علمی فناوری 16:25 - 07 خرداد 1396
با توجه به مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی محققان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، موش‌های دستکاری ژنتیکی شده را تولید کردند که این موش‌ها در توسعه دانش سلول‌های بنیادی موثر است.

موفقیت محققان در تولید حیوانات آزمایشگاهی در راستای توسعه علوم پزشکی

به گزارش ایسنا، یکی از دستاوردهایی که با تلاش محققان کشورمان در حوزه سلول‌های بنیادی محقق شد، موش‌هایی هستند که اگرچه جثه کوچکی دارند، اما دارای کابردها و نقشی قابل توجه در عرصه پزشکی دارند.

نقش حیوانات «ناک‌آوت» یا دستکاری ژنتیکی شده این روزها در پزشکی بسیار پررنگ شده است و طی سال‌های اخیر، فناوری تولید این حیوانات با امکان تغییرات ژنی و بافتی بسیار پیشرفت کرده است.

بر این اساس محققان و پژوهشگران کشور در دانشگاه علوم پزشکی کردستان توانستند پس از 5 سال مطالعات اولین موش «ناک آوت» را در کشور تولید کنند. در این محصول یک ژن مرتبط با تکامل دندان، مو و رشد بدن حذف شده است که جهت مطالعات تخصصی سلول درمانی و پزشکی بازساختی بسیار حائز اهمیت است.

موش‌های دستکاری ژنتیکی شده به‌ عنوان مدلی برای ایجاد بیماری‌های ژنتیکی انسانی از جمله انواع سرطان‌ها، بیماری‌های نقص ایمنی،عصبی، قلبی و ناباروری بسیار حائز اهمیت است.

راه اندازی سیستم crisper/cas9 از دیگر موفقیت‌های فعالان این عرصه است. این سامانه به‌ عنوان کارا ترین و جدیدترین سیستم دستکاری ژنوم در کشور، می‌تواند افق‌های جدیدی را در این عرصه بگشاید. با این سیستم برای اولین بار در سال 2013 موش ناک‌آوت تولید شده است.

تولید موش هایی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند نیز از دیگر دستاوردهای محققان و پژوهشگران کشور است. این موش‌ها هم اکنون با روش‌های مختلفی از جمله نقص ژنتیکی و اخیرا با استفاده از پرتوهای گاما در حال تولید هستند.

اهمیت این موش‌ها در پزشکی فرد محور مشخص می‌شود. پیش از دستیابی به چنین فناوری مهمی، داروهای شیمی درمانی مستقیما بر روی بیمار دارای سرطان استفاده می‌شد بدون آنکه مشخص باشد دقیقا ترکیب کدام یک از داروهای شیمی درمانی در از بین بردن تومور سرطانی بیمار موثرتر است. داشتن فناوری موش‌های دارای نقص سیستم ایمنی در کشور باعث توسعه پزشکی فرد محور می‌شود به طوری که می‌توان ابتدا سلول‌های سرطانی فرد بیمار را به بدن موش‌های دارای نقص سیستم ایمنی در کشور پیوند زد، تومور را درون بدن موش توسعه داد و سپس ضمن مطالعه رفتار تهاجمی تومور در بدن حیوان، ترکیبات مختلفی از داروهای شیمی درمانی را برای از بین بردن تومور مورد آزمون قرار داد تا بهترین ترکیب داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان فرد بیمار مشخص شود.

این فناوری در آینده قابلیت تجاری شدن را دارد و میتواند روند درمان بیماران سرطانی را دچار تحول ساخته و شانس موفقیت در درمان قطعی را به طور قطعی افزایش دهد.

انتهای پیام


9134895
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است