سیاسی 15:04 - 09 اردیبهشت 1396
در گزیده اخبار سیاسی ۹ اردیبهشت بخوانید؛
رونمایی از دو کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، احتمال اسارت یکی از سربازان میرجاوه، انتشار متن کامل گزارش تفصیلی هیات ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو، گزارشی از دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز رشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ است.

انتشارگزارش کامل پلاسکو/ رونمایی از خاطرات آیت‌الله هاشمی/ احتمال اسارت یک مرزبان و ...

123.jpg

دو کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی  با حضور سیدحسن خمینی رونمایی می‌شود. مراسم رونمایی از دو کتاب ‌خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فردا (یکشنبه) در کتابخانه ملی ایران، برگزار می‌شود.در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، رئیس کتابخانه ملی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و آیت الله سروش محلاتی سخنرانی می‌کنند.خاطرات سال ۱۳۷۳ که تحت نظارت آیت الله هاشمی رفسنجانی آماده شده بود، به همراه کتاب «روزها و روزگاران سخت» که مجموعه خاطرات آیت الله هاشمی را در رابطه با موضوع دفاع مقدس است در این مراسم توسط سیدحسن خمینی رونمایی می شود.

شهدای مرزبان میرجاوه

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر کمیسیون امنیت ملی به سیستان و بلوچستان از  بررسی حادثه تروریستی میرجاوه در کمیسیون امنیت ملی و احتمال اسارت یکی از سربازان خبر داد. برزگر با تاکید بر اینکه کمیسیون هفته بعد از تعطیلات مجلس در جلسه‌ای با مسئولان مرزبانی ابعاد حادثه تروریستی میرجاوه را بررسی می‌کند گفت که اخباری درباره اسارت یکی از سربازان توسط گروه تروریستی و اشرار به دست رسیده اما هنوز دقیق نیست و ما پیگیر این موضوع هستیم.وی با اشاره به حادثه تروریستی در مرز میرجاوه که به دنبال آن ۹ نفر شهید و ۲ نفر مجروح شدند و اخباری درباره یک نفر باقیمانده در دست نیست،افزود:طبق اطلاع ما در زمان درگیری نیروهای مرزبانی با این اشرار ۱۲ نفر حضور داشتند که از این تعداد ۲ نفر از کادر نیروی انتظامی بوده و مابقی از سربازان بودند. یک نفر از این سربازان از ناحیه پا مجروح می‌شود که طبق برخی از اخبار اشرار این سرباز را به اسارت برده است؛ البته هنوز این موضوع از منبع موثقی تایید نشده است.

 همچنین در پی شهادت جمعی از مرزبانان ایران اسلامی در منطقه مرزی میرجاوه، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در پیامی خطاب به فرمانده نیروی انتظامی این حادثه را تسلیت گفت.

سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بویژه شهدای صابرین و شهدای مظلوم مرزبانی جمهوری اسلامی که در میرجاوه به شهادت رسیدند، با تأکید براینکه رزمندگان صابرین در هر مأموریتی حضوری اطمینان بخش داشته و دارند گفت: ارتباط بنده با این عزیزان همواره ارتباطی از جنس رفاقت بوده و هرجا اسم صابرین در میان است صحبت از رشادتها و فداکاریهای این رزمندگان غیور و از جان گذشته است.فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: ما در دریای پرتلاطم ناامنی در منطقه قرار داریم و به فضل الهی ایران اسلامی امروز جزیره ای امن در این منطقه است.

***

پلاسکو

متن کامل گزارش تفصیلی هیات ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو منتشر شد.گزارش تفصیلی هیات ویژه تهیه گزارش ملی حادثه پلاسکو به منظور اطلاع و بهره برداری سازمان ها و عموم مردم برای بررسی و اعلام هرگونه توضیحات و نظرات پیرامون آن به هیات ویژه بررسی حادثه، منتشر شد.بر این اساس، گزارش تفصیلی این هیات(گزارش تلفیق) در حدود 200 صفحه از نظر محتوای اصلی و جمع بندی کاملا با نسخه 36 صفحه ای خلاصه مدیریتی آن که در 16 فرودین ماه سال جاری و پس از جلسه اعضای هیات ویژه تهیه گزارش ملی حادثه پلاسکو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور، منتشر شد؛ هماهنگ بوده و صرفا جزئیات بیشتری در آن با تفصیل آمده است.

ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از عدم مدیریت‌ها در دوره گذشته به صراحت گفت که اگر مفهوم کاغذ پاره را درک می‌کردند آن گاه میلیاردها دلار از منابع ارزی ایران ضبط و مصادره نمی‌شد. محمدجواد ظریف که در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا حضور یافته بود، به تحریم‌های بانکی و سیستم مالی به عنوان کلیدی‌ترین تحریم‌های اعمال شده بر ایران اشاره داشت و گفت که در این شرایط بحث بانکی و مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مذاکرات ایران را با طرف‌های خارجی تشکیل داد.وی وزیر امور خارجه همچنین به مصادره ۲ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و ضبط ۱.۵ میلیارد دلار دیگر از پول این بانک در دولت گذشته اشاره کرد و گفت که حتما این جزو راهزنی‌های بین‌المللی به شمار می‌رود. وی همچنین به مصادره ۲ میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی و ضبط ۱.۵ میلیارد دلار دیگر از پول این بانک در دولت گذشته اشاره کرد و گفت که حتما این جزو راهزنی‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت شدید حملات تجاوزکارانه و مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه، آن را مغایر همه قوانین و موازین بین‌المللی خواند و گفت: تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور، مغایر موازین بین‌المللی و در راستای تقویت تروریست‌ها است.وی افزود: شکی نیست این حملات در راستای تضعیف دولت قانونی سوریه و  نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد و علیه صلح و امنیت جهانی است.‌

پرچم ایران

ایران از موضوعات گفت‌وگو در دیدار وزیران امور خارجه انگلیس و آمریکا قرار گرفت.بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در دیداری با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره مسائل مختلف، از جمله ایران رایزنی کردند.جانسون با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود ضمن اعلام این خبر، نوشت: از دیدار با همتای آمریکایی خود و نیکی هیلی بسیار خرسند شدم و درباره کره شمالی، سوریه، روسیه، ایران و روابط دوجانبه میان لندن و واشنگتن گفت‌وگو کردیم.

در ادامه مذاکرات کمالوندی سازمان انرژی اتمی کشورمان با مقامات روسیه موضوع سفرهای متقابل هیات هسته‌ای ایران و روسیه مطرح شد.بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت کشورمان در مسکو اعلام کرد که بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل و حقوقی سازمان انرژی اتمی ایران که هفته گذشته به منظور گفت‌وگو با مقامات شرکت دولتی روس اتم و بررسی راه های گسترش همکاری های هسته ای در رأس هیاتی وارد مسکو شده بود در ادامه مذاکرات خود با مقامات روسیه،  با لیخاچوف مدیرعامل و اسپاسکی معاون امور بین‌الملل شرکت دولتی روس اتم ملاقات و راجع به همکاری‌های هسته‌ای آتی بحث و تبادل نظر کرد.

در دیدارهای مسئولین دو کشور توافق شد برای پیگیری موضوعات مهم همکاری، هیأت‌هایی از دو کشور به ایران و روسیه سفر کنند.

گزارشی از دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

محمد جواد ظریف در تشریح ضرورت و اهمیت اقتصاد مقاومتی برای کشور وارتباط برجام با آن، معتقد است "فضای سیاسی و امنیتی کشور باید به نحوی باشد که نه تنها سرمایه‌گذار خارجی بیاید، بلکه سرمایه داخلی ما هم فرار نکند و در تولید سرمایه‌گذاری کند. در حوزه سیاسی و امنیتی اجرای برجام با نگاه به اقتصاد مقاومتی از یک سو و تقویت امنیت در منطقه از سوی دیگر اولویت اصلی کشور است؛ از امروز برجام یعنی "برنامه جامع اقتصاد مقاومتی."

