علمی فناوری 12:16 - 30 فروردین 1400
چین و روسیه شرکای جدید فضایی
در حالی که دو کشور روسیه و چین در حال تبدیل شدن به شرکای فضایی هستند، روسیه در جدیدترین اقدام خود به مأموریت چین برای نمونه‌برداری از یک سیارک و مطالعه یک دنباله‌دار پیوسته است.

روسیه برای نمونه‌برداری از یک سیارک و مطالعه یک دنباله‌دار به چین پیوست

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، چین یک فضاپیمای روسی را برای پرواز در یک ماموریت در آینده برای نمونه‌برداری از یک سیارک نزدیک به زمین و سپس بازدید از یک دنباله‌دار در کمربند اصلی سیارک‌ها انتخاب کرده است.

چین قصد دارد این ماموریت جاه طلبانه را در حدود سال ۲۰۲۴ آغاز کند. این کشور ابتدا نمونه‌هایی از یک سیارک کوچک در نزدیکی زمین موسوم به "کاموئوالوا"(Kamo'oalewa) را جمع‌آوری می‌کند. سپس فضاپیما برای تحویل نمونه‌ها به زمین باز خواهد گشت و از جاذبه زمین برای ارسال یک فضاپیمای کوچک به سمت کمربند اصلی سیارک‌ها برای ملاقات و چرخیدن به دور دنباله‌دار " ۱۳۳P/Elst–Pizarro" استفاده خواهد کرد.

روسیه با ابزارهای ساخته شده توسط انستیتوی تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه به این مأموریت خواهد پیوست. این فضاپیما پس از فراخوان سال ۲۰۱۹ برای ارائه درخواست توسط اداره ملی فضایی چین(CNSA) برای مأموریت ترکیبی بررسی سیارک و دنباله‌دار انتخاب شد.

این فضاپیما که فعلا "ژنگ‌هی"(ZhengHe) نام گرفته به نام یک کاوشگر مشهور نیروی دریایی چین در اوایل دهه ۱۴۰۰ میلادی نام‌گذاری شده است و تعداد زیادی از دوربین‌های تصویربرداری، چند طیفی و طیف‌سنج و همچنین یک رادار، یک مغناطیس‌سنج و محموله‌هایی را برای شناسایی طیف وسیعی از ذرات با خود حمل خواهد کرد. اکنون برخی از این محموله‌ها از موسسه تحقیقات فضایی روسیه تأمین می‌شود.

"اولگ وایزبرگ" فیزیکدان فضایی در انستیتوی تحقیقات فضایی روسیه و محققان ارشد این فضاپیما گفت: ما برای تقسیم ابزار با یک گروه از چین به توافق رسیده‌ایم. ابزارهای موسوم به "آلتی‌من"(ULTIMAN) و "آلتی‌وومن"(ULTIWOMAN) یون‌ها و الکترون‌ها را تشخیص می‌دهند و یک ردیاب کوچک برای مطالعه نحوه تعامل پلاسمای باد خورشیدی با اجسام کوچک نیز توسط طرف روسی تهیه می‌شود. این ابزارها هر اتمسفر و یونوسفر بالقوه نازک دنباله‌دار کمربند اصلی سیارک‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و همچنین برهمکنش بین باد خورشیدی و این دو جرم کوچک را مطالعه می‌کند.

براساس طرح اولیه این ماموریت، این مأموریت جاه طلبانه شاهد این خواهد بود که فضاپیما از چهار بازوی رباتیک برای فرود روی "Kamo'oalewa" استفاده خواهد کرد و خود را روی سطح این سیاره میخ خواهد کرد تا مستحکم باقی بماند.

"ژانگ‌هی" علاوه بر حمل یک کپسول نمونه‌برداری که نمونه‌های این سیارک را به زمین منتقل می‌کند، همچنین یک نانومدارگرد و یک نانوفرودگر را برای سنجش از راه دور و اکتشاف زمینی دنباله‌دار "۱۳۳P" حمل می‌کند.

این فضاپیما از مواد منفجره برای آشکار کردن سطح زیرین این دنباله‌دار قبل از فرود نانوفرودگر استفاده خواهد کرد و از ابزارهای خود برای مطالعه ترکیب سطح زیرین این دنباله‌دار با اشتیاق به کشف آب و مواد فرار و بخار شدنی استفاده می‌کند.

چین و روسیه سابقه همکاری طولانی در پروازهای فضایی دارند که به دهه ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد؛ زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از توسعه اولیه موشک‌های چینی پشتیبانی کرد. اخیراً در ماه مارس چین و روسیه تفاهم نامه‌ای در مورد ایجاد یک پروژه رباتیک مشترک در ماه امضا کردند. این "ایستگاه تحقیقاتی بین المللی ماه" متشکل از فرودهای سفینه‌های فضایی کوچک در قطب جنوب ماه خواهد بود، اما می‌تواند به سازه‌های بزرگتر و زیستگاه‌های نهایی خدمه گسترش یابد.

گفتنی است که روسیه به عنوان یکی از اعضای ایستگاه فضایی بین‌المللی، در پروژه "دروازه ماه" ناسا برای ایجاد یک ایستگاه مداری در مدار ماه مشارکت ندارد که این نشان دهنده تغییر در مشارکت و همکاری بین قدرت‌های اصلی فضایی است.

انتهای پیام


11031944
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است