فرهنگی‌هنری 07:52 - 02 اسفند 1396
در گفتگو با مهر مطرح شد؛
فرماندار ویژه طبس می‌گوید: با تمام قدرت از ژئوپارک طبس حمایت می‌کنم چون معتقدم در ۵ سال آینده درآمد ژئوپارک از معادن به مراتب بیشتر خواهد بود.

حمایت فرماندار از ژئوپارک طبس/ پارکی که درآمدش از معدن بیشتر است

به گزارش خبرنگار مهر، طبس شهرستان کوچکی است به همین دلیل مردمش همه یکدیگر را می‌شناسند و عملکرد مدیرانش زیر نظر مردم است؛ سید مهدی طلایی مقدم فرماندار طبس را هم همه می‌شناسند. فرمانداری که معاون استاندار نیز هست.

طلایی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: زمانی که به طبس آمدم سند توسعه و چشم انداز شهرستان را تدوین کردیم تا بدانیم در چه مرحله ای قرار داریم و باید در آینده چه کارهایی انجام دهیم معمولا اگر جایی برنامه داشته باشد با رفت و آمد افراد برنامه‌ها تغییر نمی‌کند به شرطی که آن برنامه‌ها به یک مطالبه عمومی‌تبدیل شود و همه بخواهند که آن برنامه‌ها تحقق یابد.

وی درباره شهرستان طبس می‌گوید: این شهرستان به ریل راه آهن جمهوری اسلامی‌ متصل است و موقعیت خوبی از این جهت دارد همچنین در نوروز مسافرتی آن زیادی داریم در گذشته مسافران طبس عبوری بودند و فایده ای جز تولید زباله برای ما نداشتند موضوعی که مطرح شد این بود که آنها را در طبس ماندگار کنیم اول با ۵ ساعت بعد با یک شب و یا دو شب توقف در شهرستان. ولی باید بتوانیم به آنها خدمات بدهیم در حوزه اقامت در واحدهای بوم گردی، روستاییان اصفهک این کار را انجام دادند در این باره دولت ورود نکرد و آن‌ها خودشان به صورت خود خود جوش کار کردند ما باید بتوانیم در حوزه زیرساخت مدیریت کنیم همچنین بخش ژئوتوریسم را نیز پیگیری کردیم تنها کاری که انجام دادیم این بود که حمایت کردیم بقیه کارها توسط تیم ژئوپارک انجام شد مردم باید طعم شیرین اقتصادی آن را هم بچشند تا پایدار شود در این صورت اگر دولت هم بخواهد نمی‌تواند جلویش را بگیرد اکنون گردشگری و ژئوپارک در شهر به یک مطالبه عمومی‌تبدیل شده است.  

طلایی تأکید می‌کند: طبس ۶ میلیون گردشگر طبق آمار سازمان میراث فرهنگی دارد که اگر تنها ۶۰۰ هزار نفر از آنها نفری ده هزار تومان هم در این شهر خرج کنند اقتصاد گردشگری شهر متحول می‌شود ما اکنون برای گردشگران برنامه ریزی کرده ایم که یک تا دو شب در طبس اقامت کنند. هر هفته به طبس تور گردشگری می‌آید قبلا دو پرواز به طبس در هفته بود اما اکنون چهار پرواز داریم. اقامتگاههای بوم گردی مان هم معمولا پر از مسافر هستند. بازار طبس نیز در ایام نوروز تا ۱۱ یا ۱۲ شب باز است اگر بازار رونق نداشت حتما زود تعطیل می‌شد.  

طلایی می‌گوید: دید شهرستان و استان به گردشگری خاص است محور توسعه و گردشگری  هم می‌تواند ژئوپارک باشد. ما با تمام قدرت از ژئوپارک حمایت می‌کنم چون معتقدم که در ۵ سال آینده درآمد ژئوپارک از معادن ما به مراتب بیشتر خواهد بود. من مطمئن هستم که اگر کار اقتصادی باشد و مردم نیز ورود کنند حتما کارها جلو می‌رود. اگر دولت پولی برای حمایت نمی‌دهد حداقل باید حمایت کند. من حامی‌ژئوپارک هستم. به تیم ژئوپارک نیز گفته ام که اگر مشکلی بود من حل می‌کنم. این حمایت از حمایت مالی بیشتر خواهد بود. اکنون سیل گردشگری در طبس راه افتاد و اگر کسی بخواهد چوب لای چرخ بگذارد با کسانی موجه می‌شود که از گردشگری منتفع شده اند.