بر اساس اعلام مقامات وزارت امور خارجه در طول چند سال اخیر یکی از فاکتورهای مهم برای ارزیابی فعالیت نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور عملکرد آن‌ها در ارتباط با حوزه اقتصاد و ایجاد بسترهای لازم برای رفع نیازهای واقعی کشور در این حوزه بوده است. سفیران و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور باید به عنوان بازوهای کمک کننده و تسهیل کننده تلاش کنند تا در سه بخش "علم و فن‌آوری"، "سرمایه‌گذاری خارجی" و ورود گردشگران خارجی" واردات و تعاملات افزایش پیدا کند و در مقابل در سه حوزه صادرات "کالاهای غیرنفتی"، "خدمات فنی مهندسی" و "اعزام نیروی متخصص و غیر متخصص مازاد کشور" به خارج جهت برخورداری از شغلی مناسب افزایش یابد. البته هر سفارت‌خانه با توجه به ویژگی‌ها و موقعیتی که در آن قرار دارند، باید در این چارچوب حرکت کنند و به طور قطع انتظار وزارت خارجه از تمام سفارت‌خانه‌ها به یک اندازه نیست .

حقوق شهروندی

یک کارشناس ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران یادداشتی را با عنوان «سرانجام ساقه نازک حقوق بشر به بار نشست...» به نگارش درآورده است.در بخشی از این یادداشت با اشاره به اینکه اردیبهشت ۹۶؛ مقارن با ایام نزدیک به انتخابات دوازدهمین رییس جمهوری؛ هوای حقوق بشر در ایران بیش از هر زمان دیگر، بهاری شده است آمده است:رییس جمهور روحانی با نزدیک شدن به ایام انتخابات از سند حقوق شهروندی رونمایی کرد و از مردم خواست تا مطالبه گرانه اجرای آن را از دستگاه های اجرایی بخواهند. عده زیادی این اقدام رییس جمهور را تبلیغ برای انتخاب دوباره ارزیابی کردند اما باید گفت اینکه رییس جمهور برای مطرح کردن خود از ابلاغ یک "سند حقوق بشری" استفاده می کند، یعنی اهمیت دادن به "حقوق بشر" به یک معیار برای انتخاب رییس جمهور بدل شده است.

معاون حقوقی قوه قضاییه از تشکیل  ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه خبر داد.خدائیان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، اجرای این راهبرد کلان را راه خروج کشور از مشکلات اقتصادی دانست و افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی تکالیفی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا و ارز به عهده دستگاه قضایی است و به همین منظور در قوه قضاییه تهیه دستورالعمل مربوطه در مرحله پایانی و ابلاغ می باشد که مطابق آن ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تشکیل و در استان‌ها نیز این ستاد با شرح وظایف نهادها و سازمان ها ابلاغ خواهد شد.وی هدف عمده این ستاد را افزایش امنیت سرمایه گذاری و پیشگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی و کارخانجات توصیف کرد.

واکنش اینستاگرامی روحانی به ادعاهای قالیباف، کاندیداهایی که امروز در صداوسیما تبلیغات دارند، قزوین فردا میزبان سید ابراهیم رئیسی است، حمایت مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم از ابراهیم رئیسی، تاکید روحانی بر ادامه راه هاشمی، اطلاعیه شورای نگهبان در مورد داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، احضار ۱۱ کاندیدای شورای شهر به‌اتهام تبلیغات زودهنگام مجازی، بررسی مسائل انتخاباتی در جلسه فردای فراکسیون امید، شرکت در انتخابات از توصیه‌های آیت الله هاشمی بود، اولین مناظره انتخاباتی، بحث داغ روزنامه‌ها، تاکید مردم تهران بر کاندیداتوری متخصصان شهری در شورای شهر، رادیو ایران صدای نامزدهای انتخابات می‌شود، نامه انتقادی میرسلیم به رقبا در خصوص مناظره دیروز و ... از جمله اخبار انتخاباتی امروز (شنبه) ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ است که می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام


9052603
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس گفت: عبور دادن موشک‌ها و پهپاد‌ها از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی کار بسیار خارق‌العاده‌ای بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق استان اصفهان و هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده ناشناس خبر داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق استان اصفهان خبر داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان خبر داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است