فرهنگی‌هنری 10:59 - 11 شهریور 1393
نعیمه جاویدی- نگار شهید‌دخت:این روزها به واسطه تهیه اینترنتی بلیت سفر، برای بعضی شهروندان مسافرت ‌هم حال و هوای دنیای آنلاین را به‌خود گرفته‌است؛ شیوه‌ای که نقشی مهم در کاهش سفرهای درون شهری، اتلاف وقت و صرف هزینه به‌دنبال دارد.

با وجود این مزایا، اما این شیوه هنوز هم آنچنان که باید، مانند دیگر نقاط دنیا، بین ما ایرانیان جانیفتاده است. کارشناسان معتقدند تنها دلیل این است که کاربران فکر می‌کنند با اجرای اشتباه در هرمرحله ممکن است بی‌آنکه بتوانند بلیت تهیه کنند، از اعتبار مالی‌شان هزینه‌ای کم شود، درصورتی که وبگاه‌های خصوصی و جامع هوایی و رجا، در قالب ارائه توضیحات کامل، ذخیره و ثبت‌نام اینترنتی تهیه بلیت را مو به مو توضیح داده‌اند. اگر در فرصت باقیمانده از تابستان می‌خواهید دست به کلیک شوید و برای خود و خانواده‌تان بلیت تهیه کنید، مطلب زیر، پیش‌روی شما قرار دارد.

برای تهیه بلیت ابتدا باید نوع وسیله سفر را تعیین کنید. به‌طور کلی تهیه بلیت برای هواپیما و قطار و حتی اتوبوس شباهت‌های بسیاری در مراحل اجرا دارد. شما برای هر سه نوع بلیت، باید بعضی امکان‌ها را در اختیار داشته‌باشید. ابتدا اینکه اطلاعات لازم مانند شماره شناسنامه، کدملی خودتان و همه مسافران را دقیق جمع‌آوری کنید. برای ثبت‌نام بلیت هواپیما 2راه پیش‌رو دارید؛ از وب‌های جامع خدمات پرواز استفاده کنید یا اینکه اگر قصد استفاده از خدمات شرکت هواپیمایی خاصی را دارید، به صورت مستقیم از طریق وبگاه همان شرکت اقدام کنید. برای خرید بلیت قطار اما مطمئن‌ترین راه مراجعه به وبگاه رجاست. شما حتی اگر این عنوان را به‌صورت فارسی در موتورهای جست‌وجوگر ثبت بزنید، می‌توانید به این نشانی دسترسی پیدا کنید.

Payaneh. ir سریع‌ترین راه برای خرید بلیت اتوبوس مسافرتی است. البته این سامانه فقط می‌تواند خدمات فروش بلیت را برای شرکت‌های مسافربری عضو شبکه که به اینترنت متصل هستند ارائه کند. چند تعاونی دیگر هم سایت اختصاصی برای خود دارند که بعضا سرویس‌های خاص به مسافران‌شان می‌دهند. در هر صورت با یک جست‌و جوی ساده می‌توانید بقیه شرکت‌های مسافربری را هم پیدا کنید.

ثبت نام به عنوان عضو جدید

در مرحله اول لازم است که به‌عنوان کاربر جدید، اطلاعات لازم را ثبت کنید. تأیید اطلاعات به نشانی الکترونیک شما که حتما باید ارائه شود، ارسال خواهد شد. اگر 6‌ماه از ثبت اطلاعات کاربری شما گذشته باشد، باید دوباره اطلاعات‌تان را وارد تا کلمه عبور دریافت کنید.

مبدا، مقصد و تاریخ حرکت

در صفحه فروش بلیت فرم جست‌وجوی بلیت را خواهید دید. به‌ترتیب شهر مبدا و شهر مقصد را از فهرست باز شو انتخاب کنید. سپس تاریخ مورد نظر را با کلیک روی آیکن تقویم (مقابل فیلد تاریخ حرکت) تعیین کنید. دکمه جست‌وجو را کلیک کنید. پس از چند ثانیه جدولی نمایش داده می‌شود که در آن، نام شرکت ، ساعت حرکت، تعداد صندلی خالی، قیمت بلیت، نوع وسیله قابل انتخاب و توضیحات نمایش داده شده است. در ستون آخر جدول یک لینک با عنوان «انتخاب» می‌بینید که با کلیک روی آن سرویس‌تان را تعیین کرده، برای مشخص کردن تعداد و محل صندلی‌ها به صفحه جدید خواهید رفت.