فرماندار ویژه طبس، درباره اینکه برخی از گردشگران رعایت مردم محلی را نمی‌کنند و برخی از مسئولان نیز اشتباه برخی از ناهنجاری‌های یک گردشگر را به حساب بقیه می‌گذارند گفت: سعی شده در حوزه گردشگری چون به دید اقتصادی نگاه می‌شود، آن را دستوری نبینیم. اکنون ۶ میلیون گردشگر داریم اگر از بین آنها ۶ نفر تخلفی کردند نباید همه به حساب همه گردشگران گذاشت. ما می‌دانیم که مشکلاتی در این حوزه وجود دارد اما در شورای تامین این موضوعات مطرح شده که اگر عده‌ای رعایت نکردند باید فرهنگ سازی شود گردشگری که به این شهر می‌آید در واقع آمده که آداب و فرهنگ مردم را بشناسد پس باید در قدم اول به جامعه محلی احترام بگذارد. ما هم به دنبال همین توریست‌های واقعی هستیم. اکنون در جایی مانند روستای اصفهک توریست نسل سوم و دانشجوهای معماری حضور پیدا می‌کنند. اگر در این بین اتفاقی افتاد از نیروی انتظامی‌و دستگاههای دیگر می‌خواهیم که وارد شود گفته‌ایم هر کسی که خلاف قانون رفتار کند و به گردشگر توهین شود براساس قانون با او رفتار کنید.

وی درباره نبود سیستم حمل و نقل عمومی‌ برای گردشگران و مردم نیز توضیح می‌دهد: دو بحث در این باره مطرح است. یک اینکه هتل‌ها و مراکز بوم‌گردی خودشان اتوبوس و یا مینی‌بوس‌هایی را در اختیار گردشگران قرار دهند. که در این زمینه تسهیلات خوبی نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این وام‌ها در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان دیده شده است. برای این کار یک میلیارد و صد میلیون تومان گذاشته شده است. در بخش خدمات نیز ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم. این وام‌ها ۱۸ درصد است متقاضی ۱۲ درصد و ما ۶ درصد را می‌پردازیم. شهرداری نیز درباره ناوگان عمومی‌ ورود کرده است که تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس شهری بیشتر شود. اعلام کرده‌ایم که  ۸۰ درصد اعتبارات برای ۲۰ درصد پروژه‌ها باشد. این ۲۰ درصد شامل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز می‌شود. اعتبارات سال گذشته گردشگری در شهرستان طبس ۳۴۰ میلیون تومان بود. امسال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که عمده آن برای تامین زیرساخت‌ها هزینه خواهد شد.

فرماندار ویژه طبس درباره اینکه می‌بایست دو درصد از درآمد معادن صرف عمران شهر شود گفت: فرمان حضرت امام این بود که دو درصد از محل فروش معادن به عمران و آبادانی تعلق بگیرد. این موضوع در دولت‌های مختلف تغییر کرد و در دولت نهم و دهم مصوب شد که دو درصد از محل درآمد معادن طبس و بافت به عمران اختصاص یابد. این اقدام در بافت انجام می‌شد اما در طبس یک بار پرداخت می‌شود و یک بار نه. اما هر آنچه که اختصاص یابد صرف عمران می‌شود.

او درباره همکاری نهادهای دیگری مانند میراث فرهنگی نیز می‌گوید: میراث فرهنگی شهرستان و استان نیز با ما همراه هستند شاید در برخی از جاها گلایه‌هایی باشد اما همه آن کاری را انجام داده‌اند که در توان‌شان است.


9685805
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است