گوناگون 20:09 - 28 شهریور 1393
امام جمعه مشهدمقدس گفت: اسرائیل، وهابیت، داعش و طالبان توسط آمریکا تشکیل شده است؛ هدف آنها از توطئه، ایجاد امنیت برای اسرائیل از طریق نابودی عراق و سوریه است.

تقدیر امام جمعه مشهد از دکتر ظریف

 

به گزارش جام نیوز به نقل از تسنیم، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: چالش‌های عمده دوران جوانی ناشی از جنون و عصیان خاص این دوران است و باید مدیریت شود.



وی افزود: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند جوانی یکی از شعبه‌های دیوانگی است و حضرت علی (ع) نیز می‌فرمایند در جوانی اصولی اساسی سبب بروز مستی در جوان می‌شود.



آیت‌الله علم‌الهدی به چالش‌های پیش روی خانواده‌ها در برابر جوانان اشاره کرد و افزود: سومین چالشی که در زندگی خانوادگی از طریق مشکلات جوانان وجود دارد، عبارت است از روح عصیان و سرکشی و یا به تعبیر روانشناسان، جنون روانشناسی.



وی بیان کرد: جوان برحسب ریشه‌ای که در جریان نوگرایی و حس ابتکار در او وجود دارد در عرصه جوانی مرز نشناس است؛ ما در روایات و احادیث از جوانی دو تعبیر داریم، یکی در تعبیر پیغمبر اکرم (ص) و دوم در تعبیر امیرالمؤمنین (ع).



آیت‌الله علم‌الهدی به چهارمین عامل مستی از نگاه امیرالمؤمنین (ع) اشاره و اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع)، مستی چهارم را مستی تعریف و ستایش عنوان می‌کنند؛ آدم‌هایی که مورد احترام مردم هستند، خیلی ستایش می‌کنند؛ وقتی بنا شد عده‌ای از او تعریف کردند و در برابرش تواضع داشتند، حالتی که به او دست می‌دهد، حضرت به‌عنوان مستی از آن یاد می‌کنند و مستی پنجم، مستی جوانی هست.



وی افزود: این مستی‌ها پنج‌گانه در مزاج انسان بادهای وزنده آلوده و نکبتی دارد که وقتی این بادها از مستی می‌وزد، اندیشه و عقل انسان را از بین می‌برد، دید و بینش انسان را کور می‌کند، متانت و اصالت و شخصیت خود را در برابر این مستی از دست می‌دهد.



امام جمعه مشهدمقدس با بیان این‌که  شخصیت و متانت فرد در حالت مستی از بین می‌رود، اضافه کرد: انسان در حالت مستی دید و بینش ندارد، قدرت درک و شناختش فلج شده است و خصوصیت دوم مستی، از دست دادن متانت است.



آیت‌الله علم الهدی تاکید کرد: این مستی جوان در چیست؟ مستی و جنون جوانی در مرز نشناسی جوان است، مشکلی هم که جوان برای خانواده ایجاد می‌کند همین مرز نشناسی‌اش است، به اعتباری که روح عصیان دارد، در برابر هر جریان و موقعیتی که در شخصیت و اصول و فرهنگ خانواده تعادل ایجاد کرده است، این جوان تمام این‌ها را از بین می‌برد.



امام‌جمعه مشهد مقدس از دوره جوانی به‌عنوان سرمایه عظیم یاد کرد و گفت: دلیل بر این‌که مستی جوانی، مرز نشناسی او است عبارتی است در مناجات شعبانیه، مولی (علیه‌السلام) به درگاه خدا عرضه می‌دارد: «أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ»، «خدایا من جوانی‌ام را در مستی جدایی و دوری از تو نابود کردم و از بین بردم»، جوانی سرمایه است، شکوفایی غرایض و استعدادها سرمایه عظیم است در یک سال جوانی، 10 سال عمر ساخته می‌شود و این سرمایه در مستی دوری از خدا نابود می‌شود.



وی افزود: آن مستی که امیرالمؤمنین (ع) و پیغمبر (ص) می‌فرمایند، این مرز نشناسی جوان است چون در حالت جوانی مستی دارد و حدود الهی را رعایت نمی‌کند، محرمات خدا را توجه نمی‌کند و به منکرات شرعیه توجه نمی‌کند و حرام را مرتکب می‌شود، در موقعیت‌های فوران غرایض حکم خدا را زیر پا می‌گذارد.



آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: مشکل چهارم، غرور جوان است؛ این مستی با یک غرور در جوان آمیخته است، وقتی رشد اندام خود را می‌بیند فکر می‌کند اندیشه و فکر و دانش او هم به‌اندازه اندامش رشد کرده.



امام‌جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این‌که عرصه جوانی، عرصه استدلال نیست، اضافه کرد: عرصه جوانی عرصه استدلال نیست، عرصه بحث کردن هم نیست، عرصه جوانی عرصه عشق و عاطفه است، ذات مقدس پروردگار این فرمان را به دست شما داده است، همان قدری که شما فرزندان خود را دوست دارید، او نیز به همین مقدار به شما علاقه‌مند است.



وی تصریح کرد: عزیزان، با مزاج جوان آن‌طوری که در ساختار طبیعی او است، رفتار کنید، تنها چیزی که در مقابل جوان‌ها اثر منفی و سوء دارد، مقابله کردن، بحث کردن و برخلاف میل جوان استدلال کردن، تحقیر کردن جوان« تو که نمی‌فهمی و تو که حالیت نیست، تو که بچه‌ای هنوز»، این برخوردها سبب ثبات قدم جوان در مسیر باطل خود می‌شود.



آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: آنچه در سیره سیاسی امام رضا(ع) وجود داشته است: فضای آن دوران فضای فتنه بود که خصوصیت اول او بصیرت بود و خصوصیت دوم ایشان صبر بود که زمان ما با آن دوران قابل تطبیق است.



امام جمعه مشهدمقدس با بیان اینکه در مقابل توطئه و فتنه قرار داریم، افزود: ما باید همانند امام هشتم خود با صبر و بصیرت رفتار کنیم که رهبر ما در این دو شاخص هستند و قطعا پیروی از مقام معظم رهبری در صبر و بصیرت، ما را در مسیر امام رضا(ع) قرار خواهد داد.



آیت‌الله علم الهدی گفت: اسرائیل، وهابیت، داعش و طالبان توسط آمریکا تشکیل شده است؛ هدف آنها از توطئه، ایجاد امنیت برای اسرائیل از طریق نابودی عراق و سوریه است.



وی عنوان کرد: از وزیر امور خارجه ولایت مدار و انقلابی تقدیر می‌کنیم که در جواب نخستین خواسته آن‌ها برای شرکت ایران در ائتلاف غربی عربی جواب منفی داد.



امام جمعه مشهدمقدس در خاتمه با اشاره به تحرک جریان‌هایی برای انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توطئه دشمن در مسائل داخلی و خارجی وجود دارد، هم‌اکنون جریان‌هایی برای انتخابات از فرقه‌های لائیک تشکیل شده‌اند و مردم باید توجه داشته باشند در دام آن‌ها نیافتند؛‌ دشمن ممکن است با نام دین و شرعیت شما را به دام بیاندازند که در برابر آن‌ها باید با صبر و بصیرت از رهبر معظم انقلاب پیروی کنید.

 

 


4751556
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است