اجتماعی 21:10 - 14 اردیبهشت 1394
سیگار فاجعه‌ای بین زنان:
استعمال یک نخ سیگار در زنان معادل پنج نخ سیگار در مردان است و خطر سکته در زنان 35 تا 64 ساله سیگاری، پنج برابر بیشتر‌ از زنان غیر سیگاری است و حتی وابستگی به سیگار بین زنان به خاطر خاصیت وجودی آنها بیشتر از مردان است و در نهایت ترک آن دشوار‌تر است.

به گزارش خبرنگار خانواده باشگاه خبرنگاران، چندین دهه است که سیگار به عنوان ماده‌ای مضر گزارش شده و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی جزء مواد مخدر و اعتیاد آور معرفی شده است.


اعتیاد به نیکوتین به اندازه هروئین خطرناک است و وابستگی به سیگار پیش‌رونده عنوان شده است.


با اینکه سیگار کشیدن برای زنان کشور ما رفتاری ضد ارزش محسوب می‌شود و دارای تبه اجتماعی است، اما مصرف سیگار در بین زنان ایرانی سه برابر افزایش یافته و در بین مردان از رشد کمی برخوردار بوده است.


حال این سوال مطرح است که با وجود تمام هزینه‌های مالی، جانی و اعتباری که مصرف سیگار برای زنان دارد چرا ما شاهد افزایش روند آن در بین زنان جامعه خود هستیم؟ و استعمال سیگار چه تبعاتی برای اینقشر خواهد داشت؟


سپیده علیزاده کارشناس ارشد امور اجتماعی معتقد است: شانس روی آوردن افراد سیگاری به الکل سه برابر و به مواد مخدر هشت برابر است.


علیزاده گفت: کاهش هورمون استروژن در بدن زنان، پیری زود رس، سرطان سینه و شانس عدم بارداری، سرطان حنجره، ضایعات شنوایی، پوکی استخوان و فرسایش مغز که بر حافظه و منطق افراد تأثیر گذاشته و سبب کاهش قابلیت‌های شناختی می‌شود؛ از تأثیرات منفی و مخرب تدریجی مصرف سیگار است.


عده‌ای از خانم‌ها تحت عنوان نماد سیگار استفاده می‌کنند یعنی نمادی از تجمل و کلاس آفرینی که اتفاقا جامعه هم این معنا را درک می‌کند و عده‌ای هم برای هنجار شکنی و از بین بردن تفاوت‌های زنان و مردان به استعمال سیگار روی ‌می‌آورند.


به گفته علیزاده؛ داشتن والدین و بستگان مصرف کننده سیگار و مواد، داشتن دوستان ناباب، تجربه حس جدید،عدم مسئولیت پذیری،فخر فروشی و الگوبرداری از ستاره‌های دنیای هنر وموسیقی و غیره از عوامل شایع روی‌ آوردن زنان به استعمال سیگار است.


وی افزود: مصرف مواد و سیگار در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما بین زنان امری ناپسند بوده اما تبلیغات هوشمندانه کمپانی‌های دخانیاتی و در غیاب مسوولان امر، نه تنها زشتی خود را از دست داده بلکه به نوعی ژست روشن‌فکری و کلاس اجتماعی مبدل شده و نگاه منفی به این زنان در حال رنگ باختن است.
وی تصریح کرد: شرکت دخانیات ایران از سود‌آورترین شرکت‌های دولتی در بخش صنایع و معادن بوده و در بحث واردات تنها مسئله‌ای که کشور ما را تحریم نکرده‌اند مسئله دخانیات است.


وی با  اشاره به عدم اختصاص اعتیاد سیگار به قشر خاصی از زنان جامعه افزود: بیش از 70 درصد از زنان سیگاری در سنین کمتر از 20 سال سیگار کشیدن را آغاز کرده‌اند و زنان سیگاری روزانه پنج و نیم نخ سیگار می‌کشند.


علیزاده بیان کرد: حوزه زنان و در راستای آن خانواده از حساس‌ترین بخش‌هایی است که  هر آسیب وارده در آن تأثیر مستقیمی بر سلامت جامعه دارد و آسیب مصرف سیگار در زنان، حس قشنگ مادر بودن، همسر بودن و دختر بودن را از او گرفته و حس گناه و عذاب وجدان را به او تزریق و تقویت می‌کند.


علیزاده در رابطه با ترک سیگار گفت: ترک هر نوع اعتیادی ممکن و اقدامی مبارزانه طلبانه است که در ابتدا همت فرد و بعد به تعداد مصرف روزانه سیگار او و تعداد افراد سیگاری مرتبط با او و در نهایت به دلیل  سیگار کشیدن فرد بستگی دارد.


علیزاده در پایان تاکید کرد: رسانه‌های جمعی در روند خانواده‌ها، افزایش قیمت سیگار، تدارک دیدن برچسب‌ها و بسته‌بندی‌هایی با یادآوری و تذکر عوامل مخرب آنها، همکاری و هماهنگی منسجم‌تر مسوولان زیر ربط،از عوامل پیشگیری و کاهش روی آوردن افراد به سیگار است.


در پایان امید است زنانی که بهشت زیر پای آنان است با ناآگاهی یا دلایل غیر منطقی خود را درگیر جهنم اعتیاد نکنند.


انتهای پیام/



6313831
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است