استانی 14:35 - 28 دی 1398
معاون اقتصادی استاندار:
ایسنا/مرکزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با اشاره به تولید سالانه بیش از 54 هزار تن گوشت قرمز در استان گفت: مکانیزم تنظیم بازار گوشت قرمز و دام زنده در استان، مکانیزم ناقصی است.

مکانیزم تنظیم بازار گوشت قرمز و دام زنده در استان مرکزی ناقص است

سعید فرخی، امروز شنبه در جلسه بررسی وضعیت تامین و توزیع گوشت قرمز و دام زنده در استان مرکزی، با اشاره به اینکه این جلسه باید در قالب ستاد تنظیم بازار برگزار شود و با تاکید بر اینکه مکانیزم تنظیم بازار در این حوزه مکانیزم ناقصی است، بیان کرد: تا زمانی که زنجیره تولید و عرضه کامل نباشد این اتفاق در حوزه تولید گوشت قرمز قابل تصور است.

وی گفت: اگر نگرش سیستمی و جامع نسبت به موضوعات نداشته باشیم، همین اتفاقات مدام رخ می دهد. سال گذشته صادرات گوشت قرمز و دام زنده نداشتیم، اما به دلیل تغییر نرخ ارز در این حوزه قاچاق صورت گرفته است، هرچند برخی تاکید داشتند که قاچاق دام زنده نداریم، اما وجود داشت و باعث شد که قیمت گوشت خارج از ضابطه افزایش یابد. به نظر می‌رسد هنوز صادرات دوای درد ما نیست.

فرخی با اشاره به اینکه استان مرکزی، استانی تولید کننده در حوزه گوشت قرمز است و شرایط ما با استان های دیگر متفاوت است، افزود: تکیه اصلی باید به بنگاه های اقتصادی و تولیدکننده باشد تا چرخه به خوبی عمل کند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان باید پیگیر تکمیل زنجیره تولید باشد. از سال گذشته تا امسال موضع های مختلفی در این حوزه داشتیم، گاهی کارخانه تولید فرآورده های لبنی را مجاب کردیم برای خرید شیر از دامدار و گاهی با دامدار مذاکره شد، باید به این نتیجه برسیم که منافع همه ما در هم گره خورده است و این زنجیره تولید و مصرف باید کامل عمل کند.

وی تصریح کرد: نحوه رفتار بانک ها با تولیدکنندگان، خاصه افرادی که دارای مشکل هستند در مدت زمان کوتاه باید بررسی و موضوع در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید واکاوی شود که آیا صادرات محدود کمک کننده خواهد بود یا معضل آفرین می شود.

فرخی تولید گوشت قرمز در استان مرکزی را سالانه 54 هزار و 500 تن دانست که سالانه یک سوم در استان مصرف می شود و دوسوم به استان های همجوار ارسال می شود، گفت: سالانه 200 هزار راس گوساله لاغر از سایر استان ها وارد و پروار می شود و به استان های دیگر فرستاده می شود، اما در حال حاضر با حجم زیادی گوساله پروار شده در استان مواجهیم که متقاضی برای کشتار آنها نیست.

وی افزود: در حال حاضر قیمت گوشت نسبت به فروردین ماه برای دامدار 40 درصد کاهش پیدا کرده است، در فروردین ماه قیمت هر کیلو گوشت زنده 40 هزار تومان بود که امروز به کمتر از 25 هزار تومان رسیده و باعث ضرر و زیان دامدار شده است، همچنین این شرایط باعث می شود که دامدار اقدام به کاهش پروار گوساله کند که به تبع آن افزایش قیمت در سال آینده ایجاد می شود.

فرخی با اشاره به اینکه در همه شهرستان یک کشتارگاه داریم که صنعتی نیست، فقط کشتارگاه اراک نیمه صنعتی است و بیش از 90 درصد گوساله های پرواری به کشتارگاه های صنعتی کرج و تهران ارسال می شوند، گفت: در بخش صنعتی 5 هزار مجوز دامداری و در بخش سنتی 40 هزار بهره بردار شناسایی شده است و در مجموع 45 هزار نفر در حوزه دامداری استان فعالند.

انتهای پیام


10350306
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است