انتخاب سرویس، محل و تعداد صندلی

با کلیک روی لینک «انتخاب» در سطر مربوط به سرویسی که می‌خواهید با آن سفر کنید یک صفحه نمایش داده می‌شود که پس از چند ثانیه شکل چیدمان صندلی‌های اتوبوس یا شماره واگن و صندلی قطار و هواپیما نیز نمایش داده خواهد شد. پس از اعلام تعداد بلیت درخواستی، باید مشخصات کامل مسافران را وارد کنید.

ورود اطلاعات هویتی و انتخاب روش پرداخت

در این صفحه، نام و اطلاعات تماس خود را وارد کنید. ای‌میل خود را هم برای دریافت یک کپی از اطلاعات بلیت خریداری شده وارد کنید. در بخش نوع پرداخت، بانک مورد نظر‌تان را به دلخواه انتخاب کنید. انتخاب نام بانک برای عملیات بانکی ربطی به کارت اعتباری شما ندارد و شما با هر کارت عضو شتاب می‌توانید خرید خود را انجام دهید البته لازم به ذکر است که اگر در سایت ثبت‌نام کرده باشید نیازی به ورود اطلاعات شخصی نیست. پس از تکمیل اطلاعات روی دکمه «ادامه» کلیک کنید.

خرید اینترنتی از طریق شبکه بانکی شتاب

در این مرحله باید اطلاعات پرداخت الکترونیکی مربوط به کارت اعتباری حساب بانکی‌تان را وارد کنید.

دریافت بلیت

وقتی بلیت به نام شما ثبت شد، فقط کافی است هنگام سفر اطلاعات شخصی‌تان و شماره بلیت را به باجه ترمینال، راه آهن یا فرودگاه اعلام کنید. در مسافرت با قطار اما حتما باید رسیدچاپی بلیت را تهیه کنید. در مسافرت با هواپیما درصورت انصراف از سفر، تأخیر یا موارد دیگر باید برای استرداد به دفاتر همان شرکت هوایی مراجعه کنید. ضمن اینکه در سفرهای هوایی فرایندی به نام ابطال بلیت امکان‌پذیر نیست. در مسافرت ریلی شما امکان ابطال و بازپس‌گیری بخشی از هزینه تهیه بلیت را دارید. برای ابطال یا استرداد شما می‌توانید به آژانس‌های مسافرتی مراجعه‌کنید. آنها به نمایندگی از رجا به جبران خسارت شما می‌پردازند، هرچند که شما از آن آژانس بلیت یا خدمات مسافرت تهیه ‌نکرده ‌باشید. برای خانواده محترم شهدا و ایثارگران و همچنین کودکان(2تا 12سال) هم تخفیف‌هایی درنظر گرفته شده که بهتر است موقع پرداخت هزینه بلیت به این مسئله توجه کنید. به‌یاد داشته‌باشید، استرداد وجه درمورد بلیت‌های خریداری شده توسط کارت‌های هدیه، غیرقابل شارژ، بی‌نام یا بدون شماره حساب معمولا با مشکل روبه‌رو است. به‌همین دلیل هنگام پرداخت هزینه بلیت حتما از طریق کارت اعتباری مطمئن و مدت‌دار برای پرداخت هزینه‌ها اقدام کنید.

