بین‌الملل 10:38 - 27 تیر 1397
در سایه لغو اختیارات اعلام جنگ از سوی نتانیاهو و لیبرمن؛
مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی به نهادهای نظامی این رژیم اطلاع داده‌اند، در صورت عدم توقف عملیات ارسال بالن‌ها و بادبادک‌های آتش‌زا توسط فلسطینی‌ها، آماده حمله نظامی گسترده به غزه باشند.

رژیم صهیونیستی به جنگ گسترده علیه ‌غزه تهدید کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، شبکه ۱۰ اسرائیل در گزارشی اعلام کرد که تل‌آویو برای توقف ارسال بالن‌ها و بادباک‌های آتش‌زا تا روز جمعه ضرب‌الاجل تعیین کرده است و در غیر این صورت دست به حمله نظامی گسترده خواهد زد.

طبق اعلام این شبکه، مقامات اسرائیل از طریق سازمان اطلاعات مصر در این باره پیام‌های مختلفی به جنبش حماس فرستادند و این جنبش نیز پاسخ آنها را داده است. به نظر می‌رسد حماس متوجه پیام شده است و شروع به استقرار نیروهای خود با هدف ممانعت از ارسال این بالن‌ها کرده است. اما حماس با تحقق دستاوردی می‌خواهد فرستادن این بالن‌ها را متوقف کند؛ حماس در ازای توقف ارسال آنها خواهان باز ماندن گذرگاه مرزی رفح میان غزه و مصر و دستیابی به تسهیلات در وضعیت انسانی غزه است.

نیروهای اسرائیل روز سه‌شنبه پس از ارسال ده‌ها بادبادک‌ آتش‌زا محاصره خود بر غزه را تشدید کردند. ارسال این بادبادک‌ها منجر به آتش سوزی در اراضی کشاورزی اسرائیل شده و نگرانی‌ها درباره وقوع جنگی جدید را برانگیخته است.

چند روز پس از آغاز حملات اسرائیل به غزه و تیراندازی‌های متقابل با حماس که در نوع خود از سال ۲۰۱۴ شدیدترین بوده است، رژیم صهیونیستی روز دوشنبه تصمیم گرفت مانع از تحویل سوخت و گاز از طریق گذرگاه کرم ابوسالم، تنها گذرگاه تجاری غزه شود. همچنین این رژیم مساحت مجاز برای ماهیگیری را کاهش داد.

مقامات اسرائیل روز دوشنبه گذرگاه مذکور را به روی انتقال کالاها به جز مایحتاج انسانی یعنی غذا و دارو بستند تا جایی که ارتش اسرائیل در واکنش به ارسال بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا از غزه اعلام کرد: واردات یا بازاریابی کالاهای غزه تا اطلاع ثانوی انجام نخواهد شد.

همچنین فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس این تصمیم اسرائیل را ضد انسانی توصیف کرد که جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: این اقدامات مقاومت و مبارزه تا پایان محاصره غزه را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

هیئت شکست محاصره غزه نیز بستن گذرگاه کرم ابوسالم را یک تنبیه گروهی بسیار خطرناک عنوان کرد. به ویژه اینکه این گذرگاه تنها مسیر ارسال مواد غذایی به غزه است.

ادهم ابوسلمیه، سخنگوی این هیئت گفت: بستن تنها گذرگاه تجاری ارسال موادغذایی به غزه و کاهش مساحت ماهیگیری یک جنایت جنگی و مغایر با همه عرف‌ها و قوانین انسانی و اخلاقی است.

در این راستا جنبش "مجاهدین" غزه تصمیم مذکور اسرائیل را نشان دهنده میزان جنایت این رژیم علیه مردم محاصره شده غزه عنوان و تاکید کرد: این تصمیمات حقوق ملت فلسطین و اصول آنها را تضعیف نخواهد کرد.

در مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به شهرک‌های اطراف غزه گفت، به ارتش دستور داده بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا را متوقف کند.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل هم ادعا کرد: تل‌آویو آماده ورود به جنگ گسترده در غزه است و همه تلاش خود را برای ممانعت از این جنگ به کار گرفته است و اکنون توپ در زمین حماس است.

این در حالی است که کمیسیون پارلمانی اسرائیل روز دوشنبه اصلاح قانون لغو اختیار نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره اعلام جنگ بدون مراجعه به کسی را تصویب کرد.

کمیته مشترک میان کمیسیون خارجی و کمیسیون قانون اساسی در کنست (پارلمان اسرائیل) روز دوشنبه با اجماع اصلاح قانون اختیارات مربوط به آغاز جنگ یا شروع عملیات نظامی مهم را تصویب و جهت بررسی دوم و سوم به هیئت عمومی کنست ارجاع داد.

این اصلاحیه مبنی بر این است که تصمیم ورود به جنگ یا عملیات نظامی مهم که ممکن است منجر به جنگ شود در اختیار نخست وزیر یا وزیر جنگ اسرائیل نیست، بلکه آنها وظیفه دارند درخصوص این تصمیمات با دولت یا شورای امنیت این دولت جلسه برگزار کنند.

تصویب این اصلاحیه قانون سابق را لغو خواهد کرد که به نخست وزیر یا وزیر جنگ اجازه می‌داد به تنهایی در شرایط خاص اعلام جنگ کنند.

کنست سی‌ام آوریل اصلاح قانونی که به نخست وزیر و وزیر جنگ اجازه می‌داد بدون مراجعه به کسی در شرایط استثنایی اعلام جنگ کنند را تصویب کرده بود.

در متن پیش‌نویس قانون آمده است: این حق دولت است که درباره شروع عملیات نظامی منتهی به جنگ تصمیم‌گیری کند اما در شرایط استثنایی وزیر جنگ یا نخست وزیر نیز می‌توانند چنین تصمیمی را به تنهایی بگیرند.

انتهای پیام


9845621
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این کشور در اوایل ماه میلادی جاری در رابطه با احتمال وقوع حمله تروریستی در روسیه به این کشور هشدار داده بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رویداد انتخاباتی با حضور جو بایدن و دو رئیس جمهور دموکرات پیشین، در میانه فریاد معترضان حامی فلسطین و انتقاد از همدستی در نسل‌کشی غزه قطع شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت دفاع چین رزمایش مشترک دریایی با ایران و روسیه را برای تضمین امنیت منطقه مهم ارزیابی کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که بیش از ۱۳ هزار کودک در جنگ غزه به شهادت رسیده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، رئیس موساد معتقد است که در صورت انعطاف‌پذیری بیشتر (رژیم) اسرائیل امکان توافق با حماس برای مبادله اسرا وجود دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است