سیاسی 07:49 - 21 بهمن 1394
عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز معتقد است تندروهای امروز سن‌شان به انقلاب نمی‌رسد اما مدعی هستند که فقط آنها می‌دانند و تلاش دارند انقلابیون سابق را که برای نظام جان کندند کنار بزنند.

حجت الاسلام طباطبایی: نهضت‌آزادی‌ها متدین بودند اما سهم‌خواه انقلاب/تندروها به دنبال انقلاب جدیدند

حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی، از همراهان امام در دوران مبارزات انقلابی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به حضور طیف‌های مختلف سیاسی از نهضت آزادی و مجاهدین تا موتلفه در مبارزات انقلابی تحت رهبری حضرت امام رحمه الله علیه، گفت: تنها مبارزان آن سالها گروه امام خمینی نبود. نهضت آزادی، مجاهدین، سیاهکلی‌ها، دارودسته فروهر هرکدام ابتدا جداگانه جلساتی را برگزار می کردند امام کم کم به نهضت مبارزاتی امام نزدیک شدند.

وی افزود: از سال 54 و 55 غلبه با روحانیت و دینداران بیشتر شد به طوری که همین گروه‌ها کم کم متوجه شدند که چاره ای ندارند جز اینکه باامام همراه شوند. چون ایشان روحانی و مرجع تقلید بود و طرفداران زیادی داشت، بازار و کسبه هم با ایشان بودند. در نتیجه آنها هم کم کم به نهضت امام گرویدند. البته چپ گراها با سرمایه داری، بورژوازی و بازار و ....به شدت مخالف بودند ولی چاره ای نداشتند که با امام خمینی همراه شوند. مشکل آنجا بود که همه این گروه ها دنبال سهم خواهی بودند.

نماینده سابق مجلس با تاکید براینکه نهضت آزادی ها افرادی متدین بودند، تصریح کرد: از دیدگاه من نهضت آزادی‌ها افرادی متدینی بودند مثل ما اهل نماز و روزه بودند، منتهی آنها کمی تمدن گرا بودند. به این معنا که برای آنها فرقی نمی‌کرد که مثلا خانم‌ها چه پوششی داشته باشند، ولی برای ما مهم بود. البته روحیه سهم‌خواهی در بین آنها هم بود.

طباطبایی در ادامه از تندروهایی که هیچکدم در اوایل انقلاب حضور نداشتند و در حال حاضر مدعی شده اند انتقاد کرد و اظهار داشت: تندروهای امروز هیچکدام در اوایل انقلاب حضوری نداشتند، اصلا سن شان اقتضای آن دوران را نمی‌کند. نیروهایی درجامعه هستند که نمی توان گفت نظامی یا شبه نظامی اما تشابهاتی دارند و آن مشی تندروی را دارند. در اوایل انقلاب کسانی بودند که دنبال این بودند که سریعا به منافعی برسند ولی نرسیدند، چون نرسیدند با تندروی به مقابله با نظام برخاستند. الان هم کسانی هستند که همان روحیه سهم‌خواهی را دارند و دنبال منافع سهل و آسان هستند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: بحث بر سر این است که تندروها مدعی هستند که فقط ما می دانیم، در حالیکه اینها اصلا در انقلاب نبودند که بخواهند چنین ادعایی را درباره امام و انقلاب داشته باشند. متاسفانه عده‌ای پیدا شدند و تلاش دارند افرادی که برای انقلاب جان کندن را کنار بزنند. این را من یک هشدار می دانم. اگر نقش های موثر انقلاب را حذف کنیم و حلقه های مفقودی ایجاد کنیم اثرگذاری تاریخ انقلاب از بین خواهد  رفت و فضا برای تهمت به اصل انقلاب باز می‌شود. تندروها می‌گویند هرچه در انقلاب بوده به درد امروز نمی‌خورد و هر آنچه امروز آنها می گویند درست است. دنبال یک انقلاب جدید و حرکت جدید هستند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با انتقاد تلویحی از سهم خواهی تندروها در جریان اصولگرا تاکید کرد: تندروها راه خود را برای نشاندن حرف خود به کرسی در اصولگرایی پیدا کرده‌اند.

این استاد اخلاق در ارزیابی خود از روند حرکتی اصولگرایان برای رسیدن به وحدت در انتخابات مجلس دهم، با تاکید براینکه نمی‌خواهم در شرایط فعلی وارد بحث تندروها در جریان اصولگرایی شوم، گفت:  اما مختصر باید بگویم تندروها راه خود را برای نشاندن حرف خود به کرسی در اصولگرایی پیدا کرده‌اند ولی فعلا بگذارید من وارد این بحث نشوم.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا پایداری ها و طیف نواصولگرایان امروز به جایی رسیدند که راحت بازی وحدت را بهم می‌زنند و سهم خواهی می‌کنند،» اظهار داشت: این حرکات به زیان اصولگرایی و کلیت نظام است. باید بنشیند و راضی شوند که انقدر دنبال پست و سهم خواهی نباشند.

وی در پیش بینی خود از ترکیب مجلس دهم، گفت:  فعلا شورای نگهبان جایی برای تحلیل ترکیب باقی نگذاشته است. (خنده). این انقلاب از مردم بر خواسته و مردم رهبری امام خمینی را پذیرفتند و به امام اعتماد کردند و انقلاب به وجود اوردند. این اعتماد مردم به امام بر خواسته از حرفها و گفته های امام و البته تبلیغ افکار امام به وسیله شاگردان ایشان بوده است. امیدوارم این اعتماد در مردم باقی بماند و خواهد ماند تا با حضور خود ای صندق های رای سرنوشت خود را رقم بزنند و نظام و حکومت هم اعتماد مردم را تقویت خواهد کرد.

عضو جامعه روحانیت مبارز درباره احتمال حضور یا عدم حضور آیت الله هاشمی در لیست خبرگان جامعه روحانیت، تصریح کرد: آقای هاشمی شخصیت خاصی دارد و فکر نمی کنم بحث لیست‌ها روی رای‌شان تاثیر مستقیم داشته باشد. البته بیشتر جنبه تبلیغاتی آن برای جامعتین مهم است.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

29219

 

 


7670686
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به اصفهان با استفاده از ریز پرنده‌ها پرداختند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق دستاورد‌ها و ابعاد مختلفی دارد که رژیم صهیونیستی را به نابودی نزدیک‌تر کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است