بین‌الملل 10:55 - 02 خرداد 1398
رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه که از ۲۰ سال قبل زندانی است، اجازه یافته پس از رفع ممنوعیت ملاقات، با وکلای خود نیز دیدار داشته باشد. ممنوعیت ملاقات با اوجلان که از سال ۲۰۱۱ جریان داشت، یک هفته قبل لغو شد.

وکلای عبدالله اوجلان به ملاقات او رفتند

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، بنیان‌گذار پ‌ک‌ک که از سال ۱۹۹۹ دستگیر شده و در زندان امرالی در دریای مرمره محبوس است، با سه نفر از هشت وکیل خود ملاقات کرده است. او از سال  ۲۰۱۱ حق دیدار با وکلایش را نداشت. این ممنوعیت پس از اعتراض و اعتصاب غذای سه هزار زندانی کرد در ترکیه لغو شد. نخست لیلا گوون، نماینده کرد "حزب دموکراتیک خلق‌ها" در نوامبر ۲۰۱۸ اعتصاب غذا کرد و سپس هزاران زندانی کرد دیگر به این اقدام اعتراضی پیوستند.

دولت ترکیه پس از این موج، در میانه ژانویه ۲۰۱۹  به برادر اوجلان اجازه داد با او دیدار کند و این در حالی بود که آخرین ملاقات آنها در سال ۲۰۱۶ انجام گرفته بود. سه هفته قبل نیز دو نفر از وکلای اوجلان توانستند با مجوز ویژه او را در زندان امرالی ببینند اما این به معنای لغو عمومی ممنوعیت ملاقات با او نبود.

رهبر کردهای ترکیه در فوریه ۱۹۹۹ طی عملیاتی پیچیده در نایروبی در پایتخت کنیا دستگیر شد.

او در پیامی که از سوی وکلایش منتقل شد، از زندانیانی که اعتصاب غذا کرده بودند خواست تا زندگی خود را به خطر نیندازند. او از کردهای سوری نیز خواست نگرانی‌های ترکیه را در نظر بگیرند. در پیام او که توسط وکلایش در هتلی در استانبول قرائت شد، آمده بود: «در حل مسائل سوریه باید حساسیت‌های ترکیه را نیز مد نظر قرار داد.»

بخشی از سوریه توسط یگان‌های مدافع خلق کنترل می‌شود و دولت ترکیه به ویژه نواحی مرزی خود را که توسط شبه نظامیان کرد کنترل می‌شود، تهدیدی جدی برای امنیت خود می‌داند. دولت ترکیه این شبه‌نظامیان را شاخه سوری پ‌ک ک و تهدیدی علیه حاکمیت این کشور قلمداد می‌کند.

پ‌ک‌ک از سال ۱۹۸۴ در جنوب شرقی ترکیه نبردی مسلحانه را برای تشکیل یک دولت مستقل کردی پیش برده است. از آن زمان تا کنون، بیش از ۴۰هزار نفر طی درگیری‌های طرفین کشته شده‌اند.

ترکیه و کشورهای غربی متحد آن، پ‌ک‌ک را سازمانی تروریستی به شمار می‌آورند. از زمان شکست مذاکرات صلح در تابستان ۲۰۱۵، کشمکش میان طرفین دوباره بالا گرفته اما لغو ممنوعیت ملاقات با اردوغان، امید به از سرگیری گفت‌وگوهای صلح دو طرف را بالا برده است.

شکسته شدن این ممنوعیت از نگاه ناظران سیاسی، تلاشی برای جلب آرای خاکستری رای‌دهندگان و به ویژه کردهای ترکیه است. در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌های ترکیه، نامزد حزب اپوزیسیون توانست نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه را شکست دهد.

شکست حزب اردوغان در شهر ۱۶ میلیون نفری استانبول و پیروزی اکرم امام اوغلو از حزب جمهوریخواه خلق آن چنان سنگین بود که حزب عدالت و توسعه ادعای تخلف انتخاباتی کرد و خواستار تجدید انتخابات شد. کمیسیون انتخابات ترکیه در تصمیمی مناقشه برانگیز رای داد که انتخابات استانبول در ۲۳ ژوئن تجدید شود.

افراد آشنا به اوضاع سیاسی ترکیه می‌گویند آرای کردها در استانبول نقش تعیین‌کننده‌ای برای کسب اکثریت ارا در این کلان‌شهر دارد. 

انتهای پیام


10134672
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است