سیاسی 15:10 - 24 مهر 1400
با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و موزه ملی ایران
در راستای همکاری با موسسات و نهادهای مختلف فرهنگی و به خصوص توسعه فعالیت ها و حضور در استان ها و شهرهای مختلف ژاپن علاوه بر توکیو، از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و با همکاری موزه ملی ایران و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موزه ایناکس ژاپن در استان آیچی با نصب دائمی تصویر محراب با نام "در بهشت" با کاشی های براق، ترجمه ژاپنی و ذکر عنوان موزه ملی ایران، بخش کاشی اسلامی ایرانی را ایجاد کرد. 

بخش کاشی اسلامی از ایران در موزه ایناکس ژاپن ایجاد شد

به گزارش ایسنا، دیوسالار رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن در این زمینه گفت: موزه ملی ایران به درخواست رایزنی فرهنگی و با هماهنگی موزه ایناکس، مجوز بهره برداری از تصویر  ۵ اثر ارزشمند کاشیکاری مربوط به دوران اسلامی از موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی کشورمان را در اختیار گرفت که به عنوان بخش ایران در معرض دید علاقه مندان و فرهنگ دوستان ژاپنی قرار خواهد گرفت و لازم می دانم از همکاری صمیمانه موزه ملی ایران و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی که زمینه تحقق این اقدام ماندگار و بلند مدت را فراهم نمودند تقدیر نمایم. 

وی افزود: موزه ایناکس دارای بخش های متنوع همچون موزه کاشی، کیلن پلازا، موزه سفال معماری، کارگاه کاشی کاری، آزمایشگاه سرامیک و ... می باشد که در مجموعه ای زیبا طراحی شده اند و بنا به علاقه مندی، تکمیل بخش ایرانی – اسلامی آن مد نظر قرار گرفت و بسیار خرسندیم که با همکاری ارزشمند موزه ملی ایران، این مهم محقق گردید و بی تردید می تواند زمینه توسعه همکاری های بیشتر در این خصوص را میان دو کشور که از سابقه طولانی همکاری های فرهنگی و هنری برخوردار می باشند فراهم نماید. 

  

رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن در خصوص این موزه هم گفت: در قسمت موزه کاشی این مجموعه که به معرفی کاشی های تزئینی و تاریخچه توسعه کاشی در سراسر جهان با جذابیت های فراوان اختصاص یافته است بیش از ۷۰۰۰ کاشی تزئینی از سراسر جهان و از دوران باستان تا عصر مدرن در معرض دید عموم قرار گرفته است و بخش اصلی موزه کاشی هم  از سال ۱۹۹۷ افتتاح شده که در آن مجموعه‌های کاشی متنوع از دوره باستانی خاورمیانه تا قرن ۱۹ میلادی و دوره ویکتوریا قرار دارد و در حال حاضر اثر ایرانی ارائه شده نیز در همین بخش به نمایش در آمده است. 



  

اثر محراب کاشی با پهنای ۲۱۰ و ارتفاع ۳۳۰ سانتی متر متعلق به امامزاده علی بن جعفر قم در سده‌ی هشتم هجری قمری (۷۳۴-۷۱۳ ه.ق)  دوره‌ی ایلخانی است که با شماره ۳۲۷۰ در تالار ایلخانی موزه‌ی باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می شود و موزه ایناکس علاقه مند به نمایش این اثر ارزشمند بوده است. 

این کاشی زرین فام، معروف به "در بهشت" است که آیاتی از قرآن مجید و نیز  صلوات بر ائمه معصومین(ع) در آن دیده می شود و در قسمت پایین محراب در سمت چپ هم تاریخ ساختن محراب و اسم سازنده آن مشخص شده ضمن آن که در حاشیه پهن محراب هم آیات ۴۴ و ۴۷ سوره "اعراف" به خط ثلث نوشته شده است. 

همچنین پس از تمام شدن آیات در سمت چپ و در قسمت پائین، تاریخ ساخت محراب به رمضان 437  و بالای این نوشته در لبه محراب نام سازنده آن "عمل العبد یوسف بن علی بن محمد بن ابی طاهر کاشی کار " آمده و در نواری که بالای دو ستون بزرگ قرار دارد آیه ۴۷ سوره اسراء به خط کوفی نوشته شده که طاق بزرگ محراب را تشکیل می دهد. حد فاصل دو ستون بزرگ نیز به خط کوفی است و حاوی جمله نورانی " لااله الا الله محمد رسول الله" می باشد. 

در قسمت حاشیه داخلی هم دو ستون بزرگ سوره " الفاتحه" به خط ثلث نوشته شده است و بعد از پایان سوره الفاتحه جمله " فی سنه   ۴۱۳" دیده می شود که ثابت می کند این محراب در چند مرحله ساخته شده است و بعد از تاریخ یاد شده جمله " نصب و مرمت شد در سنه ۱۳۴۴ " دیده می شود. 

ضمنا  در نوار بالای دو ستون کوچک که طاق کوچک تر را تشکیل می دهد صلوات بر ائمه معصومین(علیهم السلام) دیده می شود و در حاشیه داخلی دو ستون کوچک سوره " النصر"  آمده و همچنین در قسمت پایین محراب میان دو ستون کوچک جمله ای به خط کوفی "اقبل علی صلاتک و لا تکن من الغافلین " درج شده است.

انتهای پیام


11273967
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است