید بر محوری بودن قضیه فلسطین» و « حفاظت از وحدت سوریه و ارتش و دولت آن با تاکید بر حل سیاسی بحران و مبارزه با گروه های تکفیری در این کشور» را 5 اولویت در روابط مصر و حزب الله لبنان در مرحله کنونی اعلام کرده است.



السفیر ادعا کرد که « حزب الله در دیدارهای با گروه های فلسطینی به آنها تقویت روابط با مصر را مورد تاکید قرار می دهد».



روزنامه لبنانی تاکید کرد که « تقویت و تحکیم روابط مصر با حزب الله لبنان را نمی توان جدای از بهبود روابط مصر با ایران دانست».



السفیر با اشاره به فراز و نشیب های در تاریخ روابط ایران و مصر بویژه بعداز سرنگونی رژیم « حسنی مبارک» و قدرت گرفتن « اخوان المسلمین»، سفر « محمد المرسی» رییس جمهوری وقت مصر به تهران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ، افول قدرت اخوان المسلمین و انتخاب « عبدالفتاح السیسی» به عنوان رییس جمهوری جدی ، اضافه کرد: حزب الله لبنان در این مدت مراقب اوضاع و تحولات بوده است.



این روزنامه لبنانی ادامه داد: در زمان حسنی مبارک ، مصر تنها با گروه 14 مارس ارتباط داشت اما بعداز سرنگونی رژیم مبارک این شرایط تغییر کرد و روابط با همه گروه های سیاسی لبنانی در دستور کار قاهره قرار گرفت.



السفیر نوشت: در زمان حسنی مبارک روابط مصر وحزب الله به دلیل مواضع حمایتی قاهره از دشمن صهیونیستی درجنگ 33 روزه سال 2006 علیه لبنان و تجاوز ارتش صهیونیستی به نوار غزه در سال 2008 و ادعای فعالیت یک گروه وابسته به حزب الله در مصر در سال 2010 برای انتقال سلاح به غزه قطع بود.



این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: اختلافات بین مصر و حزب الله بعداز سرنگونی رژیم مبارک بطور کامل پایان نیافته و ماجرای فرار سامی الشهاب از زندان های مصر همچنان در صدر اختلافات بود و زمانیکه حزب الله هرگونه دخالت خود در این پرونده را رد کرد، دو طرف تصمیم گرفتند موضوع به دستگاه قضایی مصر سپرده شود و بررسی آن همچنان تحت عنوان « فرار بزرگ» ادامه دارد.



السفیر در پایان گزارش خود به روابط پرفراز و نشیب مصر و عربستان سعودی ، نیازهای مادی مصر به کمک های این کشور، اختلاف قاهره و ریاض در قبال بحران سوریه اشاره کرده و نوشته است: نگاه راهبردی مصر به جنگ سوریه با مواضع سعودی ها تطابق ندارد.



خاورم ** 1324

انتهای پیام /*


5446856
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان پنجشنبه شب اعلام کرد که مواضع نظامیان صهیونیست را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قضات دیوان بین المللی دادگستری امروز به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی به غزه انجام دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت دفاع چین برگزاری رزمایش مشترک دریایی با ایران و روسیه را از حیث امنیتی مهم دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های صهیونیستی از شنیده شدن صدای انفجاری مهیب در بندر حیفا خبر دادند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است