نکات ویژه

موقع ورود به وبگاه و ثبت اطلاعات خود و همسفرهایتان هرگز چند صفحه مشابه را همزمان باز نکنید تا در ثبت اطلاعات و صدور بلیت اینترنتی شما اختلال ایجاد نشود. زبان مورد نظر خود را انتخاب و مبدا و مقصد را تعیین کنید. اگر سفر شما به‌صورت رفت و برگشت است، گزینه رفت و برگشت و در غیراین صورت گزینه یک طرف را انتخاب کنید. تاریخ سفر را انتخاب اما قبل از آن حتما تاریخ حک شده رایانه‌تان را به‌روز کنید تا در ثبت اطلاعات هشدار خطا اعلام نشود. تعداد مسافران بزرگسال، کودک (زیر 12سال) و نوزاد(زیر 2سال) را جداگانه وارد کنید. در قسمت قیمت بلیت‌ها با توجه به تعداد آنها مبلغ مالیات تعیین می‌شود. درصورت علاقه، با کلیک روی گزینه مشاهده جزئیات می‌توانید از جزئیات مالی اطلاعات بهتری به‌دست بیاورید. اگر تعداد مسافران بیش از یک نفر است، مشخصات‌شان را به‌صورت مجزا در ردیف‌های جدا، ثبت کنید. قبل از پرداخت مبلغ، اطلاعات سفر را در جدول خلاصه رزرو به دقت مشاهده و پس از انتخاب درگاه بانک، گزینه تأیید و بعد از آن تکمیل فرایند خرید را انتخاب کنید.

نحوه پرداخت وجه بلیت

شما باید شماره ۱۶ رقمی‌کارت عضو شتاب خود را وارد کنید. این شماره روی کارت شما به‌صورت برجسته قرار دارد.

سپس رمز اینترنتی یا رمز دوم کارت خود را وارد کنید. توجه شود که این رمز با رمزی که برای برداشت وجه از خودپرداز استفاده می‌شود متفاوت است و درصورتی که به شما تحویل داده نشده است، برای دریافت آن به بانک صادر‌کننده کارت مراجعه کنید.

در مرحله بعد کد ٣ رقمی‌کارت یا CVV2را وارد کنید. این کد معمولا روی کارت چاپ شده است و در برخی از بانک‌ها توسط خود پرداز همان بانک همراه با رمز اینترنتی برای شما چاپ می‌شود. در مرحله بعد باید حروف یا اعدادی که به شما توسط عکس نشان داده شده است را وارد کنید. جمع مبالغ بلیت‌های خریداری شده نشان داده می‌شود.

در مرحله آخر درصورتی که از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان کامل دارید تأیید را فشار دهید.

اگر اطلاعات حساب بانکی و گذرواژه و ... درست باشند، در این صفحه مرحله پایانی را می‌بینید که نام فروشنده، نتیجه (بدون خطا / خطا)، رسید تراکنش و شماره خرید را نمایش می‌دهد. درصورتی که خطا پیش بیاید ممکن است به دلایلی مانند اشتباه در وارد کردن اطلاعات حساب بانکی یا حتی اختلال موقت در شبکه بانکی شتاب باشد.

در نهایت پس از موفقیت‌آمیزبودن مراحل خرید اینترنتی صفحه بلیت الکترونیکی نمایش داده می‌شود. می‌توانید آن را چاپ یا اطلاعات آن را ذخیره کنید. یک کپی از محتویات همین صفحه به ای‌میل شما هم ارسال می‌شود. اگر امکان چاپ یا ذخیره را ندارید شماره بلیت را یادداشت کنید. حال کافی است که در ترمینال مسافربری، ایستگاه راه آهن، فرودگاه یا آژانس‌های مرتبط شماره بلیت را به مسئول فروش بگویید تا آن را برای شما چاپ کند.

