علمی فناوری 03:04 - 23 فروردین 1400
با کمک محقق ایرانی بررسی شد:
میلیون‌ها انسان که به سینوزیت مزمن مبتلا هستند نه تنها با گرفتگی بینی و سردرد، دست و پنجه نرم می‌کنند بلکه معمولاً برای تمرکز داشتن نیز بسیار تلاش می‌کنند و افسردگی و علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنند که این موضوع می‌تواند نشان دهنده درگیری مغز در بیماری آنها باشد.

سینوزیت مزمن فعالیت مغز را تغییر می‌دهد

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، محققان "دانشگاه واشنگتن" در مطالعه اخیرشان با کمک دکتر "آریا جعفری" محقق ایرانی اظهار کرده‌اند سینوزیت مزمن فعالیت مغز را تغییر می‌دهد.

تحقیقات جدید محققان نشان داده است التهاب سینوس با تغییراتی در فعالیت مغز(به ویژه با شبکه‌های عصبی که شناخت، درون نگری و پاسخ به محرک‌های خارجی را تعدیل می‌کنند) مرتبط است.

دکتر آریا جعفری جراح و استادیار جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن گفت: این اولین مطالعه است که التهاب مزمن سینوس را با تغییر عصب شناختی مرتبط اعلام می‌کند. ما در مطالعات پیشین خود دریافته بودیم بیمارانی که سینوزیت دارند اغلب تصمیم می‌گیرند که به پزشک مراجعه کنند و این تنها به دلیل اینکه آنها دچار آبریزش بینی و فشار سینوس می‌شوند نیست بلکه به این دلیل است که این بیماری بر نحوه تعامل آنها با جهان تأثیر می‌گذارد و آنها نمی‌توانند مثمرثمر باشند، تفکر برای آنها دشوار است، خواب با کیفیت ندارند و بنابراین این موضوع به طور گسترده‌ای بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می‌گذارد.

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود ۱۱ درصد از افراد بزرگسال ساکن آمریکا به سینوزیت مزمن مبتلا هستند. ممکن است روند درمان این بیماری چند سال طول بکشد و اغلب نیز برای بیماران مبتلا آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. گرچه برخی درمان‌ها ممکن است موثر باشند اما باید گفت امکان عود این بیماری نیز وجود دارد.

محققان مطالعات پروژه(HCP) را مورد بررسی قرار دادند و طی آن به بررسی داده‌های مغز هزار و ۲۰۶ بزرگسال سالم در سنین ۲۲ تا ۳۵ سال پرداختند. داده‌ها شامل اسکن تصویر رادیولوژی و اندازه گیری‌های شناختی/رفتاری بود.

این اسکن‌ها به آنها امکان شناسایی ۲۲ فرد مبتلا به التهاب سینوس متوسط ​​یا شدید و همچنین یک گروه متشکل از ۲۲ نفر که هم سن گروه مبتلا که دچار این التهاب نبودند را داد. آنها با کمک اسکن اف‌ام‌آرآی که جریان خون مغزی و فعالیت عصبی را تشخیص می‌دهد متوجه تفاوت در برخی فعالیت‌های مغزی شدند.

محققان گفتند، شرکت‌کنندگان با التهاب سینوس متوسط و شدید افراد جوانی بودند که از نظر بالینی علائم قابل توجهی از اختلال شناختی را نشان نمی‌دادند. با این حال اسکن مغزی آنها داستان دیگری را برای ما نشان داد و ما متوجه کاهش حس توجه آنها، مشکلات تمرکز یا اختلالات خواب در آنها شدیم.

جعفری یافته‌های این مطالعه را به عنوان یک سکوی پرتاب برای کشف روش‌های درمانی جدید برای این بیماری می‌داند.

یافته‌های این مطالعه در مجله"JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery " منتشر شد.

انتهای پیام


11021365
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است