ریل‌ها تو را می‌خوانند

برای ثبت‌نام بلیت قطار، حتما بلیت‌ها را به‌نام مسافران تهیه کنید. متأسفانه بی‌توجهی در این زمینه بارها مسافران را در راه‌آهن با مشکل و دوندگی بیهوده روبه‌رو کرده‌است؛ چراکه کاربران به اشتباه فکر می‌کنند سفر با قطار به‌اندازه سفر با هواپیما نیاز به ارائه جزئیات اطلاعات فردی ندارد. برای پسرهای بالای 6سال نمی‌توان در کوپه ویژه بانوان بلیت صادر کرد. پس از تکمیل اطلاعات، رسید چاپی بلیت را تهیه کنید. اگر چاپگر در اختیار ندارید، آژانس‌های مسافرتی این کار را به‌صورت رایگان برای شما انجام می‌دهند. درصورت عدم‌چاپ بلیت و مراجعه به راه‌آهن، باید برای هر نسخه چاپی هزار تومان هزینه پرداخت کنید. تمام بلیت‌ها باید روی کاغذ A4 دو رو سفید، چاپ شوند. از چاپ بلیت روی کاغذهای آرم و طرح‌دار خودداری کنید، چنین بلیت‌هایی اعتبار نخواهند داشت. در مرحله پرداخت مالی، پس از وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری اگر به‌هر علت فرایند خرید قطع شد، درصورت کم شدن مبلغ خرید و نبودن اطلاعات خرید، حداکثر تا 24ساعت منتظر برگشت مبلغ از طریق سیستم بانکی بمانید. اگر بعد از گذشت این مدت مبلغ برگشت داده‌نشد بانک خود را در جریان قرار بدهید.

استرداد بلیت اینترنتی چگونه است؟

در صفحه اول سامانه خرید اینترنتی، با انتخاب گزینه «استرداد و جست‌وجوی بلیت» از 5 گزینه موجود، می‌توانید بلیت‌های خریداری شده را استرداد کنید. ابتدا بلیت مورد نظر خود را با درج یکی از موارد «شماره بلیت»، «مشخصات مسافر» یا «تاریخ حرکت» انتخاب کنید. سپس بلیتی را که قصد استرداد دارید تعیین و کلید استرداد را انتخاب کنید. با انجام این عمل بلیت مورد نظر شما مسترد می‌شود. توجه داشته باشید؛ پیش از استرداد بلیت به پیام‌هایی که در صفحه ابتدایی سامانه نمایش داده می‌شود توجه کنید. فقط قبل از مراجعه شما به یکی از مراکز فروش و تهیه نسخه چاپی بلیت، استرداد اینترنتی بلیت طبق شرایط مقابل امکان‌پذیر است.

بلیت تا یک ساعت پس از تهیه، با پرداخت کامل بهای آن مسترد می‌شود.

تا ساعت 12ظهر روز قبل از حرکت، استرداد بلیت مشمول 10درصد جریمه است.

از ساعت 12ظهر روز قبل از حرکت تا 3ساعت مانده به حرکت، استرداد بلیت مشمول 30درصد جریمه است.

از 3ساعت قبل از حرکت تا لحظه حرکت، استرداد بلیت مشمول 50درصد جریمه است.

پس از حرکت استرداد بلیت امکان‌پذیر نیست.

 


4625547
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با انتشار غزلی از رهبر انقلاب، برخی از هنرمندان و شاعران کشور به استقبال از این اثر رفتند و تازه‌ترین آثار خود را منتشر کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم بیوگرافی جدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که شخصیت اصلی آن را توسط هوش مصنوعی به نمایش می‌گذارد، در ماه سپتامبر اکران می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سریال «نون خ» در ترویج صنایع دستی، مناطق گردشگری و آداب و روسوم مردم موفق بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سریال «بدل» به کارگردانی علی مشهدی و بازی شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی و ساعد هدایتی، به زودی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تام هالند بازیگر نقش مرد عنکبوتی از همکاری بسیار خوبش در «اسپایدر من ۴» خبر داد و درباره پایبندی اش به این شخصیت محبوب صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» گوشه‌ای از حال و هوای زندگی کولبران در مجموعه «نون. خ ۵» به تصویر کشیده شد و شما می‌توانید بخش‌هایی از آن را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با شب وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ره)، مراسم استقبال از پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) با حضور ایرانیان مقیم مالزی در کوالالامپور برگزار شد.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری با سابقه رادیو ایران گفت: من ۲۷ سال برنامه‌های «راه شب» اجرا کرده‌ام و مردم همیشه با رادیو دوست بوده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است